Sony Alpha 100 eller Nikon D70S

Sony Alpha 100 eller Nikon D70S

Innleggav Polymorph » man 03.07.2006 15:16

Jeg skal kjøpe meg digital speilrefleks for halvprofft bruk.
Det skal brukes i jobbsammenheng, men ikke med foto som hovedfokus.

Likevel kunne det være greit å ha et kamera som delvis kan sikre fremtiden med mer proff fotografering.

Jeg kom over Sony Alpha 100 (Konica Minolta er det vel *egentlig*, og Nikon D70S.
Hørt mye om sistnevnte her på forumet, men rent lite om Sony Alpha 100.

Her er kameraene hos Komplett:

Sony Alpha m/18-70mm
Nikon D70S m/18-70mm

Det er viktig or meg at de er gode å holde i. Hørt at EOS350D er litt for liten, og etter å ha prøvd den selv, må jeg si meg litt enig, om det er noe å gå ut etter.

Hadde også vært kjekt om denne Apple iPod Photo Camera Connector ville fungert mot en av disse (jeg har en iPod 5G. Usikker på om denne i det hele tatt vil fungere mot poden min?)

Denne fra Olympus var også et vag, pga. prisen, men hørt at de ikke er noe særlig?
Etter hva jeg har hørt, så var Olympus en skikkelig røver med de analoge speilrefleksene. Mulig det har endret seg nå i den digitale verden.

Det kommer jo også litt an på hva slags standardobjektiv som følger med, og den fra Nikon skal visstnok være ganske god.
Samtidig har Sony Alpha 100 10Mpx. Ikke at jeg nødvendigvis har bruk for det akkurat nå, men den tid kan komme :)

Sony Alpha 100 bruker Minolta typa A spor for objektivene. Vet ikke om det er så mange av de, jeg (Tamron eller Sigma lager vel noen Minolta-objektiver?).

Det må ikke nødvendigvis være disse to kameraene det må ha med å gjøre, men ser helst til at jeg ikke går over 12000 uten objektiv, og 14000 med objektiv (kit).

På forhånd takk for svar. :)

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Penneknekt » man 03.07.2006 15:49

Mitt tips er å gå for Nikon D70s. Har et slikt kamera selv, og er svært fornøyd. Nikon-kameraet har vært lengst på markedet og har solgt i bøtter og spann, så dersom du har spørsmål/behov for assistanse er det aldri et problem å finne noen som kan hjelpe deg. Dessuten er det store mengder brukt ekstrautstyr (objektiver, blitzer, stativer, filtre) å få til Nikon-kameraet. Sjekk for eksempel bruktmarkedet hos http://www.foto.no.

Gå til din nærmeste fotobutikk og be om å få kjenne på kameraet, så får du en følelse av hvordan det ligger i hånden din.
medlem i 217 måneder
 

Innleggav iCon » man 03.07.2006 22:33

Fikk anbefaling fra en fotobutikk og en som jeg klassifiserer for profesjonell amatør om å glemme D70, og heller gå for D50. Det er mer begrensing i de ekstra funksjoner i D70 kontra D50 i forhold til det ekstra du får ved å heller legge pengene i mer profesjonelle objektiv.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav Polymorph » tir 04.07.2006 10:13

Kunne du utdype deg? :)

De har vel ikke gått veien og laget dårligere brukermeny/system på D70S?
Hvilke funksjoner er det som er begrenset?

D50-en hos Komplett kommer med en 18-55mm f.3,5-5,6G AF-S linse, mens D70S kommer med en 18-70mm f.3,5-4,5G AF-S DX IF-ED linse.

Er det vesentlig stor forskjell på kvaliteten her?

Jeg har tidligere bare hatt et superzoomkamera (bilder hos Flickr), så jeg vet ikke så voldsomt mye om linser generelt.

Om jeg kjøper D50 hus med samme linsa som følger med på D70S kittet hos Komplett, så kommer det på 7750 uansett.
Det er en linse til 3000, ikke en billig standardlinse (det er jo billig for ei linse, men jeg tenkte ikke ned i 1000-sonen).

Samme D70S kittet andre steder har jeg sett ligge på 12000.
D70S som hus har jo også ligget på rundt 7000.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Haaland » tir 04.07.2006 11:12

Av de to hadde jeg helt klart gått for Nikon D70s. Ser ikke helt sjarmen med å være testkanin for Sony, spesielt ikke når Nikon er et av de bedre merkene.

Selv hadde jeg gått for Canon, men det er vel mer et spørsmål om personlig smak enn noe annet. 350D med vertikalgrep er ikke så lite og klønete lenger. Putt på litt skikkelig optikk, så er festen i gang.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav appeltje » tir 04.07.2006 11:16

NIKON!!

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav Polymorph » tir 04.07.2006 11:27

Haaland skrev:Av de to hadde jeg helt klart gått for Nikon D70s. Ser ikke helt sjarmen med å være testkanin for Sony, spesielt ikke når Nikon er et av de bedre merkene.

Selv hadde jeg gått for Canon, men det er vel mer et spørsmål om personlig smak enn noe annet. 350D med vertikalgrep er ikke så lite og klønete lenger. Putt på litt skikkelig optikk, så er festen i gang.


Min far får en EOS 350D til høsten, så jeg tenkte jeg egentlig kanskje kunne utelate 350D. Men så er det jo noe helt annet åha sitt eget kamera, da.

Det blir vel Nikon, tenker jeg.
Jeg har fått flotte bilder (mener nå jeg) med 5Mpx, og et Nikon Speilrefleks får nok til enda bedre bilder enn mitt Fujifilm Finepix S5600 :)

Får lønning idag, så da blir det nok et Nikon D70S på meg...

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Haaland » tir 04.07.2006 11:37

Det har jo en hel del egenverdi å ha samme system som de man kjenner da. Dersom faren din har Canon, så burde du kanskje vurdere det samme selv. Så er det større mulighet for byttelåning av objektiver, blitzer eller annet stasj som er kameraspesifikt.

Eller du kan lure ham over på Nikon. Hva enn det blir, så kan det jo ikke akkurat bli feil.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav fargefax » tir 04.07.2006 12:14

Ingen av disse to kameraene er dårlige. D70s har jo vært på markedet en stund (med og uten s i navnet), og det er kanskje ikke så usannsynlig at modellen vil oppdateres om så veldig lenge? Men helt sikkert ett godt og trygt valg.
Jeg har fått litt sansen for Sonyen. Det som ligger ute av forhåndstester virker oppløftende. Den bruker etter sigende den samme ccdbrikken som d200, har billedstabilisator i huset og støvfjerningsfunksjon. Det finnes forresten masse Konica/Minolta utstyr på bruktmarkedet rundt omkring.

Japan Photo har Sonyen på tilbud nå før lansering, 7500 med kitlinsa er ett veldig godt tilbud. Hadde jeg tatt valget nå, så tror jeg Sonyen har stått øverst på lista..

Sjekk :http://www.digit.no/wip4/detail.epl?id=93365

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Loke » tir 18.07.2006 14:56

Man må være lettere gal i hodet for å velge Nikon D70s fremfor Sony A100. Men slik er det alltid med Canon og Nikon - det er de eneste merkene folk skriker om på forumer rundtomkring. At det ofte eksisterer bedre løsninger rundtomkring drukner i alt maset om Canon-ditt og Nikon-datt.

D70s er tross alt 1 år gammelt og klar for pensjonering i høst. Sony har en utrolig spennende plattform pågang med sitt Alpha-system.

Think different!
medlem i 225 måneder
 

Innleggav Funkaholic » tir 18.07.2006 15:32

Enig med Loke. Det er noe med at Nikon og Canon er de "eneste" som er bra nok. Skal ikke si noe sikkert, for Sony Alpha er fortsatt ikke testet skikkelig (kun pretesting), men det lover veldig bra!

Alphaen er også kompatibel med alle tidligere Konica Minolta objektiver, så på objektivsiden er det veldig mye å velge mellom. I tillegg er K M et av de eldste firmaene innen kameraer så det er ikke sånn at Sony slipper noe helt nytt og uprøvd.

Jeg vil ha alphaen fordi jeg syntes det overgår både Eos 350D og Nikon D50 (som er et bedre kjøp enn D70 forresten) på både finesser, utseende, stabilisator og objektivmuligheter.

Ja, de andre har kanskje flere objektiver å velge mellom, men siden Alphaen har innebygd stabilisator så kan man spare masse penger da man slipper å kjøpe de kjempedyre objektivene med stabilisator.

Brukerens avatar
medlem i 244 måneder
 

Innleggav Polymorph » tir 18.07.2006 15:42

Ikke få meg til å angre, nå da.
Kjøpt meg D70S :P


Men når jeg tenker Sony, så ser jeg for meg at man kan spille musikk og filme video med den.
ting man ikke trenger, men ting de stapper inn bare fordi de kan. :P

Er for øvrig kjempefornøyd med D70s-en!

Ta disse to bildene, f.eks., som jeg tok med D70s og 18-70mm kit-linsa:

Bilde 1
Bilde 2

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Loke » tir 18.07.2006 18:22

Nikon D70s er et meget bra kamera, men utfra "rådene" du fikk i denne tråden så endte du opp med å ikke engang vurdere alternativene til Nikon/Canon. Man sitter igjen med inntrykket at Nikon/Canon er det eneste som duger. Det er FEIL - det burde folk her inne som lever i en Windows-fiksert verden skjønne.

Dessverre er det mange unge og/eller historieløse mennesker, som tror at alt som rører seg innen foto-fronten har stemplet Canon eller Nikon på seg. Og etter å ha kjøpt seg Nikon D50/D70s eller EOS350D kit og knipset i 2 uker, så er man selvfølgelig "verdensmester" og anbefaler kameraet på det varmeste for både venner og familie. Gjerne helt uten å kjenne til alternativene. Kameraet omtales til og med som best i test - som selvfølgelig er bare tull.
medlem i 225 måneder
 

Innleggav Loke » tir 18.07.2006 18:28

Funkaholic skrev:Ja, de andre har kanskje flere objektiver å velge mellom, men siden Alphaen har innebygd stabilisator så kan man spare masse penger da man slipper å kjøpe de kjempedyre objektivene med stabilisator.


Det er fordeler og ulemper med begge deler. Sony sin SSS virker på alle objektiver, så du slipper å kjøpe nytt antishock-system for hvert eneste objektiv = billigere objektiver for sluttbruker. Ulempen er at man er prisgitt kvaliteten til antishock-systemet i kamerat og at du ikke ser i søkeren hvordan systemet kompenserer for bevegelsen.

Det gjør du derimot på Canon og Nikon sin IS/VR-teknologi, da man ser gjennom objektivet på et dslr kamera. Og teknologien kan oppgraderes/forbedres uavhengig av kamerahuset.

Hva man foretrekker, er opp til hver enkelt å bedømme. Men man beholder objektiver mye lenger enn kamerahus tradisjonelt, så da kan man jo gjøre seg opp en mening om hva som er å foretrekke ;)
medlem i 225 måneder
 

Innleggav youdecide » tir 18.07.2006 18:40

Hei!

Jeg har vært fan av Sony sine modeller før de gikk full speilrefleks. Mitt kamera nå er et Sony Cybershot F828. De har alltid blitt sett på som en "underdog" (Les. "Fotografi"), men jeg tror de kan posisjonere seg godt i markedet nå. Er man vant med Nikon så velger man selvsagt et Nikon...

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Neste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]