kompakt digital kamera

kompakt digital kamera

Innleggav polydude » tor 02.02.2006 17:42

er i beit for å kjøpe meg et nytt kompakt digitalkamera, men ønsker noe som fortsatt biter fra seg rent teknisk. har tenkt til å bruke dette mest i fritiden, men ønsker også noe som kan komplementere en digital speilrefleks som jeg disponerer gjennom jobben.

har sett litt på Panasonic Digital DMC-LX1 og lurer på om noen av mac1's brukere har noen erfaring med dette eller tilsvarende kamera som dere vil anbefale?

høyst takknemlig for konstruktive svar!

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav sortebill » tor 02.02.2006 17:45

Jeg vil anbefale dsc-p200 fra sony, superdupert kamera som er veldig kompakt.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Macaroni » tor 02.02.2006 17:51

Vil også anbefale sony, bra bilder lager carl zeiss linsene
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Ingunn » tor 02.02.2006 17:54

Nikon Coolpix-serien.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav fargefax » tor 02.02.2006 17:59

Jeg stemmer på DMC-LX1. Ikke prøvd det selv, men det har gjordt det bra i tester og har egenskaper som jeg setter pris på..
Hvis du ønsker ett enda mindre (i størrelse) kan Exilim-serien til Casio anbefales.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav espenhogbakk » tor 02.02.2006 18:19

CASIO EX-Z750

Veldig fornøyd med dette, har en utrolig bra batterikapasitet. Var på ferie i 14 dager, tok 370 bilder og så endel på de med skjermen, var fortsatt batteri igjen når jeg kom hjem, utrolig bra.

Kompakt, fint, stor skjerm, litt kjedelig farger men litt fargebehandling i PS gjør den jobben. Slår IXUS 750 ned i støvlene, mest pga batterikapasiteten, dobbelt så god som IXUSen...
medlem i 224 måneder
 

Innleggav njadve » tor 02.02.2006 18:33

Ingunn - ReisendeMac skrev:Nikon Coolpix-serien.


Her skal jeg være enig. Jeg har et slikt selv, og jeg må si at det er veldig bra. Jeg har bare 3700 med 3,2MP, men likevel kommer det veldig bra bilder utav det.

http://images.picpile.com/uploads/401226723.jpg
Tatt med CoolPix3700

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Siri » tor 02.02.2006 19:26

Hvis du gidder å lese tester, er denne siden den som oftest anbefales som mest seriøs:
http://www.dpreview.com/
og denne er heller ikke dum:
http://www.dcresource.com/

Vet ikke helt hva du mener med "fortsatt biter fra seg rent teknisk". Mener du mange muligheter for manuell overtsyring eller billedkvalitet?

Fuji FinePix F-10 er det kameraet som får absloutt mest skryt for billedkvaliteten sin nesten over alt, men det har jo ikke så mange tekniske finesser.

Panasonic Digital DMC-LX1 får bra skryt for endel tekniske kvaliteter, men pes for mye støy i bildene særlig ved høye ISO-verdier. Eller sagt på en annen måte; noen liker det, andre liker det ikke... Og det hjalp vel ikke så mye :-)


Du sier ikke noe om økonomi, men siden LX1´en ikke er av det billigste, tar jeg sjansen på å foreslå Ricoh GR Digital som mange synes er et spennede kamera. Ricoh får ufortjnet lite oppmerksomhet i forhold til Nikon og Canon synes jeg.

Olympus får mye skryt for C-8080, her er en artig artikkel om akkurat det:
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_ ... -6468-7844
Det finnes også C-7070 o.s.v. så du har muligheet til å finne det som passer dine behov best.

Har selv nettopp kjøpt ey Sony CyberShot DSC W-5, og kan trygt anbefale det. Fikk med ekstra sett batterier + veske for 2.500. Det er veldig raskt, helt overlegen batterikapasitet og har ganske brukbart med manuelle overstyringsmuligheter. Hvis du leter etter tester på kameraet, finner du flest av Sony CyberShot DSC W-7 som er nesten samme kameraet, bare med flere megapixler.

Et annet tips er å sjekke den norske fotosiden Digit. Gå til billedgalleriet:
http://www.digit.no/wip4/photo/
Se på bilder du liker og sjekk hvilket kamera det er tatt med (fotografene hyperlenker til kameraet de har brukt, så du fort kan sjekke det ut). På denne måten får du en pekepinnn i retning av hva du liker og hvilke kamerar som gir deg de bildene du liker best.

Da kommer jeg ikke på mer i farta....

Siri
medlem i 226 måneder
 

Innleggav polydude » tor 02.02.2006 21:21

takker og bukker for tips!

har hørt endel om 'støy-problematikken' på LX1'en, men dette skal visst være fraværende hvis man bruker RAW formatet. har ikke brukt dette så mye selv, men stemmer det at iPhoto støtter dette, eller må man gjennom graphics converter/photoshop?

med "fortsatt biter fra seg" mener jeg at man kan ta høyoppløselige bilder i en hvis størrelse (+/- a3) uten behov for et speilreflekskamera. faktisk en fordel om det er enklest mulig.

skal se gjennom alle modellene anbefalt over her, mye godsaker å lese om skjønner jeg :-)
Sist endret av polydude den tor 02.02.2006 21:26, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Jon » tor 02.02.2006 21:23

ixus serien til canon slår jo det meste på kompakt siden.. :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Innleggav njadve » tor 02.02.2006 21:42

polydude skrev:takker og bukker for tips!

har hørt endel om 'støy-problematikken' på LX1'en, men dette skal visst være fraværende hvis man bruker RAW formatet. har ikke brukt dette så mye selv, men stemmer det at iPhoto støtter dette, eller må man gjennom graphics converter/photoshop?

med "fortsatt biter fra seg" mener jeg at man kan ta høyoppløselige bilder i en hvis størrelse (+/- a3) uten behov for et speilreflekskamera. faktisk en fordel om det er enklest mulig.

skal se gjennom alle modellene anbefalt over her, mye godsaker å lese om skjønner jeg :-)


iPhoto støtter RAW ja...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav polydude » fre 03.02.2006 11:05

ja, da har jeg lest meg gjennom et uttall 'reviews' om de forskjellige kameraene innenfor mitt budsjett. er nå på vei til butikken med følgende kameraer på top 3:

Panasonic Digital DMC-LX1
Sony Digital Cybershot N1
Nikon Coolpix 7900

panasonic'en er fortsatt den med mest imponerende spec (bla. RAW), men det er mye snakk om iso-noise, så nå må jeg bare ned til butikken med mac'en og en minnekortleser og teste de tre forskjellige modellene.

spesiellt takk til siri for lang utredning over her (flowers)

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Eriksson » fre 03.02.2006 12:09

Jeg er enig med Siri når hun sier at Ricoh får alt for lite skryt og publisitet. Ricoh sitt R1 kamera er utrolig raskt og utrolig bra på mange andre måter også.
Jeg synes også du bør vurdere Canon i en større grad enn det det ser ut til at du har gjort.
Canon IXUS 750 er vel det beste kompakte digitale kameraet på markedet for øyeblikket.
Vil du ha et billigere et kan jeg anbefale IXUS 55.
Synes du skal ta en titt både på IXUS serien og Ricoh's R1.
Ser ingen grunn til å plassere Nikon Coolpix 7900 forann IXUS 750.

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav polydude » fre 03.02.2006 12:19

nå var jeg akkurat på vei ut døren for å kjøpe!

skal ta en ekstra titt på disse kameraene du nevner siden du anbefaler dem så sterkt. tror nok jeg kommer til å bli der et par timer for å teste de forskjellige modellene :-D

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav roger_hj » fre 03.02.2006 12:25

Ikke kjøp pentax, fungerer ikke med iPhoto. Tar ca 1 min å staret og lukke.
medlem i 229 måneder
 

Neste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]