Speilrefleks - hvilket

Innleggav MacTobbe » tir 27.02.2007 15:23

canon 400D et leketøy !? Vill ikke si at et kamera med 10.1 mpxl til 7000 er et leketøy! Lyden fra speilet er også irrelevant og aldeles ikke for høy.

De store fotografene som sier dette er for avhengig av utstyret sitt.. det er ikke det som skal stoppe en god fotograf.. Gode bilder kan komme i fra det billigste kameraet ;)

D80 leverer faktisk identiske bilder som Canon 400D (hvis man da har lest litt på nettet) men scorer litt høyere på funksjonalitet.

Skal være enig i at D80 virker mer solid i hånden, men man må se ann hva en er villig til å bruke 3000 kroner ekstra på! Kjøp heller et ekstra batterigrep for 900 kroner ;)

Canon har i tillegg flere objekter å gå på.
medlem i 210 måneder
 

Innleggav Jokerman » tir 27.02.2007 15:28

vel, det er også et utall personer i min vennekrets som har gått for Canon, begynt å ta en del bilder, og så gått for Nikon når de har fått prøvd det også.

en ting som er helt sikkert, D400 har jo fullt av KNAPPER der man skal hvile tommelen for å få et stødig grep! nei, gi meg Nikon any day.

jeg står fremdeles fast på at 400D er et dyrt leketøy med flere megapixler enn optikken kan forsvare (iallefall kitobjektivet, som er både slarkete og plastic fantastic)

men for all del, Canon 10D, 20D, 30D...kjempekamera!
Sist endret av Jokerman den tir 27.02.2007 16:04, endret 1 gang
medlem i 230 måneder
 

Innleggav iRoger » tir 27.02.2007 15:48

Har fått meg et brukt/nytt Nikon D50 og må så langt si meg kanonfornøyd! :-D Valgte dette pga godt grep og behagelig å holde i. Har holdt og tatt litt på Canon-kamera og angrer absolutt ikke.. Var å siklet litt på D80, og sku eg hatt kamera i den prisklassen hadde eg ikkje nølt, virket utrolig bra.

Uansett, smaken er som baken! :)

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav MacTobbe » tir 27.02.2007 16:35

ja, kan konkludere med at smaken er som baken ;P

Angående knapper der man holder tommelen: Kanskje dette har noe med håndstørrelsen å gjøre? har nemlig ikke et slikt problem. Da canon har laget et eget felt til tommelen der de har skli-fri overflate. Man kommer faktisk ikke borti noen knapper.

I forhold til optikken : skal man ha beste kvalitet må man uansett opp i et par tusenlapper for et bra objektiv, men Canon har flere alternativer å ta i fra og fra flere produsenter. Synes bildene jeg tar med mitt Kit-objekt er gode bilder. Nå skal ikke jeg printe de ut i plakat format heller hehe ;P Skal man det, så ser man helt sikkert en forskjell i fra kit og eksternt objekt.

Men med den prisforskjellen kan man jo kjøpe seg et ekstra objekt og havne på samme pris som D80 ! Men man har da 2 objekter ;)

Dette er en smaksak og handler lite om kvalitet på bildene. Har lest en 100 vis av tester før jeg kjøpte kameraet mitt og de sier omtrent det samme. Bildekvaliteten er lik.

cheers..
medlem i 210 måneder
 

Innleggav Åsmund » tir 27.02.2007 16:49

Funkaholic skrev:Nikon D70 - Mye likt her som på de andre kameraene, men i følge svært mange fotoforum og tidsskrifter anbefales det faktisk å gå for D50 om man vurderer D70 til annet enn helproft bruk. Dette fordi kameraene er omtrent identiske og at man kan bruke mellomlegget på fetere objektiver.


Jeg vurderte D50 isteden for D70 nettopp på grunn av dette, helt til jeg fant ut at D50 med samme objektiv som D70 ble like dyrt som D70 med det objektivet. D50 ble altså like dyrt som D70 og ingen flere penger til objektiver allikevel - da valgte jeg D70.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

speirefleks

Innleggav Ole_Kristian » tir 27.02.2007 16:59

har du sett på d40.......Helt ny
medlem i 206 måneder
 

Innleggav njadve » tir 27.02.2007 19:37

D40 er nok et veldig godt kamera for nybegynnere, men jeg for min del er glad jeg kjøpte D50 før den forsvant. Jeg synes D40en er litt for liten. Har omtrent samme størrelsen på grepet som 400D, og det er litt for lite.

Du som sier at Canon har flere objektiver tilgjengelig. Det er jeg skeptisk til. Det finnes ufattelig mange objektiver til Nikon fra Nikon selv og fra andre produsenter, så jeg tror ikke at det største problemet skal være objektivmangel....

iRoger skrev:Har fått meg et brukt/nytt Nikon D50 og må så langt si meg kanonfornøyd! :-D Valgte dette pga godt grep og behagelig å holde i. Har holdt og tatt litt på Canon-kamera og angrer absolutt ikke.. Var å siklet litt på D80, og sku eg hatt kamera i den prisklassen hadde eg ikkje nølt, virket utrolig bra.

Uansett, smaken er som baken! :)


Jeg kjøpte også D50 pga. dette. Utfra mange av de testene jeg leste så var ikke bildekvaliteten så mye dårligere fra en D50 ift. 400D, trass i at D50en bare har 6mpix. Jeg er utrolig fornøyd. Det viktigste er ikke kamerahuset, men god optikk og en god fotograf. For de aller fleste er det bedre å spare litt på huset og heller legge litt cash i god optikk...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Linge » tir 27.02.2007 19:53

Rart ingen av dere har nevnt Pentax K10D, fra 8900,- med kit objektiv. Dette kameraet har fått gode tester, og huset har gummi pakninger, så det er sprutsikkert. Innebygd stabilisator i huset++++
Mange nye spennende linser kommer også dette året.
Tror ikke Canon eller Nikon kan reklamere med alt dette til en prisen.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav njadve » tir 27.02.2007 20:19

Nei, Pentax har et veldig godt kamera der. Problemet såvidt som jeg har skjønt er færre objektiver, dårlige menyer med mye knoting og lite gjennomtenkt plassering av knapper. Jeg leste en sammenligningstest på K10D, 400D og D80. Der mener jeg at D80 gikk av med seieren, trass i en litt høyere pris. K10D tok vel andreplassen foran 400D...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav e-n-bor » tir 27.02.2007 20:32

Hei!

Eg har D50 og samanlikna D70 med D50 før eg handla:
Svært liten forskjell bortsett fra prisen.
Kom best ut av praktisk auto-test med tilsvarande kamera.
Er visstnok mykje betre å halde enn tilsvarande Canon.

Og: Er 100% nøgd!

Men: D40 er nytt og nok litt meir avansert....


enb
medlem i 206 måneder
 

Innleggav Åsmund » tir 27.02.2007 21:15

Til jul fikk jeg ett Nikkor 1,4 50mm til min D70, da var jeg glad jeg ikke hadde Nikon D40 uten fokusmotor i kameraet. 50mmeren har nemlig ikke intern fokusmotor, og vid åpen er det så og si umulig å fokusere riktig manuellt.

Jeg lånte et Nikkormat-kamera av faren min for endel år siden, det er et analogt kamera. Det hadde en ring midt på søkerspeilet, som ble uskarp når bildet var ute av fokus og var ekstremt nøyaktig til å stille inn fokus manuellt. Dette finnes jo ikke på de digitale kameraene, og gjør det vanskelig å benytte seg av manuell fokus. Håper snart det implementeres også på digitale SLRs.


Og når det gjelder Nikons 1,4 50mm - fantastisk. Jeg har nesten ikke brukt 18-70en siden jeg fikk det. :)

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav anikgol » tir 27.02.2007 21:20

sjekk pentax! de er sædeles gode. en av deres modeller er langt bedre enn nikon og canon sine..
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Jokerman » tir 27.02.2007 21:26

hovedgrunnen til at jeg kjøpte D70s var at objektivet som fulgte med var et separat DX-objektiv (18-70mm, f3.5-4.5G ED) som alene kostet 3500 kr da jeg kjøpte kameraet. (fotovideo)

kameraten min har D50 med en 17-70 nikon kitlinse, byggekvaliteten på huset er mye det samme, men jeg merker at D70s er et hakk bedre, og så savner jeg det andre scrollhjulet (sånn at jeg kan stille blender og lukker samtidig kun ved bruk av høyrehånden) kitobjektivet til D50 (kjøpt nytt på ebay i pakke) kan nok ikke måle seg med det som fulgte med D70s.

i ettertid har jeg kjøpt en 70-200 mm Nikkor skyvezoom (tar nydelig skarpe bilder men er tungt som fy) og et Nikon 50mm f.1.8 objektiv som har blitt mitt favorittobjektiv!
medlem i 230 måneder
 

Innleggav bluto » tir 27.02.2007 21:33

njadve skrev:Nei, Pentax har et veldig godt kamera der. Problemet såvidt som jeg har skjønt er færre objektiver...

...men flere spennende nyheter på vei i løpet av året, og ingen slår fastoptikken til Pentax.
njadve skrev:...dårlige menyer med mye knoting...

...fordi det meste av det du trenger betjenes med knapper...
njadve skrev:og lite gjennomtenkt plassering av knapper.

...som en skrev over her: Smaken er som baken. K10D likner fælt på Konica Minolta 7D som jeg har (og noen mener til og med at Pentax kjøpte ideene til 7D's etterfølger etter at Sony skrotet dem og startet på scratch på etterfølgeren til A100), og så fort du har vent deg til det er det helt genialt å slippe å gå inn på menyen for å endre ISO, hvitbalanse, eksponeringskompensasjon etc. etc. etc. etc.
njadve skrev: Jeg leste en sammenligningstest på K10D, 400D og D80. Der mener jeg at D80 gikk av med seieren, trass i en litt høyere pris. K10D tok vel andreplassen foran 400D...

En test vil aldri være objektiv, uansett hvor hardt man prøver. Det viktigste er å dra i butikken og kjenne på flere kameraer og la magefølelsen bestemme. Ingen kameraer som selges i dag er dårlige kjøp, det er i mine øyne tilgjengeligheten av objektiver etc. som er den store forskjellen mellom de ulike produsentene. Ingen tvil om at Canon og Nikon har flest brukere og derfor er det lettest å få tak i objektiver etc. til disse merkene, men tilgjengelighet bør ikke være kriteriet som avgjør hva man velger. Det er jo mye fint å få kjøpt på eBay! ;)

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav JesperMac » tir 27.02.2007 21:59

Jeg skriver diskret D50 inn i tråden... Kjempebra kamera! :-P

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]