Hva skal jeg kjøpe for noe, A100 eller D80?

Innleggav killah » lør 21.10.2006 20:56

Wanvik, kan du komme med noen førsteinntrykk fra ditt kamerakjøp? Bra programvare i pakken?

er i identisk situasjon som deg og heller til syvende og sist i retning av D80, men ikke fast bestemt enda...

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav wanvik » lør 21.10.2006 22:05

Det kan jeg gjøre vet du :)

Jeg kjøpte jo som kjent kameraet usett/"ukjent", og må ærlig innrømme at jeg personlig syntes D70s passa noe bedre, da det er høyere, men for all del, grepet er veldig godt det. Jeg kunne bare tenkt meg en halv cm mer nedover, evnt. et batterigrep. -batterigrep vil vel såvidt jeg vet ikke komme fra Sony, men jeg leste på et annet forum at det er like før det kommer i salg fra en 3. partsleverandør nå. (Mest sannsynlig over helga :) )

Jeg var heldigvis ikke helt fremmed med justering av blender og lukker fra før, så overgangen ble ikke veldig stor, selv om det er mange ganger flere muligheter her enn på mitt forrige kamera. jeg må si at det var forbausende greit å sette seg inn i bruken av det, så heller ikke her noe som helst negativt.

Bildekvaliteten syntes jeg ikke var fryktelig god første kvelden, men pga. årsaker jeg nevner snart, har det kommet seg.
Etter litt mer testing, og da spesiellt utendørs, har jeg kommet frem til at kvaliteten er kjempefin den, det blir ikke mye bedre uten bedre optikk ihvertfall.

Nå kommer det viktigste:
Det er èn ting som går igjen som negativt i samtlige tester jeg har lest, og det er høyt støynivå på høye ISO-verdier. -det skal vel nevnes at hverken D80 eller D200 (ihvertfall såvidt jeg husker) ikke har vært nevneverdig bedre på dette punktet, men det er da spesiellt Canon 30D som har vist seg å være en god del bedre.
Etter å ha lest litt på forskjellige sider og forum, kom jeg over noe svært interessant; Firmware v1.0.0 har en feil med iso-verdiene!
Det er mulig dette gjelder for v1.0.1 også, men en kan ihvertfall laste ned v1.0.2 fra sony's sider, og jeg innbiller meg ihvertfall at dette løser problemet. -merk at dette er bare noe jeg innbiller meg, da jeg ikke har testet ordentlig, og får vel ikke til å laste inn gammel firmware igjen for å teste det. Det sto nemlig der jeg leste det at sony skulle komme med ny firmware som fikset dette problemet iløpet av kort tid, men jeg er desverre usikker på om det var skrevet før 1.0.2 kom, og om de rakk å få det med i 1.0.2. "Støyproblemet" vil dermed ikke være en så negativ faktor som testene fremstiller det som likevel :)



På torsdag kom en onkel av meg oppover hit, han er rimelig hekta på fotografi, og har ordentlig utstyr.
For øyeblikket har han en D200, og kjøpte nylig et Nikon VR II objektiv som sikkert kosta nesten like mye som kameraet mitt gjorde..
Han var veldig spent på Sony'en, og prøvde det en stund i går ettermiddag/kveld.
Førsteinntrykket hans var at kameraet var svært raskt, rask autofokus, og ellers generellt kjapt. Han mente også at bildene var skarpe og fine, og fant egentlig ikke mye å sette fingeren på.
I kveld viste jeg han en utskrift av ett bilde jeg tok på torsdag, og det ble ihvertfall godkjent i aller høyeste grad av han.
-det eneste han kanskje var "skeptisk" til var hvordan Super Steady-shot var kontra VR II fra Nikon, men egentlig lurte han mest bare på hvor mange "stops" det hjalp i forhold til hans VR II og IS fra Canon.
(Jeg mener å huske at det sto enten 3 eller 3.5, avhengig av brennvidde, men dette er jeg litt usikker på. Det er ihvertfall "bedre" enn VR og IS med tanke på stops, men hvordan det fungerer i praksis vet jeg ikke.)


Var jeg deg ville jeg ikke brydd meg om å betale det ekstra det koster for en D80, men heller lagt litt penger i optikk ;)
Kjøper du den 50mm'eren og "beercan" som er nevnt tidligere i tråden i tillegg til A100K (kit'et med 18-70) blir det faktisk ikke dyrere enn å kjøpe et D80.


Kan legge opp et bilde jeg tok også, så får du se litt.
(Det bør tas med i betraktningen at jeg overhodet ikke er noen dreven fotograf, og jeg har gjort noe småtteri i photoshop.)

Bilde

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav killah » søn 22.10.2006 16:08

Takk for svar!
Jeg lar beslutningen falle til uka. Mye gode argumenter som sirkulerer. Tror det er lett å falle for Nikon eller Canon pga av deres mangeårige dominans i markedet, samt at de har gode vitnemål. Uansett er det friske konkurrenter på markedet som ikke lar seg skremme. Sony har jo alltid stått for gode produkter så hvorfor skulle de svikte på speilrefleksfronten?

killah

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Henrik Lied » man 23.10.2006 12:09

killah skrev:Takk for svar!
Jeg lar beslutningen falle til uka. Mye gode argumenter som sirkulerer. Tror det er lett å falle for Nikon eller Canon pga av deres mangeårige dominans i markedet, samt at de har gode vitnemål. Uansett er det friske konkurrenter på markedet som ikke lar seg skremme. Sony har jo alltid stått for gode produkter så hvorfor skulle de svikte på speilrefleksfronten?

killah

Eg har sjølv eit KM 5D - kameraet som a100 er bygd på. Sjølv er eg strålande fornøgd, og optikkmessig kjem du omtrent ikkje høgare enn Minolta sin Maxxum-serie. Store deler av optikken er jo utarbeidd av Leitz, og det seier vel litt. :)

a100 har meir støy enn både KM 5D og 7D, utan at eg har fått bekrefta dette på førstehånd.

Alle kamera på markedet no er av særdeles høg kvalitet. Det einaste som betyr noko som helst er korleis kameraet ligg i handa, og kor godt du kjem overens med kontrollegenskapane til kameraet. Om det står Canon, Sony, Pentax, Samsung eller Nikon på kameraet er heilt uvesentleg. :)

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Forrige

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron