Canon 400d

Innleggav MacTobbe » man 22.01.2007 15:08

har selv tenkt på 400D , men lurer på om noen her har prøvd både Nikons 80D og Canons 400D ? viss det er noen , kan de forklare meg de store forskjellene , om det er noen ? Det er nemlig disse det står i mellom ..
Canons 400D er rimeligst , og vet ikke om jeg vil bruke 10 000 på Nikons 80 D.

Skal bruke kameraet til å ta makro bilder , naturbilder og bildene må være klare og takle litt mørkt lys. Bruker bilder en del i Photomanipulasjoner og innen design og er ikke villig til å gå lavere enn 10 mpx.

Håper noen kan gi meg et kjapt overblikk ;)

cheers
medlem i 210 måneder
 

Innleggav njadve » man 22.01.2007 23:49

D80 er et mye bedre kamera enn 400D, og akkurat dette med macro som du sier har mye mer med objektivet enn med kameraet å gjøre.
Men, D80 har mye bedre ergonomi, og sånn ellers så er det mye bedre allover. Les tester på begge kameraene på dpreview.com og gjør deg opp en mening. Jeg hadde gått for D80...

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav ak » tir 23.01.2007 0:18

Fikk mitt i dag: Canon EFS 17-85 mm + Xti (400d) = USD 1100 inkl alt (nytt) :)

Kunne fått 80 D med 18-200 til samme pris, men for meg ble det for mye å drasse rundt på. Jeg holder alltid objektivet uansett (hvor mesteparten av vekten ligger), så jeg skjønner egentlig ikke helt kritikken av grepet. Kanskje hvis man har ekstremt lite objektiv, men selv med 18-55... Knappene er null problem, selv hvis man har store labber, og hele greia er vesentlig enklere å håndtere enn 300D, som tross alt hadde vesentlig større grep med gummi.

Mulig at D 80 er bedre, men såvidt jeg har skjønt testene er det ganske marginalt, og for en som knapt nok kan kalle seg hobbyfotograf (alle som spør spørsmålet?) så har jeg vanskelig for å tro at det blir utslagsgivende. Det jeg savner i mange av disse testene er faktisk hvor god jobb kameraet gjør på automatiske innstillinger, for jeg bruker det mye selv og jeg er neppe den eneste i denne prisklassen ;)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Driveren » tir 23.01.2007 0:21

Når det gjelder kamera kjøp, så lønner det seg å prøve kameraet før man kjøper det. Det er umulig å gjøre seg opp en mening om et kamera uten å holde det i hånda.

Noen liker store hus, andre vil ha små hus. Enkelte ting i menyen er perfekt for den ene, mens den andre ikke fodrar det.

Derfor prøver man kameraet sjekker grep, menyer og betjening. Man vuredere medfølgende linser, å vurderer tillegskjøp.

Dagens SLR kamera fra Pentax, Canon og Nikon er meget gode og meget like. Derfo må man faktisk holde på kameraet for å kunne velge riktig. O:-)

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav MacTobbe » tir 23.01.2007 12:58

ak : Ja det er det jeg tenker på , er jo kun hobbyfotograf og er ikke villig til å bruke så mye penger på et DS kamera. Har surfa litt rundt på Deviantart og prøvd å finne bilder fra begge kameraene , og må si at jeg ikke ser noen store forskjeller i kvalitet! Det som D80en er muligens bedre på er når man forstørrer bildet til utprint etc. Var i går å tok på et 400D kamera og det kjentes meget behagelig ut , da var den utstyrt med det medbragte objektivet (17-85 mm) .

Skjønner jo at et kamera som er nesten 3000 kr dyrere har enkelte bedre kvalifikasjoner , men hvor nyttig er det for meg som skal kjøpe mitt første speilreflekskamera?

cheers..
medlem i 210 måneder
 

Innleggav njadve » tir 23.01.2007 17:47

For deg som skal kjøpe første dSLR så har det kanskje ikke så mye å si. Jeg ville gjort som driveren sier. Gå i butikken og prøv begge to om hverandre, og se hvilket grep som passer deg best...

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Haaland » tir 23.01.2007 18:00

Kameraet betyr ikke en dritt for resultatet, det er objektivet som bestemmer.
(Nesten sant)

Det som er standard på D80 er vesentlig bedre enn det som er på EOS 400D. Men det er vanskelig å finne et killer 17-40 eller 24-70 til Nikon til en ikke helt avskrekkende pris... (Canon ta hhv. 7.000 og 11.500...)

Kjøp det du liker best. Det er hvordan du klarer å utnytte kameraet som har noe å si. Noen av mine beste bilder har jeg tatt med en kmpakt-plastkamera med fastobjektiv...

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav ak » tir 23.01.2007 18:12

Mactobbe: Som mange andre har sagt, det har sikkert ikke så mye å si.

Men merk at EF-S 17-85 objektivet er ganske kostbart, det er ikke det som følger med i vanlig, standard kit. Jeg opplevde ikke 18-55 som så ille, greit hvis man skal gå en tur osv., kompakt er det ihvertfall. Men det er riktig at det blir uskarpt og litt forvrengt i kantene når du bruker det den har av zoom, og det er kanskje noe du vil erstatte med noe bedre etterhvert.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav MacTobbe » tor 25.01.2007 17:25

ja , kommer til å skifte linse etterhvert , er også svært vant med photoshop så kan nok klare å skape litt magi der å ;) Er nesten 99% sikker på at jeg går for Canons 400D nå ! Leste igjenom den 20 siders previewen på Dppreview (Puh , den var dryg!) .. og kom fram til at forskjellen mellom D80 og 400D ikke lå i bildekvaliteten .. enkelte plasser var faktisk 400D bedre ! .. er kresen på akkurat det der , om jeg kun får 20 funksjoner i stedet for 30 er ikke så farlig ;) ..

Men først må jeg få nok penger :( .. hehe

takk for alle svar !

cheers..
medlem i 210 måneder
 

Innleggav njadve » tor 25.01.2007 22:05

Akkurat det med bildekvaliteten tror jeg ikke du vil komme til å merke noe til, iallefall ikke til vanlig bruk. Kanskje om du skriver ut mange store "postere", men til normalt bruk tviler jeg på at det vil vise. Spesielt når det er så liten forskjell.

Det er en grunn til D80 blir sagt å tilhøre klassen litt over 400D...

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Vassago » tor 25.01.2007 22:31

Noen liker Mac, andre liker PC.
Tilsvarende er det noen som liker Nikon og andre som liker Canon.

Dvs; De ANDRE liker PC og Canon, jeg liker mine Mac'er og mitt D80-kamera. ;)
medlem i 219 måneder
 

Innleggav nicho » fre 26.01.2007 11:46

Var ikke dette en tråd om EOS400D?

Uansett, jeg får blitz, objektiv og minnekort levert på døren i kveld. Blir bra ass!

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav MacTobbe » tir 20.02.2007 14:03

har nå fått meg Canon 400D .. dæven ! Jeg er meget fornøyd ;) sitter nå å tar bilder via min MBP ;)

angrer ikke et sekund ;) Kjøpt med et Lexar Professional CF 1Gb kort ..
den har 133x normal speed ;) fikk kortet for 699 !? dama sa det var feilpris , men var så snill å gi meg det for 699 hehe ;P

linsa er fin på de fleste forhold , men skal du ha litt mere rekkevidde på zoom bør du kjøpe med et ekstra objekt ;)

cheers..
medlem i 210 måneder
 

Innleggav Schpaux » tir 20.02.2007 16:12

MacTobbe skrev:...sitter nå å tar bilder via min MBP ;)...

VIA?
Hva mener du med det? :)

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav nicho » tir 20.02.2007 16:24

Du kan fjernstyre kameraet via USB-kabel og medfølgende programvare.

Selv syns jeg 1GB ble for lite når jeg tar bilder i RAW, så jeg kjøpe et 2GB kort i tillegg :)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere