Speilrefleks - kjøpe nå?

Innleggav Åsmund » lør 05.08.2006 19:30

Med mindre du kommer deg på en D80-VIP-venteliste, så tar det ennå et halvt år etter lansering før de er å kjøpe for oss vanlige dødelige. I det halve året får du ikke tatt noen bilder med D80en, da er det bedre med en D70s og masse bra bilder, så kan du bytte til D80kamerahus når det er tilgjengelig hvis du må. Så veldig store forskjeller er det ikke, og kameraene tar supre bilder begge to uansett.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav MSg » lør 05.08.2006 19:37

Sant sant. Selvom D70 kom veldig kjapt etter lanseringen.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav ivar » lør 05.08.2006 20:06

Polymorph skrev:Bare så det er sagt, så har D70s scoret bedre enn D200.

Den testen vil jeg gjerne se. Jeg har jobbet mye med begge, og D200 er klart bedre.

Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav svar » lør 05.08.2006 22:24

Dette kommer vel ann på hvordan man tester.
vil tro at d70 kommer bedre ut på enkelhet og automatiske valg enn det d200 gjør.

Har ikke prøvd d200, men har forstått det slik at det er mere manuelt :-)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Haaland » lør 05.08.2006 22:34

bedre auto gjør ikke D70 bedre akkurat. a=i=idiotprogram


dvs.
dersom man kjøper speilrefleks for å ta bilde på auto kan man like godt fortsette med kompaktkamera.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav agk » lør 05.08.2006 22:48

Kjøpe nå?

På samme måte som at det alltid kommer en ny mac, kommer det alltid nye kameramodeller. Dersom du trenger kamera, kjøper du nå. Å anbefale hvilken modell du skal kjøpe er derimot vanskeligere, særlig når du ikke sier noe om hva du tar bilde av.

Selv har jeg to kamera: d70en drar jeg fram på konsert/reportasje-jobber, og andre ganger hvor jeg trenger mulighet for å lagre flere bilder forholdsvis raskt. Jeg jobber lite med sport og slikt, så jeg har foreløpig ikke sett et behov for å kjøpe d200. Oppløsningen på d70 funker i massevis, og jeg har heller kjøpt meg god optikk.

Til mer "privat undeholdning" bruker jeg en gammel hasselblad fra 1965. Den er helmanuell, og fokusen er tregere enn ferietrafikken, men den passer ypperlig til mitt bruk. Siden 1965 har det kommet en hel masse tekniske nyvinninger som motorfremtrekk, lysmåler i kamera, autofokus, osv. men jeg har aldri helt sett behovet for dette, da kameraet kun er et verktøy for å ta bilder. Det er jeg som må gjøre jobben.

Det jeg mener er at i de fleste tilfeller vil du klare deg ypperlig med en d50/350d/d70s/det som passer deg og budsjettet ditt best. De eneste nyvinningene jeg har sett i dslr markedet er Olympus sitt E-330 med forhåndsvisning på lcd-skjermen, og de modellene med bildestabilisator i bildebrikken fremfor i objektivet. Lykke til med valget!
medlem i 212 måneder
 

Innleggav MSg » søn 06.08.2006 0:14

Haaland skrev:bedre auto gjør ikke D70 bedre akkurat. a=i=idiotprogram


dvs.
dersom man kjøper speilrefleks for å ta bilde på auto kan man like godt fortsette med kompaktkamera.


Enig! Er overkill å kjøpe dSLR for å bruke automatikkinnstillinger (ikke manuelle :-P).
Bruker det litt innemellom, men bruker for det meste M/AP/SP
Sist endret av MSg den søn 06.08.2006 0:20, endret 1 gang

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav svar » søn 06.08.2006 0:16

for å bruke automatiske instillinger mener du vell? :-)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav MSg » søn 06.08.2006 0:18

svar skrev:for å bruke automatiske instillinger mener du vell? :-)


Så klart :p Er maks trøtt nå, og mamma er på besøk og maser om klesvask
og støv samt mengden colabokser/pizzaesker her :-P

Mente så klart automatikk!


slo sammen dobbeltposten din. :)

~ameneon


Til det svar skriver.:

D200 har ikke en egen dedikert funksjon som heter auto.
Nærmeste er shutter-/aperturepriority. Dette vil blant annet være med på å
tvinge folk til å lære seg å bruke funksjonene/mulighetene til kameraet.
Ser på dette som en liten fordel. Selvom det til tider er kjekt med full auto.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav afaro » man 07.08.2006 11:15

Tusen takk for svar. Jeg venter til den nye modellen er kommet, så får jeg se :-)

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav ivar » ons 09.08.2006 12:32


Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav wanvik » ons 09.08.2006 13:20

Har et lite spørsmål som går litt på det samme som trådstarter lurte på, så jeg dropper å lage en egen tråd, siden det som nevnt tidligere finnes nok tråder om disse kameraene..


Jeg skal kjøpe speilreflekskamera snart, og har ut ifra det jeg har lest siktet meg litt inn på Nikon D70s, men det er to ting jeg er noe skeptisk til hvis en sammenligner med f.eks D80 og Canon 30D (de er jo noe dyrere begge to, så det er kanskje vel så mye ett spørsmål om penger..)
1. Oppløsning: -ja, jeg vet at dette er veldig oppskrytt og overvurdert, men på en annen side, så har jeg lyst til å ihvertfall ha muligheten til å lage store utskrifter (evnt. få fremkalt i stor størrelse hos en fotobutikk).
Vil den forholdsvis lave (i forhold til D80/30D) oppløsningen på D70s være et nevneverdig problem her, slik at jeg enten bør vente på D80, eller legge i de ekstra kronene det koster å gå opp til et Canon 30D?

2. Antall bilder/sek. Også her faller jo D70s litt bak de to nevnte modellene, noe som i og for seg sikkert er ganske naturlig.
Jeg tar primært bilder av stillestående objekter, så veldig viktig er det ikke, men jeg tar også endel bilder av biler på bane (evnt. rally eller andre aktiviteter som innebærer HØY fart), og da kan det være greit med litt hastighet på kameraet.
Igrunnen så blir det jo et håpløst dumt spørsmål, for det sier seg jo selv at en egentlig bør ha best mulig hastighet under slike omgivelser, men kan prøve å omformulere det litt:
Er det noen som har erfaring med D70s som har brukt det under lignende omgivelser? -virker det da tilfredsstillende, eller er det et "irritasjonsmoment" at en ikke har høyere hastighet?


Jeg har forøvrig et Sony DSC-F717 "hybridkamera" nå. Kostet veldig mye penger i sin tid, og er vel fremdeles av de som gir best kvalitet hvis en utelukker speilrefleks. Jeg har dermed ikke veldig hastverk med å kjøpe nytt kamera, men som nevnt tidligere i denne tråden så er det jo et halvår til D80 blir tilgjengelig for den vanlige mannen i gata, og på det halvåret kan en få tatt ganske mange gode bilder med D70s ;)

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav prosch » ons 09.08.2006 13:31

jossi skrev:D70 kostet i sin tid over 10tusen, men rett før D70s kom ble prisen satt godt ned, sikkert også for å konkurere med 350d. Nå har vel D70s kitet vært så langt nede som 7000kr og jeg tror ikke at det vil synke noe lavere enn det når D80 lanseres, jeg tror heller at D80 vil legge seg opp mot den gamle D70 prisen, jeg vil tippe 9-10tusen. Bare objektivet som følger med D70s koster jo 3500-4000kr nytt (japan photo). Jeg ville ha ventet til D80 kom før jeg bestemte meg, bare for å se hva som er nytt, men du blir helt sikkert storfornøyd med D70s også. Jeg kjøpte selv D70 da det falt i pris etter D70s var lansert.


Er også på utkikk etter et dSLR-kamera og det heller mot et D70s. Jeg har registrert at D80 kom i dag og dette har også muligheter for vertikalgrep såvidt jeg forstår hvilket er et minus med D70s. Likevel ser jeg at den veiledne prisen på D80 ligger på 10 tørk bare for huset så jeg må si jeg er litt skeptisk (mtp pris).

Men det jeg egentlig lurte på er: Hvor kan jeg finne D70s-kitet til kr 7000,-?
medlem i 242 måneder
 

Innleggav Polymorph » ons 09.08.2006 13:33

D70s har vertikalgrep, både med og uten utløser.

Den med utløser koster 1000kr i USA, uten ekstra batteri.

Den uten utløser koster 1200 inklusivt 2 batterier.

Med "i USA" mener jeg at jeg ikke har funnet den i Norge.


Tror ikke du finner D70s kit til 7000. I så fall 7990, noe folk flest desverre ser på som 7000, ikke 8000 minus 10.
Kamerahuset alene koster 7000.

Komplett selger vel D70s med 18-70mm for 8000.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Jokerman » ons 09.08.2006 13:48

vil anbefale å gå til FotoVideo i Oslo eller Bergen, god service og god tid. ingenting er som å faktisk ha kameraene i hendene en stund!:) fant selv ut at D50 og 350D ble i minste laget, og havnet til slutt på et D70s som jeg skal hente neste uke:)
medlem i 230 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]