Speilrefleks - hvilket

Speilrefleks - hvilket

Innleggav areknutsen » ons 11.10.2006 12:58

har lyst til å kjøpe speilreflekskamera... Det er 3 stk jeg har sett på.

Canon EOS 400D
Nikon D80
Nikon D70

D80 er vel det som er best av av disse, men som også koster 3 000 mer.

Prismessig er eos 400d meget grei - men an jo også få d70 til denne prisen

Hva anbefales av eos400 og d70?

jeg er ny med speilrefleks, og ønsker enkelhet, men alikevel et profft resultat.
medlem i 217 måneder
 

Innleggav bluto » ons 11.10.2006 12:59

Jeg vet du ikke har nevnt dette kameraet, men hva med Sony Alpha 100?

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav areknutsen » ons 11.10.2006 13:03

Ok, ta med sony og vurderingen. Men pris er ganske viktig for meg.
medlem i 217 måneder
 

Innleggav Grape » ons 11.10.2006 13:06

Jeg skal selv gå for ett Canon 400D. Er i samme dilemma som deg, velger det pga kjennskap til Canon og god pris. Mye for pengene.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav applecore » ons 11.10.2006 13:07

Canon EOS350. Ok, dette er heller ikke med, men dette selges billig nå, med 28-55 objektiv og 2GB flashbrikke inkludert.

Jeg ble i hvertfall veldig fornøyd :-)

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav segrov » ons 11.10.2006 13:08

Kan i alle fall si at D70 er et kjempekamera som gir skarpe bilder og har opptik som gir gode bilder i vanskelig lys.
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Peter Ross » ons 11.10.2006 13:11

Enig med applecore. Forskjellen på 350 og 400 er ikke så stor at den forsvarer det store prisgapet. På den andre siden - har du mulighet til det så vent noen måneder - da får du 400 til langt lavere pris.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav Mr.Graham » ons 11.10.2006 13:26

Peter Ross skrev:Enig med applecore. Forskjellen på 350 og 400 er ikke så stor at den forsvarer det store prisgapet. På den andre siden - har du mulighet til det så vent noen måneder - da får du 400 til langt lavere pris.


Jeg ville kanskje gått for 400D hvis det sto mellom de to, til tross for prisforskjellen. Støvfjerningssystemet virker veldig bra, og er faktisk veldig nyttig å ha, spesielt hvis du bytter mye mellom forskjellige objektiver. Dessuten er større skjerm veldig fint hvis du vil vurdere om bildene er skarpe eller ikke, og hvordan fargene er på bildet.

Men å velge mellom Nikon og Canon (og evt. Sony) blir litt som å velge religion. Du må finne det som fungerer for deg, og det du trives med. Se imidlertid litt på produktutvalget (hva du kan oppgradere til dersom du ønsker noe heftigere) og spesielt utvalget av optikk. Nikon og Canon har forskjellige brennvidder og lysåpninger på optikken sin i forskjellige prisklasser, og noe passer kanskje bedre for deg enn noe annet.

Generelt vil jeg si at Canon har raskere autofokus med USM-motoren sin, mens Nikon gir mer "smell" i fargene. Naturfotografer sverger derfor ofte til Nikon, mens sportsfotografer går for Canon.
medlem i 223 måneder
 

Innleggav macalao » ons 11.10.2006 13:29

Har EOS350 selv, det er veldig bra. Gå for det, eller det nye 400 kameraet.

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav sungame » ons 11.10.2006 13:55

Valget mellom Canon og Nikon går mye på smak og behag. Personlig foretrekker jeg Nikon fordi jeg liker måten det håndteres på.

Hadde jeg hatt penger til ny speilrefleks i dag, ville jeg nok gått for et Nikon D70S Kit.

Hvorfor ikke D80?
Ok, D80en er hakket bedre på flere måter, blant annet er huset mindre og av bedre kvalitet. Likevel er det i mine øyne alt for dyrt i forhold til D70.

Hvorfor ikke Canon?
Rett og slett fordi objektivet som selges i kit-løsninga til Nikon er ganske mye bedre enn de du får med Canon EOS 350/400. Hvis du ikke har råd til å kjøpe et bedre zoom-objektiv har faktisk dette veldig mye å si for billedkvaliteten.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Funkaholic » ons 11.10.2006 14:11

Som omtrent alle her sier så er det nesten umulig å gi noe ordentlig svar på dette. Jeg driver også og prøver å velge meg et kamera, og til nå har jeg funnet fram til følgende tanker:

Canon 400D - Er nytt, har høy megapixel og støvfjerning, men trekker litt ned pga relativt dårlig standardobjektiv

Sony Alpha 100 - Omtrent det samme som 400D, men koster noe mer og er nytt på markedet selv om de har gamle Konica Minolta i ryggen. Allikevel et veldig spennende kamera som har fått glimrende kritikker.

Nikon D80 - Syntes rett og slett det er for dyrt

Nikon D70 - Mye likt her som på de andre kameraene, men i følge svært mange fotoforum og tidsskrifter anbefales det faktisk å gå for D50 om man vurderer D70 til annet enn helproft bruk. Dette fordi kameraene er omtrent identiske og at man kan bruke mellomlegget på fetere objektiver.

Jeg personlig tror jeg kommer å gå for 400D, men det er også mye fordi jeg kan få lånt objektiver av venner. Og at det florerer av brukt utstyr til EOS-serien.

Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Innleggav Lamark » ons 11.10.2006 18:54

Funkaholic skrev:Nikon D70 - Mye likt her som på de andre kameraene, men i følge svært mange fotoforum og tidsskrifter anbefales det faktisk å gå for D50 om man vurderer D70 til annet enn helproft bruk. Dette fordi kameraene er omtrent identiske og at man kan bruke mellomlegget på fetere objektiver.


Endelig, dette har jeg venta på! Absolutt enig.
Jeg har en D50, og er sykt fornøyd. Før jeg bestemte meg lånte jeg et av hvert kamera og sammenligna, og kunne ikke vært mer glad for å ha valgt D50. Det er veldig få funksjoner i D70 du ikke finner i D50, og de som er har du lite eller ikke noe behov for hvis kameraet ikke brukes helprofft.
Da jeg kjøpte kameraet i januar, lå prisforskjellen på 2000-3000 mellom modellene - penger jeg har brukt på mange andre trivelige ting.

Så kjør på med D70 hvis du vil, men vil du ha et like godt kamera til et par lapper mindre, gå for D50.

Lykke til uansett.

:D

-i.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav ch_knapp » ons 11.10.2006 19:00

Canon sitt billigste har et veldig dårlig grep. Jeg har 350D og elsker det og ville aldri byttet til Nikon, men for andre førstegangskjøpere anbefaler jeg Nikon sine D70s eller D80. (Ikke D70, fordi displayet er endel mindre.) - De har supert grep.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav iMarius » ons 11.10.2006 19:02

Du får en betraktelig bedre optikk dersom du kjøper Nikon.
Du får også flotte menyer, og oppløsningen på 6mpx kan godt måle seg med f.eks. 350D's 8,2mpx.

Men, ettersom Canon nå har kommet med 400D, går jo megapikslene enda lengre, og du får den fantastiske sensorrensen.

Tenk litt på hva du trenger!

Du får nok mest igjen for pengene med en 400D vil jeg påstå.
medlem i 227 måneder
 

Re: Speilrefleks - hvilket

Innleggav kj » ons 11.10.2006 19:11

areknutsen skrev:har lyst til å kjøpe speilreflekskamera... Det er 3 stk jeg har sett på.

Canon EOS 400D
Nikon D80
Nikon D70

D80 er vel det som er best av av disse, men som også koster 3 000 mer.

Prismessig er eos 400d meget grei - men an jo også få d70 til denne prisen

Hva anbefales av eos400 og d70?

jeg er ny med speilrefleks, og ønsker enkelhet, men alikevel et profft resultat.



Hva med den nye modelen fra Oympus E-400 10MP og med automatisk støvfjerning? Rimlige lyssterke objektiver små i størrelse osv. Bygd på Olympus sin 4/3 sensor standard som Leica, Panasonic og mange andre nå kommer med kamrahus og objektiver til? Det eneste digital speilreflekskamra systemet som er 100% utviklet for den digitale sensoren (hus og objektiver) Eller de "eldre" modelene E-300, E-330 eller proffmodelen E-1 som man får rimelig nå. (den er støv og fuktbeskyttet, dvs at regnevær skal være ganske kraftig før man behøver å tenke problemet elektronik og vann.. ;-)

Jeg for min egen del velger ikke et nytt kamra uten støvfilter med vibrasjon i fremtiden.

Uansett hvilken model du velger eller merke så er det som oftest personen bak kamera som er begrensningen for de muligheter som faktisk ligger i kamra, photoshop (e.l.) og sluttresultatet på skjerm eller papir i dagens foto verden. Husk at det er du som skal fotografere dine, tanker, ideer og kreative visjoner. Det gjør ikke kamra for deg uansett om det har all verdens teknologi og automatikk. Ikke overlatt valgene med innstillinger man gjør ved fotograferingen til kamra. Da knipser du bare og det kan hvem som helst gjøre med greit nok resultat. Da kan man like godt klare seg med et kompaktkamra og få superbilder der.

Jeg har selv brukt D70 et par år og er stort sett veldig fornøyd med det kamra med noen få unntak.

Støv er det største problemet og dyrt selv om man gjør jobben med rens selv.

Men er i markedet for et nytt kamra (er) fremover selv.

Jeg vurderte sterkt D200 på grunn av alt det posititive med modelen og fordi jeg hadde D70 og analoge nikon kamraer og objektiver fra før.

Canon fristet også med sin EOS 5 og fullformat sensor...

Ble nesten "gal" over alle valgene man får hele tiden. nye modeler og mere teknologi hver 6 måned eller noe slikt målt opp mot hva man får av "eldre modeller" får en rimelig penge grunnet fallende priser fordi det hele tiden kommer nye modeller.

Jeg er nok som veldig mange opptatt av design, funksjon og kraftig bitt av må ha siste hightech i markedet basilen...

Men jeg satte meg ned og tok en kraftig timeout og tenke gjennom hva er det jeg egentlig ønsker av mitt utstyr. Hva er viktig for meg og hvor ligger begrensningene?

Joda kvalitet på utstyr gir også bedre foto men ikke uten kunnskap om bruken.

Det siste altså begrensningen er som regel med noen få unntak personen som bruker kamra som verktøy og photoshop kunnskaper. Med modellene på markedet i dag så kan man komme veldig langt og mere en langt nok fordi fleste bare ved å få bedre kunnskap og erfaring om det verktøyet man bruker.

Jeg er sikker på at veldig mange vil bruke 10 år eller mere før det er utstyret/software som skaper begrensninger.

Men det er selvfølgelig de andre faktorene. Hvilke egenskaper i bruk er det som er viktig for deg?

Mine egenskaper etter tenkepausen ble:

Forseglet mot støv/regn.
Vibrerende støvfilter.
Stille i bruk (så lydløs som mulig uten å måte kjøpe en Leica M6/M7)
Liten i størrelse uten at det går utover brukervennlighet.
Lett. (på grunn av reiser og enkelt å ta med seg)
Små objektiver men god til super optisk kvalitet og LYSSTERKE.
God batterikapasitet.
God bildekvalitet er selvsagt

Det er flere faktorer, men det er de viktigste for meg og min bruk.

Ut i fra denne kombinasjonen og målt mot det som er tilgjengelig som tilfredstiller kravene og kan forsvares prismessig falt valget på olympus E-1 proffmodelen som kom for 3 år siden og ikke ser ut til å få en oppfølger før sent 2007. (med de kravene var det faktisk ingen andre modeler som kunne levere)

Noen vil kanskje se det som galskap at jeg velger en så gammel model og til og med går fra 6MP til 5 megapixler med det valget.

Men jeg får utrolig mye for pengene.

E-1 med 14-54mm lystyrke f. 2.8-3.5 (tilsvarer 28-108 mm på 135mm formatet) ekstra batteri, batterigrep og blitsen FL-36.
Får man får drøyt 10 000 inkludert norsk mva og frakt fra USA.

Det finnes nå masse objektiver å velge i fra Olympus, Sigma og nå Panasonic og Leica... muligens flere ..

Det finnes en 50-200mm zoom til god pris (tilsvarer 100-400mm)
Japanphoto selger nå en 40-150 mm til rundt 1000,- (80-300mm)

Macroobjektivet 50mm med den meget gode lysstyrken f 2.0 (100mm)

tele... 150mm f 2.0 (300mm, 17000 i norge) eller 300mm (600mm, svindyr men ikke dårligere en sammenlignbare)

vidvinkler blant annet:

8mm fisheye f 3.5
11-22mm 2.8-3.5
7-14mm ED f 4

På innkjøpslisten min for fremtiden:

Etterkommeren til E-1

Voigtlander Bessa R2A (analog/film)
Hasselblad 6x6 format (analog/film)
Seagull toøyd 6x6 format (analog/film)

Kanskje et kompakt som canon ixus eller tilsvarende kan alltid være med i lommen og er 1000 ganger bedre en et "mobilkamra"


Hvis økonomien noen gang tillater det... ;-)

Kanskje en:

Epson RD1 eller etterfølger.
Leica M6, M7 (film) og den digitale M8 (eller etterfølger)


Hvis du skal holde deg til å velge mellom Nikon og Canon?

Vel da ville jeg valgt Canon 400D, høy kvalitet, god pris, og AUTOMATISK støv fjerning med vibrerende filter. Det siste byr ikke ikke D70 eller D80 på og det har blitt et absolutt krav fra meg for støv på bildefiler er noe herk. Med speilrefleks og bytte av objektiver så er det ikke til å unngå å få støv inn i huset...

Jeg bruker lite zoom objektiver fordi jeg ønkser god optisk kvalitet og lysstyrke (ja jeg vet noen zoomer har det men det er også andre forskjeller på zoom/fastbrennvide) derfor hyppige bytte av objektiver som fører til mere støv.

Husk at selv med automatisk fjernstøving i form av vibrerende filter må man regne med å rense sensorfilter en eller annen gang i fremtiden. Men støvproblemet er redusert drastisk.

Lykke til i ditt valg, enkelhet gir og proft resultat produser de modelene du nevner men resultatet er det du som må sørge for.
Om du ønsker å vurdere Olympus så si gjerne i fra så skal jeg sende noen linker om du ønsker. De Olympus modellene jeg nevnte begynner vel på ca 5000 og oppover her i Norge... husker ikke nøyaktig men det finner du raskt.

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Neste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]