Store kameraer bare for proffer?

Innleggav momentum.VI » tor 03.08.2006 15:33

Ja, jeg håper ingen med DSLR bruker LCD-skjermen til å ta bilder..

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav Dr.Pepper » tor 03.08.2006 15:34

Hva med Panasonic LX2? 10 Megapixel og ekte 16:9 format. Kanskje ikke noe proff kamera, men tipper den er bedre enn de fleste i sin prisklasse. Prisantydning er ca 400$, kommer til høsten.

Bilde
Sist endret av Dr.Pepper den tor 03.08.2006 15:44, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav MSg » tor 03.08.2006 15:35

momentum.VI skrev:Ja, jeg håper ingen med DSLR bruker LCD-skjermen til å ta bilder..


Det skal vel godt gjøres på et dSLR å ta bilder med LCD-skjermen :-P

Dr.Pepper.: Hørt masse bra om det kameraet. Tror det er meget bra.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav NuSkool » tor 03.08.2006 15:37

Det blir mitt neste kamera! Tittet en stund på LX1, men nå som LX2 kommer venter jeg heller og kjøper det.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav deepcore » tor 03.08.2006 15:45

Det er ikke dekning av søkeren som er problemet med mange av de nyere DSLRene, det er størrelsen. De fleste har så liten søker at det rett og slett er flaut!

Fungerer greit om man kun tar snapshots med autofokus, men om man bryr seg om komposisjon og liker å ta seg god tid i søkeren før man faktisk tar bilde synes jeg en stor og god søker er viktig, ikke minst for å stille fokus manuellt.

Omtrent hvilket som helst analogt speilrefleks kamera har bedre søker og mattskive enn jeg har sett på noe digitalt speilrefleks, selv har jeg et Canon 1Ds som jeg har satt inn en ny splittbilde mattskive i, men alikevel synes jeg søkeren/mattskive både på et analogt pentax og nikkormat har vært bedre.

Heldigvis ser jeg at de nye dslrene i dete siste har kommet med bedre og bedre søkere. D200 sin søker skal visstnok ikke være så værst sammenlignet med D70 sin, men fortsatt mye igjen til de kan måle seg med de på analoge.

For ikke snakke om søkerne på mellomformat og storformat da, men det er 2 helt andre verdner :-)

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav deepcore » tor 03.08.2006 15:51

momentum.VI skrev:Ja, jeg håper ingen med DSLR bruker LCD-skjermen til å ta bilder..


Dersom du hadde visst hvordan et speilrefleks fungerte hadde du også visst at dette er umulig pga konstruksjonen. Det sitter et speil forran lukkeren/sensoren som reflekterer bildet opp og igjennom mattskiven og ut i søkeren.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav momentum.VI » tor 03.08.2006 16:13

deepcore skrev:Dersom du hadde visst hvordan et speilrefleks fungerte hadde du også visst at dette er umulig pga konstruksjonen. Det sitter et speil forran sensoren som reflekterer bildet opp og igjennom mattskiven og ut i søkeren.


Jøss, er det sant?
REVOLUSJON!
Derav navnet SPEILREFLEKS?
Det ække sant!?!

Opplysningstida på nytt igjen!



Jeg vet egentlig det deepcore, jeg bare svarte til Skrill jeg..

såså, pass tonen. :)
~ameneon



skrill skrev: Å bruke søker i stede for en LCD-skjerm
til å ta bilder ser jeg bare på som en fordel. Lettere å se om noe er skarpt og
blir et mer "riktig bilde" av motivet


Men han snakka nok om forskjellen på slr og kompakt...

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav deepcore » tor 03.08.2006 16:25

Ok, beklager! Utifra den uttalelsen virket det som du ikke visste det. Det er faktisk mange nye DSLR eiere som spør om dette, hvorfor de ikke kan buke LCD skjermen som søker eller hvordan man skrur på funksjonen for det. Desverre ikke alle som setter seg inn i hva de kjøper ;)

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Haaland » tor 03.08.2006 17:46

akam.no om Panasonic – Lumix DMC-L1

Skjerm og søker

Noe av det mest spennende med kameraet er muligheten til å bruke skjermen som søker. Dette er det bare Olympus E-330 som har til nå.


http://www.akam.no/test/speilrefleks/pa ... ring/27799

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav MSg » tor 03.08.2006 20:34

Hihi. Det jeg mente var at det ikke er mulig å ta bilder ved å bruke LCD-skjermen
på et dSLR kamera. Vet hvordan mekanismen fungerer :-D Menta bare at
jeg synes det er hundre ganger bedre med dSLR hvor man får "live" bilde i
søkeren, fremfor et kompaktkamera hvor man bruker LCD-skjermen.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav agk » søn 13.08.2006 17:33

Nå er tråden noen dager gammel, men da jeg skumleste igjennom den, så måtte jeg bare poste denne linken....

OM du har lyst til å se mer fra magnum, så kan jeg anbefale http://www.magnuminmotion.com sine videocasts....

EDIT: Linken viser til et intervju med Adam Majolli, som er krigsfotograf i magnum. Han bruker kompaktkamera....
Sist endret av agk den søn 13.08.2006 18:00, endret 1 gang
medlem i 212 måneder
 

Innleggav Åsmund » søn 13.08.2006 17:38

momentum.VI skrev:Ja, jeg håper ingen med DSLR bruker LCD-skjermen til å ta bilder..


Det går rett og slett ikke ann å bruke LCD-skjermen til å ta bilder med ett dSLR-kamera – og hvis det går, ja da er det ikke et dSLR.

SLR står for Single Lens Reflex. Et speilreflekskamera på norsk. Etthvert SLR-kamera har ett speil foran CCD-brikken som sender alt lyset til viewfinderen/søkeren, brikken får ikke noe lys fordi speilet blokkerer det, derfor kan man ikke bruke skjermen til å ta bilder.

Det finnes endel digitalkameraer som kaller seg SLR uten å være det, mangler det speilet er det ikke ett SLR.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav agk » søn 13.08.2006 18:02

Ikke?

http://www.olympus.no/consumer/dslr_12806.htm

Eneste som skiller dette kameraet fra de andre dSLR er at det har to sensorer i stedet for en.....
medlem i 212 måneder
 

Innleggav MSg » søn 13.08.2006 18:10

Nå vil jeg fortsatt foretrekke å bruke søkeren på kameraet fremfor å se på en LCD-skjerm. Man holder kameraet stødigere hvis man holder det helt inntil seg en hvis man skal stirre på en LCD-skjerm

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav deepcore » søn 13.08.2006 18:16

Den funksjonen er vel mere et salgs gimmick enn nyttig.

Nei jeg tar heller til takke med min kjære STORE sjaktsøker på mitt mellomformat kamera. Ellers så har man alltids de 90 graders vinklete prismesøkerene man kan montere på de fleste dSLRene.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]