Digitalkamera - Hva skal jeg velge?

Digitalkamera - Hva skal jeg velge?

Innleggav andrefem » ons 15.02.2006 13:13

Har fra før et Pentax Optio 430 RS som jeg er lei av. Grunnen til det er at det er vanskelig å ta klare nærbilder, samt at det tar minst ti sekunder fra du har tatt ett bilde, til du kan ta et nytt. Dette gjelder på full oppløsning. Det har sikkert endel med minnebrikka å gjøre også, men allikevel.

Nå skal svogeren min til Indonesia og Malaysia og jeg tenkte jeg skulle sende med han noe penger til nytt kamera.

Hva velger jeg?
Hva er det beste kompakt/digitalkameraet på markedet i dag? Kommer det noe på markedet snart som allerede er på markedet i Asia?

Noen som har tips?

:rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav macwerner » ons 15.02.2006 13:30

Kommer an på summen du skla bruke... Har du sjans sp flesker du til med et Nikon D200 evt. Nikon D70s eller D50...

Har sjøl D70 og er veldig happy med det. De har mye beder ergonomi enn EOS til Canon.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Govva » ons 15.02.2006 13:35

macwerner skrev:Kommer an på summen du skla bruke... Har du sjans sp flesker du til med et Nikon D200 evt. Nikon D70s eller D50...

Har sjøl D70 og er veldig happy med det. De har mye beder ergonomi enn EOS til Canon.
Har den det????

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav F-r-e-d-r-i-k » ons 15.02.2006 13:59

Govva skrev:
macwerner skrev:Kommer an på summen du skla bruke... Har du sjans sp flesker du til med et Nikon D200 evt. Nikon D70s eller D50...

Har sjøl D70 og er veldig happy med det. De har mye beder ergonomi enn EOS til Canon.
Har den det????


Nei.

Men som kompaktkamera vil jeg anbefalle Sony DSC-T5 eller DSC-T7. Begge er små og lekre og har macro med 1cm nærgrense. Alle bildene på hjemmesiden min er tatt med et T5 om du lurer på kvaliteten.

Videofunksjonen gir også meget god kvalitet til sitt bruk.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav macalao » ons 15.02.2006 14:15

Jeg har et Canon EOS 350, digital speilrefleks. Er utrolig fornøyd med dette.
Det har mer en nok av funksjoner for den som er "litt" avansert og masse automatikk for sånne som meg.......som bare trykker på knappen :-)

Jeg mener du får utrolig mye for pengene med Canon kameraet.
Det bruker i tilegg Compact Flash, og de synker jo vannvittig i pris.

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav limbo » ons 15.02.2006 14:16

Kan sjekke ut Sony DSC-H1

Bilde

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav andrefem » ons 15.02.2006 15:39

Har siklet på EOS 350, men tror de likvide midlene begrenser meg til et kompaktkamera. Men vil ha et BRA kamera denne gangen som jeg ikke blir misfornøyd med.

Har sett litt på Canon Powershot S80, men er litt usikker. Synes Sony DSC-H1 også blir litt for stort og klumpete.

Tar i mot tips, erfaringer og anbefalinger med stor takk. Gjerne på e-post også dersom noen heller ønsker det.

cpaafe@plugg.no

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav andrefem » tir 21.02.2006 20:54

andrefem skrev:
Har sett litt på Canon Powershot S80, men er litt usikker. Synes Sony DSC-H1 også blir litt for stort og klumpete.

Tar i mot tips, erfaringer og anbefalinger med stor takk. Gjerne på e-post også dersom noen heller ønsker det.

cpaafe@plugg.no


Noen som har erfaringer med Canon Powershot S80?

Ellers var jeg hos en lokal forhandler og fikk anbefalt Olympus Mju digital 800. Prisen 3295,- var visst ikke så aller værst heller? Noen som har erfaringer med dette?

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav kadabra » tir 21.02.2006 23:13

jeg er litt interessert i disse kompaktkameraene med superzoom.(panasonic med leicalinse, finepix +)
har fra før et speilreflekskamera eos300 som jeg elsker -har hatt det i over 10 år, men kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har brukt manuelle innstillinger på mitt eos300. jeg liker tyngden i det, og synes det er vondt å fotografere med disse bittesmå flisene. et superzoomkamera har 12xzoom, og med bildestabilisator blir nok mit nye etterhvert..
medlem i 223 måneder
 

Innleggav sir » tir 21.02.2006 23:15

Mye penger skal du sende med ham?

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav heiberg » tir 21.02.2006 23:19

Macwerner: Du skriver at Nikon-kameraene har mye bedre ergonomi enn Canon EOS. Dette kan jeg ikke si meg helt enig i. Hjulene er først og fremst godt tilpasset, i tillegg, hvis du tenker på str på kamera ift ergonomi, så er dette helt avhengig av størrelsen på handa som holder kameraet. Har selv en "liten" hånd, og kameraet passer perfekt i min hånd!

Jeg er veldig fornøyd med mitt kamera. Bare ikke kjøp 18-55mm kit-linsen. Kjøp heller hus + en noe bedre linse! (det gjorde nemlig ikke jeg - og angrer!).
medlem i 236 måneder
 

Innleggav andrefem » ons 22.02.2006 15:16

sir skrev:Mye penger skal du sende med ham?


Tenkte å sende med han 4000. Er vel stedet å prute ettersom jeg har forstått. Og de fleste produsentene har vel 'worldwide guarantee'?!

I utgangspunktet litt skeptisk, men siden han selv kjøpte et Ixus 700 der i sommer så er jeg litt beroliget.

Kanskje dem allerede har fått den nye Ixusmodellen også; 800iS?

Det ser i følge spesifikasjonene ganske bra ut. Med optisk bildestabilisator og greier :)

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav nicho » ons 22.02.2006 17:30

Har et Sony DSC-F828 selv, er veldig fornøyd med det!

Ellers så kan jeg anbefalle deg et Cannon EOS 350D. Glimrende kamera. Kjøper du et slikt kamera har du glede av det lenge!

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav Kosmonaut » ons 22.02.2006 17:41


Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Torje » ons 22.02.2006 17:42

F serien til fujifilm er vel de beste kompaktkamraene. (F10, F11 og F30) F 30 vet jeg ikke så mye om, skal være mye mer lyssterkt en de to andre. Har selv F10, og det tar suverene innebilder.
medlem i 220 måneder
 

Neste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron