skal kjøpe kamera

skal kjøpe kamera

Innleggav svenlaurens » lør 22.07.2006 11:41

jeg er student, med stor interesse i fotografi, nå er jeg ganske kjent med mørkeromsarbeid og selvbygde kamera(pinhole), jeg vil over til noe annet. jeg har brukt et digitalt kamera litegrann, og dette funker svært dårlig(funker ikke i det hele tatt lenger).

Jeg vil ha noe nytt, og har sett en del på digitale speilrefleks og jeg vet at det er dette eg vil ha.
hva anbefaler dere?

hoved kriteriene er:

enkel å bruke
manuell fokusering
prisklasse 4000-6500kr
god


takker

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav Truls Waage » lør 22.07.2006 11:46

Hva med Nikon D50?

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Innleggav svenlaurens » lør 22.07.2006 11:58

hva er dine ord og erfaringer om den?

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav Truls Waage » lør 22.07.2006 12:10

Jeg har en bror som har Nikon D70, og det synes jeg er knall bra. Ellers så har jeg sitt en del bilder tatt av D50, og de har vært ganske så bra :-D

Du kan jo lese testen på ITavisen, eneste minuset med den var prisen, men den er jo senket nå :-)

http://www.itavisen.no/php/art.php?id=255415

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Innleggav svenlaurens » lør 22.07.2006 12:11

tingen er at jeg finner den på hardware.no, men bare kamerahus, ikke noe objektiv, skulle hatt ett komplett kamera, kanskje et helt sett med bæreveske. du har vel ikke noe oversikt over det?:p

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav Sakalav » lør 22.07.2006 12:12

Canon EOS 350D er også et godt alternativ og er utrolig bra i mine øyner.
Jeg har nettopp kjøpt et slikt selv, og synes det er lett å sette seg inni systemet.
Man får ganske ok bilder med orginallinsen som følger med, men det er altid en fordel å kjøpe andre for å få et enda bedre resultat.
Her er en side hvor du kan finne frem til tester, bilder, og diskusjoner rundt de forskjellige kamera http://www.dpreview.com/

Lykke til :-)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav Truls Waage » lør 22.07.2006 12:16

Her får du vel hele kameraet: http://tinyurl.com/p7lvy

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Innleggav svenlaurens » lør 22.07.2006 12:21

Sakalav skrev:Canon EOS 350D er også et godt alternativ og er utrolig bra i mine øyner.
Jeg har nettopp kjøpt et slikt selv, og synes det er lett å sette seg inni systemet.
Man får ganske ok bilder med orginallinsen som følger med, men det er altid en fordel å kjøpe andre for å få et enda bedre resultat.
Her er en side hvor du kan finne frem til tester, bilder, og diskusjoner rundt de forskjellige kamera http://www.dpreview.com/

Lykke til :-)


hvor fikk du tak i den?

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav Sakalav » lør 22.07.2006 12:42

Hvis du tenker på kamera, så selges det over hele landet på feks. Expert, Elkjøp, etc. og prisen er vel 5999,-

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav svenlaurens » lør 22.07.2006 15:27

jeg kjøpte nettopp kanonen, er i toppform:p

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav ch_knapp » lør 22.07.2006 15:58

Jeg har Canon 350D - anbefaler Nikon D50, vet ikke hvorfor, men selv om jeg er veldig glad i mitt 350D føles D50 proffere.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Sakalav » lør 22.07.2006 23:36

Vel, da har du fått deg kamera, og håper du blir fornøyd.
Jeg skal i hvertfall love deg at du nå har muligheten til å ta utrolig gode bilder. Det er utrolig hvor fort man lærer å ta gode bilder med et digitalt kamera. Her er det jo bare å prøve og feile uten at det koster noe annet enn den tiden du bruker :-)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav haavarda » søn 23.07.2006 0:31

Jeg har Canon 350D - anbefaler Nikon D50, vet ikke hvorfor, men selv om jeg er veldig glad i mitt 350D føles D50 proffere.


Jeg skjønner ikke helt hva du bygger dette på?
350 er vel hakket vassere på alle områdene de ikke er like.

oppløsning
fokus
motivprogrammer
lysmåler

men det viktigste med begge disse to er at kit-optikken er der for å presse pris. Så man bør virkelig kjøpe et annet objektiv!
Har selv sett resultatet av objektivbytte på disse. Og spessielt skarpheten blir mye bedre. Du minker også mye fortegninger med mange andre objektiver. Det objektivet som står på koster ca 700-800kr.
Og det er latterlig å sette på et kamera til 5000-6000.
Blir som å sette sykkeldekk på en m5 ;)

kan f.eks anbefale sigmas 17-70, som et greit std. objektiv


så ikke at du hadde kjøpt! :rolls eyes:
grattis med kamera!
men husk å oppgrader objektivet (etterhvert)!
Sist endret av haavarda den søn 23.07.2006 0:33, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Truls Waage » søn 23.07.2006 0:31

Hva gjorde man før i tiden for å få bildene til å se litt mer stilige ut? Nå som vi har digital kameraer, legger vi det bare i inn på pc'en og redigerer og legger gjerne på et filter eller to. Hva gjorde de før?

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Innleggav haavarda » søn 23.07.2006 0:35

Hva gjorde de før?


de brukte / bruker filter på kamera ;)
eventuelt forskjellige filmtyper...

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Neste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]