iSight

Innleggav Atavistic » søn 05.11.2006 20:17

Vel, her borte i USA er det også lite iSight å oppdrive. Kanskje en revisjon kommer i den nærmeste framtid? :-)

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav orjanmen » søn 05.11.2006 20:31

Jeg vil ikke inn i EU. pga. at EU ikke har politikk beregnet på Norge! Ta foreksempel EUs fiskepolitikk! Den ville drept alt av fiskerinæring i Norge..
.
Men melder vi oss ut av EØS så har vi også ett lite problem :D vansklig shit :P

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav Ingunn » søn 05.11.2006 20:36

Og så holder vi oss til topic :-)

http://www.mac1.no/regler

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav limbo » søn 05.11.2006 20:48

Hvis man skal kjøpe fra USA kan man betale med Paypal og opprette en bruker hos Jetcarrier og få den tilsendt til deg fra dem.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav jurgemaister » søn 05.11.2006 20:51

Vel, jeg synes det er bra at lite miljøvennelige produkter forsvinner fra markedet. På den måten tvinger man produsentene til å lage mer miljøvennelige ting.

Tilbake til temaet: USBkameraer kan være helt ok, men jeg anbefaler deg å putte litt penger i det da det er kjedelig å betale for et halvbra kamera. Dersom du skal bruke kameraet med iChat trenger du programmet iChatUSBCam og Macam som allerede er nevnt.
medlem i 226 måneder
 

Innleggav rstange » søn 05.11.2006 20:58

rstange skrev:Gjelder dette fra applestore i USA?

Lenge siden jeg har bestilt fra Apple Store, men ville da tro at det funker å betalt med PayPal. Vil ikke si noe sikkert.

Men tilbake til topic før denne tråden blir stengt:
ringo55 skrev:Har dere noen tips og evt noen som selger sin iSight..
for det er vel den som er best kvalitet i?

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav fredrikhl » søn 05.11.2006 21:18

orjanmen skrev:Hvorfor selger de ikke iSight i Europa da? Jeg har jo en på min MacBook. Hva er så galt med de eksterne?

Dettte er vel diskutert noen ganger før, men:

1. juli 2006 ble RoHS-direktivet satt i drift i alle land tilhørende EU og EØS.
RoHS er Restriction of Hazardous Substances (mer nøyaktig "the restriction of the use of certain hazardous substances in electrical and electronic equipment").
Tinn som blir brukt i elektronikk inneholder tradisjonelt en del bly, som da er et HS.

Det er altså nå forbudt å selge og produsere elektronikk i EU/EØS som inneholder tinn med bly.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: iSight

Innleggav Ingunn » søn 05.11.2006 21:22

ringo55 skrev:Har dere noen tips og evt noen som selger sin iSight..
for det er vel den som er best kvalitet i?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav rstange » søn 05.11.2006 23:36

maedhros: Det er jo superteit! Var jo klar over denne regelen, men ikke at det var den som stoppet iSight. Da er det jo enda mer rart at ikke iSight er tilbake, burde da være lett å skifte tinn? :-P

Til og med på elektro har vi begynt å lodde med bly fritt tinn...

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav fredrikhl » man 06.11.2006 17:23

Sorry Ingunn, er klar over at dette er litt off topic.

rstange: Er nok ikke så lett å bare "skifte tinn". Rimelig sikker på at loddeprosessen hos Apple, eller Apples produsent, ikke går for hånd. I slike produksjoner er det som regel billigere å dumpe produktet og lage et nytt, enn å rette på "feil" o.l.

Sitter selv med et lite håp om at Apple skal lage nye RoHS-compliant iSight.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav rstange » man 06.11.2006 18:22

Var heldigvis klar over at produktene ble loddet av maskiner. :-)
Tror ikke det hadde kostet Apple noe å bytte tinn uansett, de må da ha gjort det i maskinene og andre produkter da?

Jaja, tror ingen av oss vet helt hva vi snakker om. Apple har nok mer innsikt i hvorfor iSight ikke er kommet tilbake enn oss.

Håper uansett på nytt iSight. I mellomtiden er det litt godt å få ut litt fustrasjon fordi iSight ikke er å få kjøpt. ;)

Hva er RoHS-compliant?

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav fredrikhl » tir 07.11.2006 2:10

RoHS-compliant, altså i tråd med RoHS-reglementet.

Jo, jeg vet nok hva jeg snakker om. Har jobba med slikt i 4 år ;)

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav hskrogst » tir 07.11.2006 2:32

Jeg har brukt både isight og et logitech kamera til ca samme pris - testet kvaliteten opp mot hverandre - og kan ikke se den største forskjellen.. iSight fikk et forsprang da jeg ville at den skulle være bedre - men fikk det ikke til...

Minuset er at ichatusbcam bruker litt tid på å initialisere (på G5) - akkurat nok til at det er irritabelt ved oppstart av ichat. Spesielt hvis jeg switcher mellom skype og ichat - da må avslutte og restarte for å bruke videokonferanse i begge.

Men tror jeg ville satset på et usb cam hvis alternativet er mye pes som det kan virke som...
medlem i 213 måneder
 

Innleggav rstange » tir 07.11.2006 8:48

maedhros skrev:Jo, jeg vet nok hva jeg snakker om. Har jobba med slikt i 4 år ;)


Tenkte mer på grunnen til at iSight ikke er tilbake på det europeiske markedet enda. :-)

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav Tim the Enchanter » tir 07.11.2006 9:26

rstange skrev:Tror ikke det hadde kostet Apple noe å bytte tinn uansett, de må da ha gjort det i maskinene og andre produkter da?


Det er dessverre ikke så lett. For å overholde RoHS kan man ikke bare bytte til loddetinn uten bly og så fortsette produksjonen som før.

Direktivet gjelder også for komponenter, da disse også kan inneholde bly og andre HS. I absolutt verste fall kan en oppdatering til en RoHS-compliant løsning medføre total redesign av hele kretsen, spesielt hvis noen av de mest kritiske komponentene ikke har blitt utgitt i en RoHS-compliant utgave enda.

Mange produsenter sliter med å lage fullgode erstatninger uten bly, noe som betyr at komponentene uten bly ikke har samme ytelse som utgaven med bly. For å si det litt enkelt.

I tillegg til dette må man også produsere kretskortene i blyfri variant, ettersom blyfritt loddetinn trenger høyere temperatur for å smelte skikkelig enn blyholdig tinn.

Mye å ta hensyn til...

Jørgen.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]