Store kameraer bare for proffer?

Store kameraer bare for proffer?

Innleggav TorbX » søn 23.04.2006 1:17

Halla.

Etter å ha lest om Aparture virker det mer og mer lokkende å sette seg litt inn i fotografering. Spørsmålet mitt dreier seg om kameraer.

Jeg har allerede et lite 4 år gammelt Canon-kamera. Syden-kamera. Innerlomme-kamera.

Har jeg som nybegynner hobbyfotograf noe å vinne på å kjøpe et mer profft kamera, hvor man kan feste på en stor blitz og bruke forskjellige linser? Det hadde i alle fall vært en kjempe dingse-boost ;)

Jeg har ikke særlig greie på fotografering utover "øyne i øvre tredjedel", lengre lukketid for levende bilder, osv...

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav ameneon » søn 23.04.2006 1:46

du kan jo ta en titt på canon eos350D, 20D eller Nikon D50 eller D70. Dette er digitale speilrefleks kameraer som du kan bytte objektiver på, montere ekstra blitz osv. Gir kanonbra bilder, men her har objektivet mye å si.

Det er en stor investering så det kommer an på hvor mye du vil investere i fotograferingen din. Objektiver er stort sett like dyre som selve kamerahusene, eller dyrere og også et viktig ledd.

Kjøpte nylig et Canon eos350D og er selv storfornøyd. Kommer mye nærmere de resultatene jeg er ute etter enn jeg gjorde med mitt digitale kompaktkamera. Speilrefleks lar deg eksperimentere og utvikle fotograferingen din i mye større grad. Men det er mye å sette seg inn i, og krever en del trening for å mestre disse kameraene.

Moderator
medlem i 235 måneder
 

Innleggav TorbX » søn 23.04.2006 1:48

Er det å anbefale? Eller bør jeg holde meg til mitt vesle canon?

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav espenhogbakk » søn 23.04.2006 1:52

Du kan komme langt med et slikt kamera som du har. Bildene blir ikke gode bare av utstyret, men av personen som bruker det. Men hvis du er interessert i å lære deg mer så er det jo ikke noe galt i å muligens investere i et kamera ala Canon EOS 350D. Personlig så syntes jeg det er mye morsommere og motiverende å leke seg og utforske med et slikt kamera som gir deg flere muligheter. Og i tillegg så er det godt å vite at det ikke er utstyret som holder deg igjen...
medlem i 223 måneder
 

Innleggav TorbX » søn 23.04.2006 1:58

Kongesvar!

Jeg får se hva jeg får råd til etterhvert, takk skal dere ha :)

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Superzoom

Innleggav Macniac » søn 23.04.2006 2:08

Et godt alternativ er et av de kompakte kameraene med "superzoom", f.eks det nye Canon S3 IS som kommer i salg snart. Er selv gammel speilrefleks-fotograf, men har nå konvertert til digitalkamera med Canon S2 IS, og er strålende fornøyd med det. Kompakt, lett, og har mange av de samme mulighetene som et speilreflekskamera, men får likevel plass i jakkelomma mi. 12x optisk zoom gjør at utskiftbar optikk ikke er noe savn. Mer enn godt nok til amatørbruk for de som vil ha litt mer muligheter enn vanlige kompaktkamera byr på.

Sjekk forøvrig rundt på akam.no, det er en kjemperessurs for den som er på jakt etter kamera og vil orientere seg. Masse fine og grundige tester.

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Innleggav njadve » søn 23.04.2006 12:03

Jeg ville kanskje ha prøvd meg frem og lekt litt med Canon-kameraet først. En veeldig vesentlig del av å få bra bilder er å komponere rett. Akkurat dette er myye enklere på et LCD-display i starten enn i en liten søker, det synes iallefall jeg. Et kamera til 5-8000,- er både vel og bra, men som sagt ligger det meste i fotografen, og man kan få veeldig mye bra fra et kompaktkamera.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Swingerman » søn 23.04.2006 12:12

Jeg skaffet meg et Nikon D50 i desember, og det har vært en udelt positiv erfaring. Jeg har også et Canon Ixus som jeg har brukt i et par år og som jeg fortsatt bruker.

Jeg klarer derimot å ta mye bedre bilder med Nikon kameraet. Også er det veldig gøy også, og ikke så vanskelig å sette seg inn i. Synes jeg i alle fall :) Så det er overhodet ikke bare for proffer. Om du er glad i å ta bilder synes jeg ikke det er en veldig stor investering heller. Du får jo tak i D50 til i underkant av 6.000,-, også kan du heller investere i bedre linser senere. Funker fint den linsa som følger med også.

Noe av den største fordelen spør du meg, er at du ikke trenger å bruke blitz til en hver tid for å få gode bilder. Jeg synes i alle fall det var vanskelig å få gode bilder uten blitz med ixus.

-Simon

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav TorbX » søn 23.04.2006 12:47

Hmm.

Mange gode svar. Det vil nok uansett være lurest å vente en stund. Og jeg må sette meg bedre inn i hva jeg eventuelt kjøper. Jeg vet for eksempel ikke hva speilrefleks er for noe...

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav andyman » søn 23.04.2006 14:01

TorbX: Skal du kjøpe, så gå for Canon. Da får du mest for pengene, selv om du kanskje må slenge i noen tusenlapper ekstra.. Dette da om du ønsker å investere en del med det første, noe jeg er litt usikker på at du er.

Anyway, du kan lese om speilrefleks på wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Single-lens_reflex_camera

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav martin » søn 23.04.2006 14:12

Eller Nikon :-D

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav andyman » søn 23.04.2006 14:17

Eventuelt.. Men Canon er det beste. :) Det vet da de fleste?

Men for all del, Nikon er knall.

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav espenhogbakk » søn 23.04.2006 14:26

Hellu...? Canon er det beste? Jeg er enig i mye av det, har veldig god erfaring med det lille knippet av Canon kameraer jeg har testet, men i kompaktkamera klassen så finnes det såklart andre som kan levere like gode og bedre kameraer.

Og i proffkamera klassen, med blant annet speilrefleks så er det håpløst å si at Canon er bedre enn f.eks Nikon... Dette er individuelt fra kamera til kamera. Men når jeg valgte kamera, så ble det Canon ja... Men å si at alle vet vel at Canon er best, det er bare idioti...

*Edit*

Leste innlegget en gang til, og ante en liten sarkasme der, i såfall, sorry :)
medlem i 223 måneder
 

Innleggav Smertehyl » søn 23.04.2006 14:29

Eg har eit Nikon D70s, og er knallfornøgd. Å fotografere på eit heilt anna nivå så enkelt er berre heilt fantastisk. No har ikkje eg erfaring med Canon, men at Nikon sine kamera vert testvinnerar har vel litt å seia?

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Sigmar » søn 23.04.2006 14:31

andyman skrev:Eventuelt.. Men Canon er det beste. :) Det vet da de fleste?

Men for all del, Nikon er knall.


Jaha, er Canon best? Ikke i følge denne testen: http://www.dinside.no/php/art.php?id=293907 ;)


Har selv et Nikon D70 og er utrolig fornøyd med det. Ville satset på å funnet et brukt D70 til en god pris. Husk å legge penger i et godt objektiv.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Neste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron