Speilrefleks - hvilket

Innleggav njadve » tir 27.02.2007 22:02

bluto skrev:(...)


Jeg bare siterte fritt etter denne testen jeg leste her. Jeg har vel kanskje holdt en K10D i hånden, men det er bare såvidt så jeg vet egentlig ikke så mye om Pentaxen annet enn det jeg har lest. Jeg tviler ikke på at det er veldig gode kameraer...

Det er imidlertid en ting jeg savner på D50en som er på D70s, det er nemlig opplyst display på toppen av kameraet.

18-55mm som fulgte med det vanlige kitet til D50 kjenner jeg ikke til, men etter hva jeg har hørt så skal den være bedre enn Canon, Pentax og Olymus sine. Jeg selv kjøpte et litt dyrere kit siden de ikke hadde 18-55mm inne, og det er jeg faktisk veldig glad for i dag. Det objektivet er jeg veldig fornøyd med, og den ekstra zoomen har faktisk blitt brukt mer enn jeg hadde trodd. Neste ting som står på innkjøpslisten er en Nikkor 1,8 50mm. Jeg har hørt mange lovord om den, bl.a at den er utrolig skarp, så vi får se...
    O:-) Moderert av Åsmund
    Fjernet overdreven sitering av sitering.
    Se våre regler.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav MacTobbe » tir 27.02.2007 22:26

vell kan være feil det jeg har hørt om antall objekter og pris til canon kameraer , men det var det de selgerne jeg forhørte meg om sa ;)

men til syvende og sist er det mannen/damen bak kameraet som avgjør :)

ville ha minst 10 mpxl for å kunne forstørre bildet et par hakk høyere enn 6 mpxl kamereane kan ved printing ;)

cheers...
medlem i 210 måneder
 

Innleggav njadve » tir 27.02.2007 22:45

Jo, det er greit. 6mpx skal vel holde glatt til A3, pluss litt til...

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Erheron » ons 28.02.2007 1:37

Jeg ville anbefalt K10D. Naturlig nok fordi jeg er Pentax-fantast og har kameraet selv (med batterigrep og slikt snacks, om noen ville vite). ;)

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav sungame » ons 28.02.2007 13:15

Leste i en test av Pentax K10D at det er et veldig godt kamera, men at det mangler dedikerte knapper for ISO-hastighet og hvitbalanse blant annet, slik at man må inn i menyen for å nå dette. Både testeren (i Black and White Photography) og jeg mener at dette er for tungvindt, og burde vært løst bedre på et kamera i den prisklassen. Når det er nevnt, trur jeg absolutt det er et godt kamera, og du får jo sprutsikkerhet og bildestabilisator (som funker overraskende bra) med på kjøpet.

Selv kjøpte jeg D70 nettopp for å ha viktige funksjoner lettest mulig tilgjengelig. To betjeningshjul er et must for meg, og egne knapper for iso og hvitbalanse er uvurderlig....

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Linge » tor 15.03.2007 15:49

K10D har dedikert knapp for ISO, men det kommer an på hvilken innstilling man tar bilde med, i f.eks. SV mode velger man ISO med ett av de 2 rattene foran eller bak på kameraet, lett å nå uten å ta vekk fokus, med opplyst iso verdi i søkeren.
Hvitbalanse kan etterjusteres før bilde lagres i kameraet(eneste kamera jeg vet om som har denne funksjonen)

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Speilrefleks - hvilket

Innleggav Worzel » ons 26.03.2008 14:48

Hei!

Bruker den samme tråden etter oppfordring fra Åsmund. Jeg vil kjøpe mitt første speilreflekskamera. Er nybegynner, men har lyst til å bruke litt tid og lære etter hvert.
Jeg vil først og fremst ta naturbilder og sportsbilder (ski/snowboard og surfing). Hadde tenkt å bruke 4000-8000kr (kamerahus + objektiv).
Har sett så vidt på disse kameraene:

Pentax K10d, K100d
Canon EOS 350/400 D,
Nikon D40/D40x

Hvilke egenskaper bør jeg legge vekt på? Er vel viktig med rask fokus og at det fungerer bra under alle lysforhold?
Hvilket første ekstra objektiv kan være lurt å kjøpe for sportsbilder?
Håper noen har noen råd og erfaringer!
medlem i 192 måneder
 

Re: Speilrefleks - hvilket

Innleggav Jon Erik » ons 26.03.2008 15:18

Hei Worzel,

Har kun erfaring med D40, så jeg kan fortelle litt om det..

Kjøp Nikon D40 (ikke D40x), dette får du til en slikk og ingenting nå (den siste prisen jeg så var 3500.-), og du får masse penger til objektiver. Du får kanskje kjøpt noen brukt også, til enda lavere pris. Standardobjektivet til D40 tar kjempegode bilder, men byggekvaliteten er selvfølgelig ikke allverden. Den største ulempen med D40 synes jeg er størrelsen. Litt vanskelig å få et godt grep, men det er ingen problem. I tillegg er kan det være ulempe at kamerate ikke har fokusmotor, men hvis du ikke har objektiver fra før, er det bare å kjøpe objektiver med fokusmotor:) Nok av objektiver å velge i, og det kommer nok flere.

I de testene jeg har lest har D40 kommet ut likt eller bedre enn enn feks D50, D70 og D80. Sjekk forresten testen av D40 (og D40x) i Fotografi. (Vet ikke om testene ligger på nettet.)

Har brukt D40 med standardobjektiv og Nikon 70-300 VR, og det fungerer utmerket. Bruker selv standardobjektivet fra D40 til D300, og bildene blir gode.. ihvertfall teknisk sett:)

Min høyst subjektive anbefaling blir å kjøpe D40, sette kameraet på helautomatikk, og dra ut og ta bilder. Jeg har selv både D40 og D300, og bildene ble ikke bedre av å kjøpe D300 :-) Personlig tror jeg heller ikke du vinner så mye på å velge D40x el D60. Noen små plusspoeng som rensing av bildebrikke har de, men synes ikke de veier opp for prisen.

Lykke til!

JE
medlem i 214 måneder
 

Re: Speilrefleks - hvilket

Innleggav aghazten » ons 26.03.2008 15:23

Fra en stor amatør:

Eos 400d... Fantastisk bra kamera spør du meg. bruker det sammen med sigma 18-200mm, supert.

http://www.shipspotting.com/modules/mya ... lid=608248
og
http://www.kjendis.no/2008/03/24/530432.html

Mitt første publiserte bilde. Moro moro moro

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Speilrefleks - hvilket

Innleggav Worzel » ons 26.03.2008 19:20

Takk for tips!
Nikon D 40 høres ut som bra kjøp, men ser at det har fått litt kritikk for treig autofokus. Det er vel en ulempe hvis en vil ta sportsbilder?
medlem i 192 måneder
 

Re: Speilrefleks - hvilket

Innleggav lazaruz » tor 27.03.2008 15:49

lurer på akkurat samme som de over, vurderer enten EOS400D eller Nikon D40 - har lest en bunke tester av begge, og hvis den ekstra tusenlappen for 400D ikke "teller" noe - hvilket ville folket her anbefalt da? :P

Er også nybegynner :-) - som heller litt mot Canon

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Speilrefleks - hvilket

Innleggav aghazten » tor 27.03.2008 15:52

Det er klart, er man på budsjett, så teller vel pengene mest? Jeg angrer ikke på valget mitt av eos400d, vurderer 450d nå. Jeg angrer ikke en dag!
Men spiller økonomien inn, kjøp nikon. Uansett vil du få ett bra kamera.
Hilsen Tomas

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re:

Innleggav sungame » fre 28.03.2008 16:25

sungame skrev:Leste i en test av Pentax K10D at det er et veldig godt kamera, men at det mangler dedikerte knapper for ISO-hastighet og hvitbalanse blant annet, slik at man må inn i menyen for å nå dette. l er et must for meg, og egne knapper for iso og hvitbalanse er uvurderlig....


Jeg har nå brukt Pentax K10D i jobbsammenheng i litt over et halvt år, og det jeg skreiv i den siterte posten stemmer bare delvis. Kameraet har en liten knapp som raskt gir deg tilgang til en egen hurtigmeny med hvitbalanse, ISO, blitz og "drive mode". Dette er veldig greit i bruk. I tillegg er valg av lysmålerfunksjon veldig enkelt, faktisk enklere enn på min kjære D-70. Alt i alt er K10D i mine øyne det overlegent beste kameraet i sin prisklasse (5000 - 10000 for kit), og K20D skal være enda bedre. Riktignok er 18-70mm kitlinsa til NIkon et par hakk hvassere enn Pentax' 18-55, men Pentax-pakka er gull okke som.

I klassen under 5000 er olympus sin dobbeldeal uovertruffen (http://www.fotovideo.no/aspx/loginVnet. ... plid=69984).

Beveger du deg et hakk opp, til 10000-20000-segmentet, har jeg stor tru på Nikons D300, selv om jeg ikke har testa det sjøl.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Speilrefleks - hvilket

Innleggav lazaruz » lør 29.03.2008 18:03

oi, hvordan er det olympus kamera i forhold til eos400d ? - ganske stilig at det følger med 2 objektiv :X

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Speilrefleks - hvilket

Innleggav sungame » lør 29.03.2008 21:03

Ikke bare følger det med to objektiver, de er ifølge de testene jeg har lest ganske gode også, i hvert fall langt bedre enn Canons kitobjektiv. Jeg har ikke prøvd EOS 400D, men såvidt jeg kan skjønne, er Olympus E410 et litt enklere kamera på godt og vondt. Det er et supert pek-og-klikk kamera, flott som første speilreflekskamera og for folk som gjerne vil ha noe lite og lett. Jeg er sjøl vokst opp med et helmanuelt Olympus OM-1 "analogt" kamera, og liker fortsatt å bruke kameraet på manuell til bla. landskapsfoto og detaljer, samt når jeg bruker blitz. Da blir E410 litt for tungvindt, men det gjør sannsynligvis 400D også. De fleste som begynte sin fotokarriere med digitalt utstyr bruker nok programautomatikken mye, mye mer enn jeg gjør. Holder du deg til auto, blender- eller lukkertidsforvalg (som funker supert for de aller fleste i 90% av tilfellene), er E410 genialt. Ved å kutte ned på antall knapper på huset, samt ved å bruke sin egen 4:3-sensor, har Olympus kunnet bygge et veldig lite og lett kamera. Med mindre du har veldig store hender er det veldig kjekt. Det gjør at du faktisk kan ta det med deg overalt, og gjør det lettere å ha det parat til bruk. Alt i alt trur jeg den pakka med E410 og to objektiver er det beste kjøpet du kan gjøre til under fem lapper.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere