Canon EOS 400D

Canon EOS 400D

Innleggav Dag Johnson » ons 03.01.2007 1:09

Jeg ser på Canon EOS 400D. Vil finne meg et flott speilrefleks kamera for ca. 6000 til 7000 kroner.

Så hva jeg ønsker her er vel hva dere kan fortelle meg om Canon EOS 400D, dere som har erfaring med kamera og ikke har erfaringer med hva dere har lest om det, hvis du forstår? ;)

Og en annen ting, dette blir mitt første speilrefleks kamera, så hvis dere kan fortelle meg litt om speilrefleks kamera, tips, råd, alt mulig.

* Jeg ønsker kunne ta minst 2 bilder per sekund, så jeg kan fange en vann dråpe treffe bakken, hehe. Men ja, jeg skal kjøpe et kamera som skal holde en god stund![/i]
medlem i 207 måneder
 

Innleggav mhjelmer » ons 03.01.2007 1:12

jeg kjøpte meg dette kameraet på fredag, mitt første speilreflekskamera og jeg syntes det er supert. Du finner fort ut av funksjonene og du kan få knallfine bilder med det etterhvert som du begynner å kunne funksjonene skikkelig.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav haartufs » ons 03.01.2007 1:16

Tror EOS 400D vil fungere supert til ditt bruk, men å investere i et litt bedre objektiv enn det som følger med er kanskje ikke dumt.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Dag Johnson » ons 03.01.2007 1:21

    :-* Moderert av Ingunn
    Fjernet unødvendig sitering av innlegg rett ovenfor.
Jasså? Noe forslag til bedre objektiv på Komplett.no siden? Som ikke koster for mye, hvis du skjønner. :-/
medlem i 207 måneder
 

Innleggav Haaland » ons 03.01.2007 1:33

Jeg synes at kit - objektivet får unødvendig mye pepper. Det er et helt greit startobjektiv, og det er etter min mening ingen vits i å bytte det ut før du vet hva du egentlig vil ha. Jeg synes det er helt poengløst å bruke et par-tre tusen på et objektiv som reelt sett er marginalt bedre, for de er gjerne bare litt bedre dersom du punger ut et par tusenlapper.

Skikkelige kvalitetsobjektiver koster masse penger, og det er ofte verdt det. Men trenger du det? Tja, vent å se hvilket behov du finner ut at du har. Etterhvert.

Og en ting til: Hopp over de "fantastiske" alt-i-ett-objektivene som har 18-300mm brennvidde. Kvaliteten der er stort sett tvilsom, dersom du ikke betaler shitloads. Gå heller litt nærmere, eller lenger fra, det blir stort sett bedre...

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav mhjelmer » ons 03.01.2007 1:36

haaland:
godt sagt :)

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav ch_knapp » ons 03.01.2007 1:56

EOS 350D var et godt kjøp og et godt speilreflekskamera. EOS 400D er bedre.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav dibon » ons 03.01.2007 1:57

Vurderer selv å kjøpe 400d, jeg vet at 350d er et KNALL kamera, og med de nye funksjonene til 400d blir det bare mer aktuelt.

Bare synd det er så dyrt å kjøpe objektiver, selvom de holder i evig tid.

Apropos objektiver, noen som har et forslag til et objektiv som man kan bruke over alt, fra 18 til 120mm eller noe, slik at man får litt mer zoom enn standardobjektivet som følger med kameraet (400d).

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Dag Johnson » ons 03.01.2007 4:55

Noen som har link til bilder tatt med Canon EOS 400D? O:-)
medlem i 207 måneder
 

Innleggav mhjelmer » ons 03.01.2007 5:27

jeg er nå ikke så flink til å ta bilder da jeg bare har hatt kamera siden fredag, men her er noen jeg har tatt med mitt:

deviantART: Håndjern
deviantART: Rusten lenke
deviantART: Deoderant
deviantART: Blomst

Alle disse bildene er tatt med orginal-objektivet som fulgte med
og deviantART sidene kan ta litt tid å laste noen ganger

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav njadve » lør 06.01.2007 23:40

Du har jo Nikon D40 eller D80, alt ettersom hvor mye du vil legge i det.

D40:
http://www.dinpris.no/prices/q_Nikon%20 ... pid_216406

D80:
http://www.dinpris.no/prices/q_Nikon%20 ... pid_156988

D80en er nok litt over ditt budsjett, men det er til gjengjeld et mye bedre kamera enn 400D. Hele kameraet mener jeg er mye mer gjennomført, det har bedre byggekvalitet og det har ufattelig mye bedre ergonomi. Jeg prøvde 400D, og etter min mening er grepet for lite. Lillefingeren har ikke noe å gripe i og ringfingeren er bare såvidt får plass.

Jeg selv kjøpte meg D50 nå for ikke så lenge siden. Ikke så lenge etterpå kom D40 som egentlig er et bedre begynnerkamera enn 400D. D40 har riktignok bare 6MP ift. 400D sine 10MP, men det har virkelig ingenting å si. Det som går igjen i alle testene av D40 og D50 (de har samme sensor) er at bildekvaliteten er suveren, og D50 har vært best i test mange ganger, og vunnet over 350D flere ganger. 400D vs. D50 vet jeg ikke om jeg har lest enda. Da jeg kjøpte var vel 400D relativt fersk.

Det som gjør D40 enklere for begynnere er at du har displayet nede som viser grafisk blenderen og lukkeren slik at det er lettere å skjønne hva man egentlig justerer. Jeg kikket på D40 også nå på onsdag, og den var egentlig ganske lik D50, eneste var at grepet var litt mindre, uten at det gjorde så veldig mye...

Noe annet som jeg har sett går igjen i de fleste tester er at Canon sine kit-objektiver er ganske dårlige. Nikon sine er selvsagt ikke i toppklasse de heller, men de er visst bedre. Jeg har ikke prøvd Canon sine så veldig mye, og faktisk ikke Nikon sine heller siden jeg kjøpte et litt dyrere kit med Sigma-objektiv. D80 har fått skryt for et veldig bra kit-objektiv som overgår de aller, aller fleste andre kit-objektiver fra andre produsenter.

Som sagt, her ville jeg enten gått for D40 eller D80. Du får vurdere om du kan gå opp 1500,-. Hvis du kan det, så får du et knallkamera som du vil være fornøyd med lenge.

For å finne gode og omfattende tester, sjekk dpreview.com...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Haaland » søn 07.01.2007 15:33

Tror det er på sin plass å nevne at Canon er mye bedre på støy ved høy ISO enn sine konkurrenter. I alle fall 400D vs D50 (og da også D40).

Det er veldig greit å slippe alt for kornete bilder dersom man skal skyte håndholdt...

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav sparks » søn 07.01.2007 15:40

Brukt 350D og 400D, fantastiske kamera for prisen. Kit objektivet er helt i orden for å lære seg kameraet, men om du er glad i å fotografere personer, gå til innkjøp av en 50mm 1.8 (Canon) til rundt 900 kr.
medlem i 209 måneder
 

Innleggav njadve » søn 07.01.2007 20:49

Haaland skrev:Tror det er på sin plass å nevne at Canon er mye bedre på støy ved høy ISO enn sine konkurrenter. I alle fall 400D vs D50 (og da også D40).

Det er veldig greit å slippe alt for kornete bilder dersom man skal skyte håndholdt...


Det er mulig Canon har litt mindre støy enn D50/D40, men etter hva jeg ser på dpreview.com så har D50en der også relativt lite støy. Iallefall ift. D70 og Pentaxen som de sammenligner med.
http://www.dpreview.com/reviews/nikond50/page17.asp

Her er samme test som er direkte sammenlignet med D80...
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos400d/page17.asp

Det er ikke så veeldig stor forskjell, egentlig. Da jeg skulle kjøpe, fikk jeg rådet at det egentlig bare var å gå etter det kameraet som passet meg best. Forskjellene på det rent tekniske mellom Nikon og Canon var så liten at det ikke var noe å bry seg med. Det rådet vil jeg gi videre...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Macbjarne » søn 07.01.2007 20:57

Er det ingen som gidder å sjekke foto.no da? Bruktbørsen der har mye snadder. Canon 1D mark2 osv. Masse D20 og D30 også. Knalle kameraer alt sammen. Hadde canon før, men nå har jobben tvunget meg til å gå over til Nikon. Liker det ikke....
medlem i 221 måneder
 

Neste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]