Speilrefleks - kjøpe nå?

Innleggav iCon » ons 09.08.2006 20:30

Et tips til de av dere som skal kjøpe nytt speilrefleks.... Optikken er minst like viktig som kamerahuset. Tror mange vil være mer fornøyd med et D50 med bra macro- og zoom-objektiv enn d70 med kit-objektiv.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav Polymorph » ons 09.08.2006 20:42

Nuvel... Det er vesentlig stor forskjell på kitlinsa til D50 og D70.

18-70mm Nikkor på 3.5-4.5 er en meget, meget bra linse (mener nå jeg).

Man får selvsagt enda bedre linser til rundt 10,000, men D70s Kit-linsa koster ~3000 løst, mens D50-kitlinsa koster vel rundt 1000.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav iCon » ons 09.08.2006 20:45

Man får selvsagt enda bedre linser til rundt 10,000


Skjønner poenget, men vi valgte å kjøpe brukt... Mye bra utstyr som ligger for salg rundt om.....

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav bohdi » ons 16.08.2006 21:35

Et tips til de av dere som skal kjøpe nytt speilrefleks.... Optikken er minst like viktig som kamerahuset.


... for no er det snart handel!! Berre eit spørsmål eller to som gjenstår. Har zooma inn på Canon 350D, men etter å ha lest mellom anna denne testen på http://i1.no/02pd/ - lurar eg litt på om ein bør kjøpe eit anna objektiv enn det som følgjer med.

Har lyst på eit fleksibelt objektiv, gjerne med litt meir av både tele og vidvinkel enn det som følgjer med "pakketilbodet" på Canon 350D. Nokon som har forslag? Er ikkje så dreven på speglrefleksfronten at eg har heilt oversikt rundt dette :-P

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav Haaland » tor 17.08.2006 12:14

Jeg vil si at du bør kjøpe en Canon EF 50mm f/1.8 II eller en Canon EF 28mm f/2.8.

De har ikke zoom, men har til gjengjeld mye bedre lysstyrke enn ordinære zoomobjektiver. Det vil si at du kan ta bilder under mye dårligere lysforhold enn vanlig. Det er meget kjekt. Så får du muligheten til å vurdere hvilke brennvidder du trenger på sikt.

Har du ikke helt snøring på hvordan manuellinstillinger på et kamera fungerer, så er dette gode objektiver å undersøke dette med.

Begge to er value for money - i den forstand at de har samme optiske kvalitet enn langt dyrere zoomobjektiver. God zoom er komplisert og meget dyrt å lage.

Min holdning er i alle fall at man bør bevege seg mer i forhold til motivet. Dersom man bare kan zoome i vei, lærer man ikke å komponere på samme måte. Gå litt nærmere eller litt lenger unna. Det er faktisk så enkelt.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Forrige

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]