Canon EOS 1Ds

Canon EOS 1Ds

Innleggav www.haakonnordvik.com » tir 05.09.2006 22:05

Hei!

Er i ferd med å innvestere i en 1Ds. Lurer på om noen har noen erfaringen med denne ? Med tanke på støy osv??
Alle innspill er velkomne!

vh Haakon

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav Fole » tir 05.09.2006 22:11

gammelt kamera, 4 mpx, har ikke spes erfaring med det selv, er nikon mann. Men det er nok rimelig dårli på støv, dersom du ikke har behov for ekstrem hastigehet, ville jeg nok valgt noe annet nyere. Med cmos sensor, husker jeg ikke helt feil er det ccd sensor i 1den.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Mr.Graham » tir 05.09.2006 22:11

Snakker vi 1Ds eller 1Ds Mark II?
medlem i 224 måneder
 

Innleggav modin » tir 05.09.2006 22:19

Fole skrev:gammelt kamera, 4 mpx, har ikke spes erfaring med det selv, er nikon mann. Men det er nok rimelig dårli på støv, dersom du ikke har behov for ekstrem hastigehet, ville jeg nok valgt noe annet nyere. Med cmos sensor, husker jeg ikke helt feil er det ccd sensor i 1den.


Dette er feil du tenker på Canon 1D som var Canons første proffmodell. 1Ds var den første fullformats utgaven og den hadde 11.4 megapixler, og er et bra kamera. (Husk at 1D modellener er raske modeller til pressefotoe tilsvarende Nikon DH serien, mens 1Ds modeller har fullformat og er satt opp for høy oppløsning tilsvarend Nikon DX serien) Men hvis man ikke har noe spesielt behov for FullFormat og et proff hus så vil det nok i de fleste tilfeller være bedre å bruke pengene på et nytt avansert amatør/semipro hus men det kommer selvsagt ann på hva man skal bruke det til.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav Fole » tir 05.09.2006 22:22

sorry borry, som sagt nikon mann, canon er for puddinger;)

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Kongen på Karmøy » tir 05.09.2006 22:26

Er nikon mann så har ikkje så mye peil på canon, men har fått me meg at 5d vant eisa prisen for proff i år, så den ville jeg vurdert sterkt. Sparer du eit par kroner og

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav Mr.Graham » tir 05.09.2006 22:35

Uansett om det er 1Ds eller den mye nyere 1Ds Mark II bør du tenke grundig igjennom hvorfor du trenger fullformat. Fullformat krever enormt mye av optikken, og du må regne med å legge ganske mange lapper i skikkelig optikk for å få noe ut av fordelene ved fullformat. Flere jeg har snakket med mener det kun er Canons L-optikk som duger til fullformat, men personlig mener jeg du kan få mye ut av en del av den rimeligere fastoptikken også. Men som sagt, du må betale mye for kameraet og mye for optikk som matcher huset.

Husk også at 1Ds Mark II (mulig det gjelder på 1Ds også, jeg har ikke vært borti det) er et proffkamera og at det derfor krever ganske mye av fotografen. Mange halvproffe jeg har snakket med (jobbet i fotobutikk inntil i sommer) sverget heller til rimeligere kameraer fordi de var enklere å bruke. Men har du tatt en del bilder klarer du sikkert å betjene et 1Ds, det er verre hvis det er ditt første digitale speilrefleks.

Du nevner støy, og der er jo fullformat og 1Ds overlegent. Men du skal ha ganske spesielle behov for å blåse opp bildene dine stort før du får bruk for det. Fordelen med fullformat er imidlertid at du får mer dynamikk i bildene.
medlem i 224 måneder
 

Innleggav www.haakonnordvik.com » tir 05.09.2006 22:44

Takker så mye for svar :)

Det den gamle 1Dsen vi snakker om ja..
Betjeningen skal gå greit i med at jeg har en 1D fra før. Når det gjelder opptikk er det mye L-optikk :)
Kjøper det brukt, så det er meget fristende. Jeg bruker studio en del, og det er derfor greit med fullformat.
Tenker på 5D, men er en fyr på farten, så vil ha et robust hus til :)

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav halvor_p » tir 05.09.2006 23:03

Er 1ds og 1ds mark II de "Rimligste" kameraene med skikkelig konstruksjon og til en viss grad "værbestandig" ?

Hvordan er det her med andre modeller, Nikon, Pentax osv?
medlem i 221 måneder
 

Innleggav Åge » tir 05.09.2006 23:39

1Ds Mark II er vel ikke akkurat rimelig. Koster vel + 50.000,-

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav deepcore » tir 05.09.2006 23:39

Jeg har 1Ds og har hatt den i snart 2 år.

Er veldig fornøyd med den, selvom den begynner å dra på åra. Den er ikke spesieltl brukbar på ISO nivåer over 400, da må du isåfall bruke neatimage e.l som jeg synes har en tendens til å gjøre bilder litt for glatte. Ikke noe stort problem for meg, da jeg stortsett ikke bruker noe mere enn ISO 400.

Vidvinkel på fullformat er et problem. Jeg har en EF17-40 f/4 L. Den blir veldig myk mot hjørnene selv på blender 11, men det kommer vel i bunn og grunn an på hvor kresen du er og hvor stort du skal printe det/betraknings avstand. Jeg har gått over på analogt mellomformat blant annet pga dette.

Stjerne objektivet mitt på 1Ds er EF85 f/1,8, 70-200mm f/4L er heller ikke så ille selvom den vignetter litt på største blender.

Tingene jeg liker best med 1Dsen må være søkeren, auto fokusen og robustheten (dette kjenner du vel allerede fra 1Den). Synes også betjeningen (knappene) sitter veldig greit til.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav halvor_p » ons 06.09.2006 2:15

Åge skrev:1Ds Mark II er vel ikke akkurat rimelig. Koster vel + 50.000,-


Hvis det ikke finnes billigere apperater så er det vel det rimligste....

Jef har bomma litt på modell betegnelsen, jeg tenkte egentlig på
eos 1d mark IIN, dette er vel ikke et fullformat kamera, men er det noen andre rimilgere alternativer med skikkelig konstruksjon?
medlem i 221 måneder
 

Innleggav www.haakonnordvik.com » ons 06.09.2006 7:37

Det finnes vel ikke veldig mange andre robuste hus for øyeblikket.. 5Den har jo hus i magnesium, men det er likevel ikke like robust.
Jeg for min del er mega fornøyd med knappeoppsett, design og brukervennligheten til 1Den.. :) Så 1Dsen skal gå fint.. Men det om er litt dumt er at den ikke har autorotate.. Så det blir litt mer arbeid på dattoren :) hehe.. men med iView Media Pro er det ikke store problemet..
Tror jeg bestiller i dag :)

Takk for all hjelp :)

vh Haakon

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav Fole » ons 06.09.2006 9:26

at 1d serien er den eneste med skikkelig konsstruksjon er tull. Nikon tåler myyye mer. (dh/dx serien)Etter at gummigrepene forsvinner, kan du pisse på det, slippe det på miner, dykke med det, bruke det til å slå innbrudstyver osv.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Haaland » ons 06.09.2006 10:43

Dersom det er snakk om Canon er vel det ganske sant. Men ellers blir det vel å ta litt hardt i.

Men jeg tipper at optikken har tatt kvelden lenge før du har rukket å gjøre alt det der med Nikonen din...

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Neste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]