Hva skal jeg kjøpe for noe, A100 eller D80?

Innleggav maccyboy » tir 12.09.2006 14:04

Kjøp Canon EOS 300D med et bra objektiv ;)
medlem i 214 måneder
 

Innleggav Burrell » tir 12.09.2006 14:15

Jeg plukket opp en D80 i New York forrige uke fra B&H - kameraet kom inn samme dag som jeg var der. Har ikke fått testet det grundig enda - men førsteinntrykket er utrolig bra. Jeg synes det ligger utrolig bra i hånden i forhold til Canon og Sony, men så har jeg vært en "Nikon-mann" siden 1984...

Jeg oppgraderte fra en D50, og gjorde det først og fremst pga av bedre støtte av eldre objektiver, som jeg har noen av. Prisen i NY var $999 (6200 på forrige ukes USD/NOK kurs), og jeg solgte D50'en med kit-linsen for 4000, så det var en no-brainer...

Jeg er enig at megapiksel debatten er litt feil, men det skader jo ikke med 10.2... Dersom jeg skulle starte fra scratch, ville jeg pr. i dag valgt en D80 med kit objektivet, pluss Nikons faste 50mm/f1.8 - et utrolig bra objektiv for pengene (ca. 1000...) snarere enn D70(eller tilsvarende Canon) med en dyr zoom.

Lykke til!

B.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav ritzini » tir 12.09.2006 23:53

sant at det er greit med ekstra MP hvis man har de ekstra kronene å legge i mellom, men vil anbefale et zoom objektiv for å dekke et større område. Det blir utrolig raskt veldig begrenset med et fast objektiv på 50mm. Gå heller for 50mm 1.4 hvis du først skal investere i fast! Nikon sin 18-200 har ikke den beste lysåpningen, men er et veldig bra objektiv som dekker det meste av zoom område for de aller fleste!

Tenk etter hva du skal ta bilder av.
Hvor store utskrifter har du behov for
kjenn på kameraet i hendene

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav Loke » ons 13.09.2006 0:31

Jeg har Sony A100, og valgte dette forran både Nikon D50/D70s/D80 og Canon 350D/400D. Hadde veldig lyst på Canon EOS30D, men denne ble for dyr (dog har den falt endel siste tiden). Canon 350D (og nå 400D) har et helt umulig grep, så de var uaktuelle fra starten.

Grepet på Sony A100 er 1mm kortere og 1mm smalere enn Nikon D80, men selve huset er utrolig kompakt og lite. Godt gummiert grep har det også. Jeg synes byggekvaliteten på A100 overgikk alle kameraene over, med unntak av EOS30D. Nikon sine modeller synes jeg bærer preg av å være plastaktig, samtidig som de "knirker" litt. (Jeg er støy-nazi).

Skulle det blitt en Nikon, så hadde det blitt D80. Men du må betale MYE for god Nikkor-optikk. Du får tilsvarende og ofte bedre Minolta Maxxum-linser på eBay for en slikk og ingenting. Det finnes heller ingen anti-støv funksjon hos Nikon. Og tro meg: dette er et kjempeproblem for DSLR.

Jeg kjøpte dobbel-kit'et av Sony'en, og begge linsene er veldig gode. Siden har jeg kjøpt en Minolta "Beercan" 70-210 f/4 og en Minolta 50mm f1.7 fra eBay for under 2000 kr for begge. Jeg ble helt paff av byggekvaliteten på disse linsene. Jeg kan med hånda på hjerte si at *ingen* leverer tilsvarende byggekvalitet som disse Minolta-linsene idag. Og har man først kjøpt en Minolta-linse for en billig penge, så er man hektet :)

Tror det kommer ned til 2 ting igrunn:

1. Det viktigst er at du liker å HOLDE I kameraet. Dette kan ikke stresses nok. Drit i megapixler og annet fjims. Liker du ikke å holde i kameraet, så kommer du heller ikke til å bruke det.

2. Har du rompa full av penger, så er det vel bare å kline til med D200/D80 og ulike VR-linser til muchos dineros. Hvis du er litt bevist på pengebruken, så er det et skikkelig spennende bruktmarked for Minolta Maxxum optikk på eBay for Sony A100.

Edit: For nesten 13.000 kr fikk jeg følgende utstyr:

Som du ser, så er det veldig mye for pengene.

Du bør også se på Pentax K100D når du er igang. Dette har vel bedre søker enn alle modellene nevnt over, men her tror jeg kanskje tilgangen på optikk er dårligst i klassen (?)

Lykke til.
medlem i 225 måneder
 

Innleggav Erheron » ons 13.09.2006 6:51

Pentax har et godt utvalg av god optikk, og Sigma produserer en bråte veldig gode objektiver til Pentax. :)

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav JesperMac » fre 15.09.2006 20:04

har D50. Knallbra kamera. Har også hatt et coolpix kamera fra NIKON da jeg var litt yngre. Nikon er og anbefales! ;)

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav Linge » man 25.09.2006 19:34

Her er en test
http://www.digitalreview.ca/cams/A100vsD80vsXTi.shtml

Et spørsmål til dere fotografer, jeg bruker briller, er det vansklig å se/bruke slike kameraer når man må bruke søkeren istedenfor dispayet bak for å ta bilde.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav bluto » man 25.09.2006 19:40

Null problem, jeg bruker briller selv og har aldri hatt trøbbel med å bruke søkeren i kameraet mitt.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav wanvik » tir 26.09.2006 1:36

Linge: Takker for linken! :)
Jeg likte igrunnen ikke testen da, synes det ble alt for mye fokus på Nikon, og Sony ble jo nesten ikke nevnt i det hele tatt, bortsett fra når noe var negativt..

Sjekka dpreview.com og så at de hadde fått ferdig en test av D80 nå :) Den likte jeg bedre, spesiellt måten de sammenligner på.

Jeg er egentlig veldig glad for at jeg ikke må kjøpe kamera i dag, for jeg tror ikke jeg klarer å bestemme meg helt enda :-/
Egentlig haller jeg litt mot Sony, da jeg synes det kan være greit å spare litt i forhold til D80, men det er sannelig ikke greit å bestemme seg.


Har selv brukt briller i ett drøyt år nå, og er spent på hvordan det blir å ta bilder med! Liker det ikke med det kameraet jeg har nå, så der bruker jeg konsekvent skjermen...
Lurer litt på å gå over til linser, da må det jo gå greit :)

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav nicho » tir 26.09.2006 11:38

Jeg var på seminar hos Sony for 3 uker siden og fikk prøve a100. Det virker som et meget solid og godt bygget kamera. Likte spessielt godt at man kan ta seriebilder helt til minnekortet er fult :)

Jeg ville absolutt ha vurdert dette ved kjøp av et nytt kamera.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav Linge » tir 26.09.2006 17:27

var på foto butikk og så på kamera i dag, enorm forskjell på søkeren på D70 og D80. D80 har jo lysere søker og panorama utsikt.
Så også på Canons 400, og merker forskjell på å holde kameraene. Betyr dette mye?
Hvilken linse anbefales til førstegangskjøper hvis man velger zoom?

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav wanvik » lør 14.10.2006 18:22

off, nå har jeg akkurat vært en runde rundt på de plassene i nærheten som kunne ha noe speilrefleks inne.
Det som sto utstilt var D50, D70, 400D og 30D.
Det hjalp igrunnen ikke meg så veldig, men jeg fant ihvertfall ut at D70 var akkurat passe størrelse, og passa veldig godt i hendene. 400D fra Canon var rett og slett for liten, og 30D'en passet ikke fullt like godt som D70s i handa..

Det ser vel ut til at jeg bare må bestemme meg for kamera ut ifra størrelsen som er oppgitt i spesifikasjonene, og hva jeg ellers tror jeg vil komme til å like best.

Japanphoto har fint tilbud på D70s nå -vurderes sterkt, men jeg vil (selv om det ikke er veldig nødvendig) helst ha flere megapixsler..

Det skulle ikke tilfeldigvis være noen her som vet ca hvordan Sony A100, og Olympus E-500 er å holde sammenlignet med D70s og EOS-400D? (Ja, fryktelig vanskelig å gi noe konkret svar, men kanskje det er noen som er som meg, og synes D70s passer bedre enn 400D :-P)


EDIT: Olympus E-400 ville vært et godt alternativ også, men det blir rett og slett for lite. Jeg kommer garantert ikke til å trives med noe som er mindre enn 400D...

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav Linge » ons 18.10.2006 15:48

Var på Japan foto i dag, og så på digitale speilrefleks, de har nå tilbud på Nikon D200 til 2-3000 mer pris i forhold til D80 med samme linse. Noen som har erfaring på om det er et bedre kjøp? Huset er jo i magnesium kontra plast?

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav wanvik » ons 18.10.2006 17:35

Hvis du føler du har råd, er det nok ikke noe å lure på ;)


Valget mitt falt forøvrig på Sony A100 :) Kobla meg akkurat på mac'en nå for å overføre de første bildene jeg prøvde her.
Klødde bra i fingrene etter å sette i batteriet ja, men måtte nok pent finne meg i å vente til det var fullada..

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav Funkaholic » ons 18.10.2006 17:55

Loke skrev:For nesten 13.000 kr fikk jeg følgende utstyr:
Som du ser, så er det veldig mye for pengene.


Oj! For en pakke du har klart å skrape sammen! Er seriøst kjempemisunnelig her. Hvor kjøpte du Alphaen, og hva var prisen med to objektiver?
Driver og sparer til kameraet og nærmer meg med stormskritt.
Har du forresten noe å utsette på kameraet? Noe som vi framtidige Alphahanner bør ta høyde for?

Brukerens avatar
medlem i 244 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron