Sony a100 eller EOS 400?

Innleggav haartufs » ons 03.01.2007 1:08

Hvem sier speilrefleks ikke skal være lite og lett? Noen vil kanskje ønske denne egenskapen på en speilrefleks i og med at ikke kompakt-kamera fyller alle de andre behovene man har, i henhold til opptikk etc.

Har selv EOS 350D og er fornøyd med det, selvsagt kan jeg irritere meg litt på det med skjermmenyen. Skal si at Nikon har en litt mer elegant løsning på det, men så lenge jeg får stilt blender å lukker uten å rote rundt der er det egentlig nok. Hvitbalanse og lignende stiller jeg jo uansett først, bruker ikke å bytte noe særlig på det i farten.

Vil anbefale trådstarter EOS400D i og med at han ønsket hastighet, og de fleste tester viser at EOSen er litt raskere enn D80.
Vel nå har han jo allerede valgt også.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav nicho » tor 04.01.2007 15:59

Jeg har ikek fått tatt noen spessielt med bilder enda. Har mest blitt pek-og-test-bilder som jeg har slettet igjen....

Bestilte 2 objektiver i dag, 2 GB minnekort og ekstern blitz....

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav modin » tor 04.01.2007 16:10

haartufs skrev:Hvem sier speilrefleks ikke skal være lite og lett? Noen vil kanskje ønske denne egenskapen på en speilrefleks i og med at ikke kompakt-kamera fyller alle de andre behovene man har, i henhold til opptikk etc.


Helt enig, det finnes mange Speilrefleks kameraer som har blitt legendariske netopp på grunn av liten størelse og vekt. Feks. Olympus OM-1, Pentax MX og til en hvis grad Nikon FE/FM som var veldig lette å små i forhold til Nikons proffmodeller fra samme tiden.

Men jeg er også enig at dette ikke uten videre kan overføres til dagens kameraer, da de fleste AF speilrefleks kameraer har grep, og når man lager de for små blir grepet ofte vanskelig å holde. Olympus har laget en veldig fin løsning på dette med E-400 rett og og slett ved å fjerne grepet og gå tilbake til flat front slik som de gamle Manuel Fokus kameraene. Håper det kommer flere slike løsninger på kompakte DSLR kameraer da, mange av grunnene til at man innførte grep til AF kameraer ikke lenger er aktuelle i dagens digitale kameraer, feks er det ikke lenger behov for motor til å trekke fram filmen.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Forrige

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere