Valg av kamera?

Valg av kamera?

Innleggav ulven22 » tor 29.12.2005 18:01

Jeg vet at det har blitt skrevet en del om dette så jeg skal være spesifikk i mitt spm.

Har sett på et Olympus e-300 som jeg synest er fonuftig priset.

http://i1.no/041/

1. Har også sett på eos350 og d70, hvilket skal jeg velge?
2. Hvordan er prisene på tilleggsustyr på disse kameraer i forhold til hverandre?

Takk

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav Daniel » tor 29.12.2005 18:32

Jeg har Nikon D70. Er veldig fornøyd med den. Her er et bilde jeg har tatt:
Bilde

Men sånn tilleggsutstyrs-messig er jeg veldig usikker. Men når det kommer til optikk har Nikon alltid hatt veldig bra optikk altså. Så optikken er det ikke noe galt med.

Men hvordan tilleggsutstyr kunne du tenkt deg? Objektiver? Blitz?

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav Chalkley » tor 29.12.2005 18:33

Velg det systemet som har linsene du ønsker deg. Forskjellen i prisen på kamerahusene er så liten at det ikke er verdt det. Dersom du kun velger Olympus pga. pris, så hadde jeg ikke kjøpt det.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav Daniel » tor 29.12.2005 18:34

Du kan se flere bilder jeg har tatt på foto.no:
http://www.foto.no/cgi-bin/bilder/vis_fotograf.cgi?brukerid=33167

Er ikke mange men gidder ikke legge ut så mange.

Chalkley skrev:Velg det systemet som har linsene du ønsker deg. Forskjellen i prisen på kamerahusene er så liten at det ikke er verdt det. Dersom du kun velger Olympus pga. pris, så hadde jeg ikke kjøpt det.


Olympus er vel ikke akkurat det beste. Gå for Nikon eller Canon. de er de som er de ledende på dette området. Jeg kjøper alltid Nikon.

- Moderert av NiHon -
Årsak: Dobbeltposting/bump fjernet. Les §2.5 i reglene :)

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav Eriksson » tor 29.12.2005 18:59

veldig forskjellig prisede kameraer, litt forskjellige klasser.
Mye lettere å finne tilleggsutstyr til Canon og Nikon, og veldig mye lettere å finne god service. Det er ofte kjeder som elkjøp o.l som fører Olympus, hos disse får du ikke så god service. Finnes derimot langt flere forhandlere i Norge som har gode bånd med Canon og Nikon.
Skal du kjøpe i butikk kan det være en idé å se etter butikker som er medlemmer av Canon-ringen eller er Nikon pro forhandler.

Synes du skal droppe Olympus kameraet, det har ingenting å stille med i forhold til de to andre, jeg ville heller kjøpt et fint kompaktkamera som f.eks Canon Ixus 750 forann Olympusen.
Til Nikon og Canon er det veldig lett å finne tilbehør. Begge produsenter har sine egne objektiver, alle objektiver fra produsentene er stort sett kompatible med disse kamraene men noen er kanskje litt overdimensjonerte.
1400mm optikk på 350D er bare morsomt å se på, ikke bruke.
I tillegg til at Canon har sin EF optikk og Nikon sin Nikor optikk, kan begge produsenter bruke de litt mer økonomiske, men ca. like bra Tamron objektivene.
Tilbehør er utrolig lett å finne til både Canon og Nikon.

350D vs D70.

well, siden Olympus kameraet var et alternativ vil jeg tro du er interessert i å holde det litt billig.
Men D50 er ikke et alternativ?
350D er for mange litt lite, det kan være litt kjedelig å bruke et kamera som ikke passer godt i hånden.
Hvis du ikke har tenkt å kjøpe bedre optikk med det første vil jeg anbefale D70, D70 har en del bedre optikk en 350D.
18-70mm objektivet på D70 er vel verdt rundt 4000 mot ca. 1300 for 18-55mm på 350D
D70 har 6,1 mp oppløsning, noe som er litt dårligere enn 350D's 8.
Men fordelen med dette er at D70's CCD ikke blir like tettpakket som 350D'n sin CMOS
Dette gjør at D70 er litt mindre utsatt for støy enn 350D.
Ytelsesforskjellen på CMOS og CCD på disse kameraene vil jeg ikke uttale meg om, det vet jeg ikke nok om.
D70 er veldig god i hånda, ihvertfall for min del. Den tåler litt mer, og har et fint deksel forann skjermen på baksiden.
Nå må det sies at D70 nå er oppgradert til D70s og er litt dyrere enn 350D, mens du nå får 350D for 6999 hos Canon-ringen forhandlere koster D70s 9999 eller mer.
Et alternativ er jo selvfølgelig å rote frem en selger av D70, denne mangler et par ting, mangler en utgang etter det jeg vet blandt annet, uten at jeg i farten husker hvilken det var. Kan være fordel å ha D70s hvis du vet du trenger funksjonsdifferansen mellom den og D70, D70 får du derimot en god del billigere.
Jeg er Canon fan, men i denne klassen liker jeg D70s bedre enn 350D, ihvertfall til mitt bruk. Jeg har ikke råd til å kjøpe objektiver for øyeblikket og for meg ville det vært fordelaktiv med D70s siden dette har et bra objektiv fra før.
350D har et litt dårlig objektiv og dette velger man hvis man vet at man skal kjøpe nye objektiver, eller vet at man ikke trenger bedre.
Da kan du også velge D50, da får du enda bedre råd til objektiver, men et litt dårligere kamera.
Vil du litt høyere i pris, kjøp en Canon 20D, utrolig bra kamera til å være så billig som det er. Brukt dette kameraet selv på konserter og annet, utrolig lite bildestøy ved høy ISO. eksempelbilde tatt av meg

Hvis du vet at du ikke trenger å kjøpe til objektiver bør du vurdere Sony R1 som en liten outsider. Ikke SLR, men dette kameraet er genialt!
jaja, nok sagt.

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav Alias » tor 29.12.2005 19:38

D50 ser ut til å ha høy ytelse også sammenlignet med d70

Olympus: ikke glem E1 - Olympus proffmodell gedigent byggekvalitet og frembragende optikk. Pris under 9000,-
medlem i 232 måneder
 

Innleggav Eriksson » tor 29.12.2005 19:43

D50 har ganske høy ytelse i forhold til pris, men dette er et billig alternativ for de som ikke er så kresne, eller et alternativ for de som skal kjøpe til dyrere optikk.
Men et kamera som D50 har sine begrensninger, og innkjøp av optikk i flere-tusen kroners klassen er bare dumt, da bør du ha D70s eller bedre, eller selvfølgelig 350D.

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav svar » tor 29.12.2005 19:52

Daniel skrev:Jeg har Nikon D70. Er veldig fornøyd med den. Her er et bilde jeg har tatt:
hvilket objektiv er dette bildet tatt med?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav svar » tor 29.12.2005 19:59

Får vell "skryte" litt jeg også : Bilde
Jeg har også nikon D70 og bildet er tatt med det :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Alias » tor 29.12.2005 20:00

I siste Fotografi, ble det fremhevet at D50 har bedre bildekvalitet enn D70. (om enn marginalt. Jeg har ikke tenk å dvele alt for mye ved dette, annet enn at hvis det er riktig så er det bare noen ytterst få ekstra innstillingsmuligheter samt muligens bedre byggekvalitet som avgjør hva du bør satse på - samt prisen selvfølgelig)

Men hvis det er tilfelle at D50/70 er like i bildekvalitet - hva er da sannsynligheten for at D70 blir oppgradert til den nye 10MP-brikken fra D200 ut på nyåret en gang?. Ikke vet jeg men virker sannsynlig at D70 kan få denne oppgraderingen i februar/mars/... (levering når D200 salget dabber av), er det ikke et stort PhotoShow på kalenderen som passer beskrivelsen :) - hva mener dere?
medlem i 232 måneder
 

Innleggav Daniel » tor 29.12.2005 20:11

svar skrev:
Daniel skrev:Jeg har Nikon D70. Er veldig fornøyd med den. Her er et bilde jeg har tatt:
hvilket objektiv er dette bildet tatt med?


Standard objektivet som følger med. 18-70mm.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav Eriksson » tor 29.12.2005 20:15

nettop dette er grunnen til at man bør velge D70 hvis man ikke skal investere i bedre objektiver med det første ;)

- Moderert av NiHon -
Årsak: Fjernet unødvendig sitering. :)

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav njadve » fre 30.12.2005 2:30

D50 er absolutt et veldig bra kamera. D70s re jo selvsagt bedre, men også en god del dyrere. Dersom du ikke er så erfaren vil jeg si at D50 er et godt kjøp. Da får du et veldig godt kamera som ikke koster skjorta. Olympusen er billig, men ikke bra i det hele tatt. Den blir slaktet i test sammen med D50 og Canon.

Sjekk forum.kak.net under generelt. Der ligger det et par lange og gode tråder om D50, D70s og litt om Olympusen. Pluss at det er et par aktive debattanter som har veldig god greie på slikt...

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Valg av kamera?

Innleggav MUFC » fre 30.12.2005 11:57

ulven22 skrev:Jeg vet at det har blitt skrevet en del om dette så jeg skal være spesifikk i mitt spm.

Har sett på et Olympus e-300 som jeg synest er fonuftig priset.

http://i1.no/041/

1. Har også sett på eos350 og d70, hvilket skal jeg velge?
2. Hvordan er prisene på tilleggsustyr på disse kameraer i forhold til hverandre?

Takk


1. Smak og behag. Ta deg en tur i butikken og kjenn på begge. Jeg har ikke kjennskap til Canon 350D, men har sett en del kommentarer på at mange synes det for lite. Ta med deg et minnekort og skyt noen bilder.
D70 har gått ut av produksjon, det er nå D70s som selges. Forskjellene er små, D70S har større lcd-skjerm og en utgang for trådutløser.
Hvis du kan leve med dette, ville jeg gått for et brukt D70. Du kan nemlig oppgradere firmware i kamera til den samme som i D70S. Det finnes mange D70 brukt, særlig nå som D200 har kommet.

2. Begge produsenter har haugevis av optikk. Alt fra billig-optikk til svinedyre. Det sies at Nikon er flinkere til å lage vidvinkelobjektiver. (mange sier ihvertfall at Canon mangler god vidvinkeloptikk). På D70 er kit-optikken et greit utgangspunkt, så kan en heller kjøpe noe dyrere etterhvert. Et 50 mm f1.8 er et fordholdsvis billig og bra kjøp, og supert i situasjonsjoner hvor en ikke vil eller kan bruke blits. Selv har jeg 50 mm f1.4, som er knallskarp, men prisen er omtrent det dobble iforhold til 50 mm f1.8.

Jeg ville også kjøpt en ekstern blits relativt kjapt (så sant du trenger blits), da er nikons fantastiske Sb-800 å foretrekke. Det finnes også en svakere, med navn Sb-600. Sigma har også en blits som passer, men finnes i flere versjoner så pass på at du evnt. kjøper den riktige modellen.

Et annet alternativ er tredjeparts-optikk som Tamron, Sigma osv. Jeg har varierende erfaringer med Sigma og holder meg til orginaloptikk.

Ang. bildekvalitet og støy; Jeg skyter feks en del bilder i dårlig belyste hockeyhaller, noe som ofte krever lyssterk optikk og høy iso for å få gode resultater. Så lenge du eksponerer noen lunde riktig, så synes jeg ikke støyen er plagsom. Undereksponerer du og må dra opp i PS eller rawconverteren, blir støyen mer framtredende. (gjelder også Canon). Jeg har skrevet ut mangt et bilde iso 1600 i A3+ og de blir bra.
Et alternativ er å bruke programmer som noiseninja i etterbehandlingen for å få bort noe støy, men det går ut over detaljgjengivelsen.

Uansett: Begge kamera er glimrende. Hvor bra bilder du får kommer ofte an på fotografen. Kamera bare gjør som du sier.

Lykke til med valget.

MUFC - Nikon-mann.
medlem i 223 måneder
 

Innleggav Kjelley89 » tir 20.06.2006 15:08

D50 er et utrolig deilig kamera. Prøvte det hos en kamerat igår og må si jeg ble imponert. Tok skikkelig fine bilder. Ble overasket over hvor rask og brukervennlig det var. Skal selv investere i dette kamerat når jeg har penger nok. Kamerat er også ganske billig nå med tanke på kvalitet. Ligger på rundt 4700 kr..
Selv har jeg ikke så mye peiling med kamera, men som en hobbyfotograf syns jeg dette kamerat var midt i blinken. Kamera er også ganske billigt. Ligger nå på rundt 4700 kr. Kommer selv til å investere i dette kamerat.
Dette kamerat vant også testen hos tv2hjelper deg. Scoret full point på 3 av 4 punkter. ^_^

Men lurer på et par ting. Hvordan skal jeg oppbevare kamerat best mulig? Tåler det utrolig lite? Er det eventuelt noe spessielt jeg må passe på?
Håper jeg får noen fine tips :) Har som sagt lite peiling når det gjelder speilreflekskamerar.

Mvh Kjell Bjarne.
medlem i 216 måneder
 


Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron