Hva skal jeg kjøpe for noe, A100 eller D80?

Hva skal jeg kjøpe for noe, A100 eller D80?

Innleggav wanvik » tir 12.09.2006 3:33

Iløpet av de siste månedene har jeg sett meg om etter nytt kamera, og fant ut at nå er det vel kurant å kjøpe, både på grunn av muligheter til å gjøre gode bruktkjøp, samtidig som det er flere spennende nye modeller på markedet.

Etter å ha snakket med en onkel som er "fotoentusialt", ble det vel igrunnen så jeg bestemte meg for at det skader ikke å ha så god oppløsning som mulig :) Dette utelukker jo f.eks D70s, som hadde vært en veldig sterk kandidat hadde det ikke vært for oppløsningen.

Oppfølgeren, D80, virker jo lovende sånn sett, og er jo garantert et veldig godt kamera, men jeg er ikke overbevist enda :P

Canon 30D er et alternativ, men av en eller annen grunn er jeg ikke så veldig interessert i den. (Kan være at jeg har fått et inntrykk av at det er litt vel mye plastikkfølelse med det kameraet, ikke kan jeg se hva det gir som konkurrentene ikke har heller, selv om det er dyrere..)

Sony A100 synes jeg virker til å være et veldig spennende kamera, og er av en eller annen grunn det som virker mest tiltalende på meg.
Når jeg sammenligner spesifikasjoner så kommer jo disse tre kameraene omtrent identisk ut, med unntak av bildestabilisatoren i A100 da..
Har desverre ikke sett noen tester hvor de setter opp D80 mot noen av de to andre, men A100 vs 30D synes jeg er helt likt, kanskje med unntak av Canons noe bedre bilder ved høy ISO-verdi.
Prismessig kommer vel Sony litt bedre ut, men det er jo uansett ikke store forskjeller på disse tre synes jeg. På sikt vil vel Sony bli billigere, da en sikkert kan regne med billigere optikk når en slipper å kjøpe med stabilisator?


Er det noen som har noen gode råd her? Dersom noen har sett tester hvor de setter opp D80 mot enten A100 eller 30D, er jeg SVÆRT interessert i å se den testen!


Det hører vel også med til historien at jeg nå kvitter meg med alt fotoutstyret jeg har (forøvrig Sony,men kan ikke brukes på A100), så jeg står egentlig på bar bakke sånn sett.
Jeg har fått tilbud om å kjøpe et objektiv av onkelen min som han kjøpe med D200'en sin, det er jo en liten fordel. Sånn sett kan jeg også muligens få tak i endel objektiver fra Minolta, men kanskje ikke på nivå med det Nikonobjektivet jeg har fått tilbud om. (Det skulle være en rimelig dyr utgave, og jeg skulle få det billigere enn jeg klarte å finne det for på nett :) (brukt eller nytt, billigere uansett..))

Tilgang på tilleggsutstyr er vel uansett god nok samme hva en velger å gå for? -jeg kommer til å kjøpe til mer utstyr på sikt, men i første omgang blir det vel ikke mer enn 1gb eller 2 med minne, og kanskje et nytt stativ.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav agk » tir 12.09.2006 8:34

Hva trenger du oppløsning til? Skal du jobbe i magasin?

For å være litt mer saklig, jeg mener d70s er et fullgodt entrylevel kamera som leverer svært gode resultater! Det er ikke uten grunn at mange fotografer har det som et backup-kamera sammen med d2x/d200. Med 6 mpix kan du fint levere dobbeltside i avis, og bildet vil kunne trykkes over en a4-side i høyeste trykk kvalitet (300dpi). Er det et godt bilde uten for mye støy vil du nok kunne forstørre det enda mer uten at det skulle by noe sørlig problemer. Jeg har selv et bilde i 50x70 fra d100 på veggen hjemme.

Hva slags objektiv er det onkelen din skal selge deg? Dersom det er et godt objektiv ville jeg definitivt prioritert å legge pengene i optikk fremfor hus. Når det gjelder Nikon vil du ikke få noen kompatibilitets-problemer (EF/EF-S) med optikken din, og da er det ofte greit å begynne med god optikk, så kan du senere kjøpe d200 e.l. dersom oppløsning, seriebilde o.l. er viktig....
medlem i 212 måneder
 

Innleggav Åsmund » tir 12.09.2006 9:14

Utelukker du kareraer bare på grunn av megapixeltallet? 6 megapixler er mer en godt nok med mindre du skal jobbe i magasin, studio eller med store plakater. Megapixeltaller er vel kanskje det som har minst og si for hvor gode bilder du kan ta, og da er det dumt å utelukke kameraer bare på grunn av dette. Så med mindre du har en god grunn til at du må ha høy oppløsning, ville jeg revurdert dette. Det er min mening. :)

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav kim86 » tir 12.09.2006 9:40

Jeg har akkurat fått meg et Nikon D70s m/ Nikkor 18-70mm (kit) og Sigma 70-300mm. Synes dette dekker mine behov i starten. Det er som de andre her sier du trenger ikke mer enn 6 MP hvis du ikke skal jobbe i magasin eller med store plakater osv...

Med D70s får du veldig mye kamera for pengene og da har du mer til ordentlig objektiver, som har mer å si på hvor gode bilder du får enn det kamerahuset har.
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Yaricks » tir 12.09.2006 9:43

Hvis du stiller inn kamera rett og endrer 1 eller 2 ting i Photoshop, kan du fremkalle bilder i 30x20M! med D70, så ikke kom her å si at du må ha mere pixler enn 6,1M fordi det trenger du ikke.

D70 er ett av de beste kameraene ever, og D80 kommer til å bli enda bedre. ;)

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav segrov » tir 12.09.2006 10:21

6MP er jo helt greit. Det som er viktigst er optikken. Bedre med 6 millioner skarpe og detaljerte piksler en med 8 millioner blaute og uklare piksler...

Man pleier å summer opp slik: Nikon for best optikk (mest mulig lys og detaljer blir med på bilder), Canon for hastighet.

Selv har jeg Nikon DX1, og liker de veldig godt.
medlem i 250 måneder
 

Innleggav agk » tir 12.09.2006 10:40

Bare en liten sidenote: Holga koster rundt 30$, og er et kamera i PLAST. Jeg har likevel sett flere gode bilder fra Holga enn jeg har sett på bildekritikken her... (OBS! SATT PÅ SPISSEN!) Holga er godt nok for forsider på internasjonale fotomagasin, så jeg ser ingen grunn til at d70 ikke skulle være godt nok fordi det har for få megapiksler....
medlem i 212 måneder
 

Innleggav wanvik » tir 12.09.2006 12:51

Hehe, det ble voldsom fokusering på megapixsler her ser jeg, og det var igrunnen ikke det jeg var ute etter.

Jada, jeg vet at 6 megapixsler kan gi veldig gode bilder, det er jeg overhodet ikke i tvil om! (Kameraet jeg har nå har 5 megapixsler, og tar nok mye finere bilder enn mange kamera med høyere oppløsning, så nei, jeg er ikke av typen som kjøper kamera etter hvor mange megapixsler det har :P )

Onkelen min sa det der på en veldig grei måte, som fikk meg til å endre litt syn på det: "Du vet aldri når du plutselig får ett blinkskudd, MEN for alt du vet kan det være bare et ansikt el. på et bilde som ellers omfatter mye.
Når du skal begynne å beskjære bildet for å få frem kun den delen du er ute etter, DA trenger du høy oppløsning, så høy som overhodet mulig."

Det går jo ikke an å nekte for at det er så sant som det kan bli det han sa der, selv om det ikke bør være den viktigste faktoren en ser etter når en kjøper kamera da..
Nå har det seg jo slik at det er flere veldig gode kamera på markedet som har atskillig høyere oppløsning enn D70s, og når prisforskjellen ikke er avskrekkende, og det i tillegg er flere forbedringer/oppdateringer (D70s er jo tross alt et "gammelt" kamera), så hvorfor ikke gå for ett av de?



EDIT:
AGK: Jeg husker ikke hva objektivet het, og heller ikke spesifikasjonene på det, men det var ihvertfall ganske stor brennvidde på det. (lurer på om det kunne være 28-200??) Det var vel sånn jeg forsto det priset i "klassen over" de vanlige kit-objektivene, og kosta 7-8000kr tror jeg.

Skal ikke jobbe i magasin nei, men jeg vil gjerne ha muligheten til å skrive ut litt større enn vanlig (over flere ark), samt det jeg nevnte lengre opp angående beskjæring og tilhørende forstørring.
Sist endret av wanvik den tir 12.09.2006 12:57, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav Åsmund » tir 12.09.2006 12:56

Jeg vil anbefale forumet på foto.no, der får du nok mange gode råd fra folk som har peiling. Lykke til med valget, pass på at du får et kamera som ligger godt i hånden din, det har endel å si for følelsen. :)

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav agk » tir 12.09.2006 13:05

Om det er slik at valget står mellom de tre nevnte modellene, så er det to ting det hele koker ned til:

Først og fremst: Er det et godt objektiv onkelen din vil selge deg? Gi noen detaljer, så skal jeg gi deg en god vurdering. Dersom han har mye annet nikon-utstyr og er villig til å la deg låne, så er d80 det kameraet du bør kjøpe.

Dernest: Dersom onkelen din vil selge deg kit-objektivet til Nikon (18-70mm, f3.5-4.5) så kan du vurdere kameraene utifra hva som passer best. Funksjonsmessig er nok a100 et lite hestehode foran med bildesatbilisering i brikken, men dette tar canon og nikon igjen i godt utvalg av optikk o.l. Ja, canon er kjent for et dårlig kitobjektiv, men etter hvert vil du finne ut at du gjerne vil ha lyssterk optikk, tele eller andre ting, og da begynner ballen å rulle. M.a.o. dersom ikke optikken du kan kjøpe fra Onkel er et kupp av de sjeldne, ville jeg heller funnet ut hvilket kamerahus som passet best i hendene, (hvor er knappene, hvor lett er det å betjene osv....) og deretter begynt å bygge en stall av fastoptikk. 24mm, 35mm, 50mm, 85mm, 105mm.

Hvorfor fastbrennvidde? Kvalitet i forhold til pris er som regel uovertruffen, og du lærer deg raskere å komponere et godt bilde, fordi du ofte blir nødt til å tenke annerledes dersom ikke brennvidden strekker til...

Har du andre spørsmål, bare spør... Selv har jeg Nikon d70 med relativt god optikk, men bruker dette kun i jobbsammenheng. Til vanlig er det film som gjelder....
medlem i 212 måneder
 

Innleggav agk » tir 12.09.2006 13:12

Så svaret ditt. Muligens er det 18-200 vr han vil selge deg? Jeg tror ikke jeg ville kjøpt det, men det skyldes at jeg oftere tar bilder som krever raske lukkertider, og da er det 18-200vr har å gi for dårlig. Alikevel, det er et mye bedre allroundobjektiv enn tilsvarende objektiver fra 3. parts produsent. Men jeg ville ikke kjøpt det. Da hadde jeg heller lagt pengene i fastoptikk. Det er mye å hente her, særlig brukt...

Er det 70-200vr, så er det en av de bedre telelinsene jeg kjenner til. Da er rådet enkelt: KJØP. NÅ.

Det samme gjelder vel forøvrig for 24-70 2.8. Kanongodt objektiv, men kan bli litt lite vidvinkel i bunn.....
medlem i 212 måneder
 

Innleggav wanvik » tir 12.09.2006 13:34

Takker for godt svar :)

Jeg er som sagt ikke helt sikker på hvilket objektiv det var snakk om, og tror ikke jeg får sjekka opp sånn helt med en gang da han er på sjøen i noen uker fremover.

Jeg synes det du sier om fast brennvidde høres veldig fornuftig ut! Kommer nok til å kjøpe noe slikt også ja, dersom de jeg har tilgang på ikke kan benyttes. (Noe jeg egentlig tviler litt på, da de mest sannsynlig er for gamle..)

Må vel ta meg en tur til en fotoforretning for å kjenne litt på husene, hvordan de er å holde i, og hvor knappene ligger, så får vi se hva det blir til.

Nikon og Canon vet jeg jo at lager veldig god optikk hvis en legger i litt penger, noen som vet hvordan Konika/Minolta/Sony er på dette feltet sammenlignet med Nikon og Canon?

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav bluto » tir 12.09.2006 13:48

Jeg skal ikke uttale meg om Canon eller Nikon, men jeg kan si litt om KM/Sony-optikk. Mye bra å finne der, fordelen er selvsagt at man har Anti-Shake (eller Super Steady Shot som det heter i A100) i huset så man slipper å slenge ekstra penger i disken for å få dette på objektivene.

Selv om kvaliteten på KM-optikken er meget bra er det unektelig et problem at tilgjengeligheten her i landet er relativt laber, jeg har flere ganger måttet ty til eBay for å få fatt i det jeg har villet ha. Dersom du ikke synes det er noen hindring er det bare å kjøre på, jeg har ingen problemer med å anbefale deg å kjøpe Sony.

Men; det er for all del mulig å få tak i brukt KM/Sony-optikk her i Norge, men sammenliknet med Canon og Nikon er tilgjengeligheten på all annen optikk mager. Så er det det med å ikke være en i mengden da, og som Mac´er vet du jo hvordan det er. :-)

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav ritzini » tir 12.09.2006 14:02

Jeg har etterhvert nå drevet mye med foto, og utstyret har bare blitt bedre og bedre. Personlig foretrekker jeg Nikon for deres betjening, hastighet og opptikk. Følelsen når man holder kameraet i hendene er veldig avgjørende. Når du snakker om oppløsning, så kommer det veldig an på hva du skal bruke det til. Men med 6Mp og god opptikk, så holder det lenge til de aller fleste. Det er blitt en trend å skal ha flest mulig MP.

Nikon D80 er et veldig bra kamera, med en god bildebrikke. Men ønsker du ikke å legge i så mye penger er D70s et veldig godt alternativ. Her får du et kamera som du kan leke deg med lenge før du føler behovet for mere.

En god ting som jeg sier til de fleste som skal handle kamera! Bruk ikke alt på bare huset. Bruk like mye på opptikken. Mange kjøper seg kamera fra 5000-15000 også spanderer de på seg ei linse til 500-1000,- Da får du ikke utnyttet kameraet fult ut, og du blir ikke fornøyd. God opptikk koster penger!

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav wanvik » tir 12.09.2006 14:02

Hehe, ja du er inne på noe der :)
Det er jo ikke bare fordeler å ha noe som "ingen" andre har, men egentlig har det nok ikke mye å si. Jeg kommer nok uansett ikke til å låne objektiv el. fra andre, og ikke har jeg noen i min nærmeste omgangskrets som er så drevne på fotografering heller (ingen med speilrefleks ihvertfall), så det er ikke all verden til tips angående bruk av utstyr å snappe opp heller..


Jeg har ingen som helst problemer med å handle fra utlandet, men såfremt det er mulig bruker jeg somregel å støtte opp om lokale forretninger, da jeg synes det kan være greit med et godt kundeforhold, og mulighet til god service dersom noe skulle skje.

Blir sikkert en tur til Japan Foto om ikke så lenge, jeg går ut ifra at de er eneste i nærheten som selger alle merkene, med mindre Elkjøp har Nikon da. (Mener jeg leste at de hadde Sony nå ihvertfall..
Kommer uansett ikke til å høre mye på Elkjøp da, men greit å se/kjenne litt på husene..

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Neste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]