Speilrefleks - hvilket

E-400

Innleggav sungame » man 18.12.2006 11:51

Selv om jeg bruker et Nikon D-70 på jobben, er jeg gammal Olympus-fan, og mener vel fortsatt at mitt gode, gamle OM1 er bortimot det beste kameraet som noen gang er konstruert. Jeg synes også D-70 er litt stort og klumpete, og var derfor mer enn litt nysgjerrig på Olympus sitt nette lille E-400 når jeg nå begynner å få økonomi til å kjøpe en digital speilrefleks til eget bruk.

Etter å ha lest flere positive tester tok jeg derfor turen til Foto Video for å ta og føle på vidunderet. Dessverre blei jeg skuffa. Kameraet er virkelig lite og kjekt, og ligger godt i henda på en liten tass som meg. Dessverre er det helt utrulig fiklete å bruke, i hvert fall for oss som liker å kjøre manuelle innstillinger. Det har bare ett funksjonshjul, noe som gjør det veldig fiklete og treigt å velge både blender og lukkertid sjøl. I tillegg har Olympus droppa eget display oppå kameraet, og bruker bakskjermen til all slags info, noe jeg synes funker dårlig. Sorry, Olympus, det blir nok D-70 på meg, gitt :-(

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

D-70

Innleggav sungame » fre 12.01.2007 10:29

Jepp, da er D-70en i hus. Selv om dette kameraet begynner å dra på åra, og faktisk er utgått fra Nikon etter at 10 mpx-kameraet D-80 kom på markedet, mener jeg D-70 er markedets beste kjøp når det gjelder den øvre enden av spekteret for konsumentkameraer. God byggekvalitet, enkel og logisk betjening og markedets desidert beste kitlinse til 6490,- (Japanfoto) gjør D-70s Kit til en vinner for meg. Den relativt lave oppløsninga (6mpx) er ikke noe problem i praksis. Jeg tar mye bilder til avis-, blad- og nettbruk, og da er oppløsninga uansett begrensa av trykketeknikk og båndbredde. Gode farger og god optikk er mye viktigere da. Som nevnt er D-70 på vei ut, så her gjelder det å hive seg rundt, folkens!
Sist endret av sungame den fre 12.01.2007 15:02, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav roger_hj » fre 12.01.2007 11:19

Husk at det er linsene som er det viktige her:)
medlem i 230 måneder
 

Innleggav nicho » fre 12.01.2007 12:36

...eller objektivene som vi sier :)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav sungame » fre 12.01.2007 14:51

Jeg gidder ikke sitere meg sjøl, men som sagt er nettopp det medfølgende objektivet en god grunn til å velge nikons D70/80-kit framfor for eksempel Canon. Nettopp det har vel blitt trukket fram tidligere i denne tråden også.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav jonG » fre 12.01.2007 15:02

Selv har jeg kjøpt ett D80 og må si jeg er vanvittig fornøyd med det. Verdt hver krone ekstra.

Men bruken har selvfølgelig en del å si. skal du bare bruke det til feriefotografering så er det kanskje ikke nødvendig. Da hadde jeg valgt et mindre og lettere kamera.

Men ikke glem at det ikke bare er kamera som avgjør om bildene blir bra. Det som kanskje er enda viktigere er optikken. så velg en bra optikk.
Når det gjelder Megapixler så er det også avhengig av bruken. Skal du bare ha "normal" strørrelse på printene så trenger du ikke så veldig stor oppløsning, men med en gang du begynner å forstørre bilder så blir megapixlene viktige.

Et kamera blir aldri bedre enn fotografen selv...

lykke til!
medlem i 208 måneder
 

Innleggav Driveren » fre 12.01.2007 15:13

Til de som vurdere nye speilreflekskamera:
Om du kjøper Nikon, Canon eller Pentax er i grunnen smak og behag. Prisen varier en del mye avhengig av opptikken. Styr unna de billigste linsene, de er som regel dårlige. De som følger med kittene pleier iallefall en å være bra, der det kommer to linser.

Personlig foretrekekr jeg Nikon på grunn av at det er godt å håndtere, kona går for Canon av samme grunn.

Etter at Nikon D80 kom er det nå mulig å gjøre meget bra brukt kjøp på Nikon D70s, Dette kameraet er meget bra og slitesterkt. Er prisen avgjørende så kjøp brukt, ikke gå ned på kravene til funskjon og kvalitet da blir man bare skuffet og kjøper nytt kamera like etterpå. O:-)

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Funkaholic » fre 12.01.2007 15:34

Rett før jul kom Nikon med et nytt "første-gang-jeg-har-speilrefleks" kamera. Nikon D40.

De har i motsetning til resten av produsentene ikke latt seg friste til å gå opp på antall megapixler men heller holdt seg til 6.1mpx og heller finjustert dette. I følge tester gir kameraet noe bedre bilder enn D50 og koster bare ca 5300,-

Jeg var så heldig å få låne et forrige helg og det er rett og slett herlig å jobbe med. Lite (faktisk mindre enn Canon 400D), lett og brukervennlig. Nye menyer som gir oss nybegynnere litt bedre oversikt. Kameraet tar skarpe, fargesterke bilder.

Det føles kjapt og solid og har den mykeste lukkerlyden jeg har hørt på veldig lenge. Du skremmer ikke dyra i naturen eller gjestene i bryllupet med dette kameraet.

Og, 6.1 mpx holder for utskrift opp til A3. Jeg personlig trenger hvertfall ikke mer enn det.

Det sier også ifra om det f.eks merker at du bør vurdere blitz e.l. ved å vise et lite spørsmålstegn på skjermen som man kan klikke på for informasjon.

Eneste minuset jeg la merke til er at D40 har ikke innebygd fokusmotor! Dvs. at det krever objektiver som har dette innebygd, ellers er man stuck med manuell fokus. Så om man har en del objektiver fra før som ikke har dette (dvs. ikke er AF-S objektiver), eller om man har tenkt å kjøpe en del objektiver på f.eks finn.no så er nok en annen modell å anbefale (Da D50 eller D80 om man velger Nikon).

For oss som ikke har objektiver fra før og som ser etter et billig, bra og slitesterkt kamera er Nikon D40 et veldig bra alternativ. Et godt "inngangskamera".

Brukerens avatar
medlem i 244 måneder
 

Innleggav Peter Ross » man 15.01.2007 13:48

Imponerende innlegg fra en "første-gang-jeg-har-speilrefleks"-bruker. ;)

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav iRoger » søn 04.02.2007 1:41

Her var det mye interessant lesestoff! Veldig bra tråd.

Har aldri hatt speilrefleks før, men har nå sett litt på disse;
Canon 350 kit (5000,-)
Nikon D40 kit (5300,-)
Samsung GX-1L kit (4000,-)

Spørsmålet mitt er egentlig om noen har erfaringer med sistnevnte? Bildekvalitet, brukervennlighet (amatør...), optikk osv. Etter så eg har skjønt kan all optikk fra Pentax brukes, men kjenner heller ikke til Pentax så..
Og pris tatt i betraktning, er dette et like godt kjøp som de to første? Føler meg liksom litt sikrere på et av de to mer kjente navnene.. :-/ men er nødt å tenke budsjett.. :-X

Takknemlig for alle synspkt :-)

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav JesperMac » søn 04.02.2007 1:46

Har nikon D50, og er kjempefornøyd! Nikon er et veldig bra merke.
Har samenlignet eos 350d og nikon d50. D50! Ville gått for D80 om jeg var deg! ;)

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav sungame » man 05.02.2007 13:27

Har ikke noe erfaring med Samsung, men Pentax lager i hvert fall knallbra optikk. Leste en test av Pentax K100D i engelske Black&White der anmelderen vurderte å kjøpe kameraet utelukkende for å kunne bruke Pentax sin lekre 20mm...

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav MacTobbe » tir 27.02.2007 4:12

gå for 400D .. knall kamera!

Bra objektiv også som følger med.. synes i allefall jeg ;) er kjempefornøyd med mitt 400D kamera. Synes ikke de ekstra 3000 kronene er verdt det for å kjøpe d80 .. bildekvaliteten er så og si helt lik !
medlem i 211 måneder
 

Innleggav MacPidi » tir 27.02.2007 5:11

Jeg kjøpte Sony a100 for noen uker siden og er kjempefornøyd! Det stod lenge mellom eos400, eos350, d80 og a100. Testet alle i butikk og likte veldig godt grepet på Sonyen, og jeg var heldig med at det dukket opp som ukens tilbud på mpx.no, så da snappet jeg det opp!

Har allerede bestilt 50mm objektiv på eBay og går med planer om å kjøpe en zoom snart også. Trenger bare å få meg bag!

Kan varmt anbefale Sony a100 :-)

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Jokerman » tir 27.02.2007 12:17

Jeg fikk et 400D i hendene her om dagen, og etter å ha lekt litt med det en stund så fant jeg vel ut det samme som med 350D...det er et leketøy. D70s og D80 er kamera. En kan virkelig kjenne forskjellen i byggekvalitet i fingrene, og speilet på 400D bråker jo som en knirkete dør når det vender.

Mitt råd:

Canon: Gå for 20D eller 30D.
Nikon: Har ikke prøvd D40, men D50 er jo ok (litt slarkete det også) Definitivt gå for D70s og oppover om man har tenkt å fotografere litt.

Som de store fotografene sier: "Skal du fotografere, eller skal du ta bilder?"
medlem i 230 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]