DSLR Kameraer.

DSLR Kameraer.

Innleggav GuruGunk » lør 17.12.2005 19:29

Huho.

Skal gå til innkjøp av et halvprofesjonellt/profesjonellt SLR kamera, og lurte litt på om noen hadde noen tips eller forslag til hvilke kamerer jeg burde se litt ekstra på. (Altså, om noen her har noen "favoritter").

Så langt har eg sett på Canon's Digital Rebel XT, og det ser jo ganske bra ut. (Synes jeg:P) Pris er egentlig ingen hindring foreløpig. Bare vi holder oss under/rundt 10.000... O:-)

GuruGunk
Sist endret av GuruGunk den lør 17.12.2005 23:39, endret 1 gang
medlem i 221 måneder
 

Innleggav jiggigibbie » lør 17.12.2005 19:32

Du mener altså dSLR-kameraer. Mener du 10 000 for kun kamera, eller inkludert linsen. Hvis det er med linse så er prisen du har satt en klar hindring...

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav gradient » lør 17.12.2005 19:43

For to mnd siden kjøpte jeg et KonicaMinolta Dynax 7d. Betalte rundt 9.500,- for hus inkl en 28-100 linse.

Har i tillegg fire linser fra et analogt Minoltakamera.

Er veldig fornøyd med det.
Ergometrisk er det meget gjennomtenkt.
Jeg liker at det har en stor skjerm og at man har gode gammeldagse knotter og IKKE digitalmenyer for de fleste funskjoner.

Er dette ditt første speilrefleks, kan du like gjerne kjøpe et som er billigere. Men har du brukt SLR før, tror jeg du vil føle deg "hjemme" med dette kameraet ganske kjapt.

En ting til: Bildestabilisator. Kjøper du Nikon eller Canon, TROR jeg at stabilisatoren sitter i selve LINSA. Hvert objektiv blir dermed ganske dyrt dersom du vil ha denne funksjonen.

På mitt kamera er det selve chipen i huset som beveger seg, og dermed får samtlige objektiv denne funksjonen.

Lykke til med kjøpet!

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: SLR Kameraer.

Innleggav andersb » lør 17.12.2005 19:46

GuruGunk skrev:Huho.

Skal gå til innkjøp av et halvprofesjonellt/profesjonellt SLR kamera, og lurte litt på om noen hadde noen tips eller forslag til hvilke kamerer jeg burde se litt ekstra på. (Altså, om noen her har noen "favoritter").

Så langt har eg sett på Canon's Digital Rebel XT, og det ser jo ganske bra ut. (Synes jeg:P) Pris er egentlig ingen hindring foreløpig. Bare vi holder oss under/rundt 10.000... O:-)

GuruGunk


Det eneste proffe kameraet du får til noe i nærheten av denne prisen (hvis du ikke kjøper brukt) er Olympus E-1, som du får i pakketilbud med 14-54 mm objektiv og blitz til 12500,- på fotovideo.

Andre (halv)proffkameraer koster fra det dobbelte av dette og oppover.

Ellers er alle "billigkameraer" du får kjøpt nå meget gode. Dette er f.eks Nikon D70s og D50, Pentax *ist Ds, Olympus E500, Canon-kameraet du har sett på o.s.v. Alle disse mangler "proffegenskaper" som forsegling, robusthet, hastighet o.s.v, men bildekvaliteten er det ingenting å si på. Mange fotografer bruker disse kameraene som nummer 2-kamera.
Jeg synes kanskje at nikon d70 med standardobjektivet er det beste kjøpet du kan gjøre til under 10 000.

Det lureste du kan gjøre er å ta en tur i butikken å se på dem, og velge det du synes passer deg. Kvaliteten er såpass lik at det blir personlige preferanser som blir viktigst når man skal velge
medlem i 228 måneder
 

Innleggav espenhogbakk » lør 17.12.2005 19:54

Er canon digital rebel XT det samme som EOS 350D? mener jeg har lest noe om det? At det er den amerikanske betegnelsen, i såfall får man jo det fra 6500 med 18-55 objektivet nå... Da har du jo spart litt penger til et eventuelt 2. objektiv...
medlem i 224 måneder
 

Innleggav aalto » lør 17.12.2005 19:57

Jeg er enig i at D70 er et veldig bra kjøp....tatt en titt på bruktmarkedet på foto.no, du kan få kamerahuset og en profflinse til rundt 10000 om du er heldig....D200 er jo og verdt en titt, men da nytter det ikke med en dårlig linse...
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Eriksson » lør 17.12.2005 20:52

Hold deg unna de mindre produsentene er vel egentlig min mening. Trenger man flere objektiver etter hvert så er det alltid bra å ha enten Canon eller Nikon. Dette gjør også at du kan bruke de gamle objektivene når du kjøper deg et nytt et senere, objektiver holder lenge så lenge du tar godt vare på dem.

Canon 20D
Nikon D70s evnt. D70 hvis du finner det.

I denne prisklassen er det kun disse kameraene jeg ville satset på.
du kan selvfølgelig gå lavere i pris å kjøpe Nikon D50 eller Canon 350D og så suplert med bedre objektiv/flere.
husk at hvis du ikke har minnekort og sånt er dette også en grei investering, ekstern blitz er et must hvis du skal bruke blitz, stativ kan være veldig smart og bag er vel et must.
Du kan jo også gå opp i pris, da finner du Nikon D200 ;)

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav KDN » lør 17.12.2005 21:29

Nå er kansje dette litt off topic, men jeg tenker på å kjøpe meg et digital kamera rundt Januar/Februar. Det blir mitt første kamera, men har vert borti det og ta bilder og slikt før og synes det er veldig gøy.

Det jeg lurte på er om man like gjerne skal hoppe i det med et digitalt SLR kamera eller om jeg skal gå veien om et vanelig digitalt kamera først?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav earl » lør 17.12.2005 21:33

Canon d-350!

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav njadve » lør 17.12.2005 22:14

KDN skrev:Nå er kansje dette litt off topic, men jeg tenker på å kjøpe meg et digital kamera rundt Januar/Februar. Det blir mitt første kamera, men har vert borti det og ta bilder og slikt før og synes det er veldig gøy.

Det jeg lurte på er om man like gjerne skal hoppe i det med et digitalt SLR kamera eller om jeg skal gå veien om et vanelig digitalt kamera først?


Det er greit å ha et kompaktkamera først. Da blir du litt kjent med småfunksjoner og komposisjon etc. Dersom du hopper rett på et SLR-kamera har det lett for at det blir for mye ting å skru å justere på. Dersom du aldri har fotografert noe særlig, så ville jeg gått for et kompaktkamera med først, bare for å bli kjent med fotografering...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Jokerman » lør 17.12.2005 22:31

KDN skrev:Nå er kansje dette litt off topic, men jeg tenker på å kjøpe meg et digital kamera rundt Januar/Februar. Det blir mitt første kamera, men har vert borti det og ta bilder og slikt før og synes det er veldig gøy.

Det jeg lurte på er om man like gjerne skal hoppe i det med et digitalt SLR kamera eller om jeg skal gå veien om et vanelig digitalt kamera først?


for å sitere min fotografvenn: "skal du ta bilder, eller skal du fotografere?"om svaret er det siste: SLR.
medlem i 230 måneder
 

Innleggav GuruGunk » lør 17.12.2005 23:31

Bra sitat Jokerman:)

Jo, det var nå dSLR jeg mente.)
Og jeg tenkte på priser som på kun kamerahuset lå på maks/rundt 10k .)

Skal se litt på D70 nå.)

GuruGunk
medlem i 221 måneder
 

Innleggav Daniel » lør 17.12.2005 23:47

Jeg har Nikon D70. Den er kjempebra. Anbefales fra min side.

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav Jokerman » søn 18.12.2005 0:35

Daniel skrev:Jeg har Nikon D70. Den er kjempebra. Anbefales fra min side.


Hvor langt tilbake i tid er D70 kompitabelt når det gjelder Nikon-objektiver forresten? (Jeg vet min onkel har et par som er 5-6 år gamle som han ikke bruker serru)
medlem i 230 måneder
 


Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]