Speilrefleks eller Ultrazoom?

Speilrefleks eller Ultrazoom?

Innleggav Sindresh » man 12.12.2005 12:47

Jeg sitter her og lurer på om jeg skal kjøpe et Fujifilm s9500 kamera eller et Canon eos 350D, men vet heller lite om fotografering! Hva er fordeler/ulemper ved speilrefleks i forhold til såkalte fixed-lens kameraer. Driver mye med skikjøring og klatring og kan tenke meg å begynne å ta litt mer bilder når jeg er på tur. (Driver forøvrig litt med leking i photoshop og illustrator).

Spørsmålet mitt er da som følger; Hvilken type kamera vil jeg ha mest nytte og glede av, og hvilken modell bør jeg velge. Dersom noen har andre forslag enn de kameraene jeg allerede har listet hører jeg dem gjerne!

På forhånd, takk!
medlem i 225 måneder
 

Innleggav Benjamin » man 12.12.2005 12:51

350 er bra
medlem i 226 måneder
 

Innleggav tes » man 12.12.2005 13:02

Hvis du kjøper 350D, "må" du ;) kjøpe et objektiv som passer til ditt bruk i tillegg.
Bare så det er sagt.
Standard objektivet som følger med er ikke så bra.
Den fungerer bra nok til utebilder (les: skikjøring/klatring),
men det er bare ca 3X zoom.


Edit:
MEN, jeg hadde uten tvil gått for 350D!
Har det selv. Er litt mindre størrelse på det i forhold til tilsvarende kameraer. Lang batteritid. Lett å ta med seg (for å være speilrefleks)
Sist endret av tes den man 12.12.2005 13:11, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav turimblar » man 12.12.2005 13:04

Søk på Nikon D50. I noen butikker får du dette nydelige digitale speilreflekskameraet til rett under 6000,-. Utrolig mye for pengene.
Men hvis du kan gå opp litt i pris så er det Nikon D70s du vil ha. Rundt 8000,- spenn.
medlem i 228 måneder
 

Innleggav NuSkool » man 12.12.2005 13:06

Av de to ville jeg tatt EOS 350. Selv er jeg ikke så glad i 350, syntes det føles litt lite og det ligger ikke så bra i hånden. Nikon sitt D70 og D50 passer meg mye bedre. Men alle tre er jo gode kameraer.
Ulempen med speilrefleks er jo størrelsen. Vil du ha et mindre kamera så sjekk ut Canon sitt 8MP PowerShot S80...

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav tes » man 12.12.2005 13:07

turimblar skrev:Søk på Nikon D50. I noen butikker får du dette nydelige digitale speilreflekskameraet til rett under 6000,-. Utrolig mye for pengene.

Tilbud på d50 med Nikon sekk og stativ

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav turimblar » man 12.12.2005 13:19

Ah, dette hadde jeg nok gått for hvis det var min tur til å kjøpe :-)

- Moderert av NiHon -
Årsak: Fjernet unødvendig sitering. :)
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Sindresh » man 12.12.2005 13:35

Så jeg burde bare legge fra meg ideen om Ultrazoom kamera helt? Hva er det som gjør speilrefleks så å foretrekke i forhold til Ultrazoom?

Er det forresten sånn at man ikke kan bruke lcd-displayet som søker på speilreflekskameraene?

Tusen takk for utrolig raske svar! =)
medlem i 225 måneder
 

Innleggav Benjamin » man 12.12.2005 13:36

Nei du kan ikke bruke displaye, men du skulle vel ha gode bilder?
medlem i 226 måneder
 

Innleggav segrov » man 12.12.2005 13:38

Ut i fra hva jeg har lest om Fujifilm s9500, virker det som et deilig kamera hvor du raskt kommer i gang og kan fotografere fort.

Canon 350d er blitt veldig populært i det siste, og det er mest fordi det har mange megapiksler. Min erfaring er at det ikke alltid betyr mest. Linsen har veldig mye å si, og Canons standardlisen på 350d er ikke verdens beste. Sånn sett virker Fujifilm s9500 som et bedre kjøp. Jeg tro r du får et kamera som tar minst like bra bilder med Fujifilm s9500, og det til en lavere pris.

Spørsmålet mitt til deg er: Hvor sansnynlig er det at du komemr til å begynne å bruke mange tusenlapper på flere linser, nye kameraer osv slik at du får et komplett proffsett? Hvis du tror dette er veldig sannsnylig, går du for et speilrefleks som f.eks. Canon 350d. Eller Nikon D50, eller D70.
medlem i 250 måneder
 

Innleggav Spider_Jerusalem » man 12.12.2005 13:44

Les noen av disse artiklene:

http://www.akam.no/artikkel/1924
http://www.akam.no/artikkel/947
http://www.akam.no/guide/digitalkamera/skal_jeg_kjope_kompaktkamera_eller_speilrefleks/14698


Selv hadde jeg valgt en speilrefleks, og D50 virker foresten ikke så dum. Men det er bruksområdet som teller.

-SJ
medlem i 237 måneder
 

Innleggav Alias » man 12.12.2005 13:55

Kan jeg spørre om Videokamera er helt utelukket?
medlem i 233 måneder
 

Re: Speilrefleks eller Ultrazoom?

Innleggav Driveren » man 12.12.2005 14:00

Sindresh skrev:Jeg sitter her og lurer på om jeg skal kjøpe et Fujifilm s9500 kamera eller et Canon eos 350D, men vet heller lite om fotografering! Hva er fordeler/ulemper ved speilrefleks i forhold til såkalte fixed-lens kameraer. Driver mye med skikjøring og klatring og kan tenke meg å begynne å ta litt mer bilder når jeg er på tur. (Driver forøvrig litt med leking i photoshop og illustrator).

Spørsmålet mitt er da som følger; Hvilken type kamera vil jeg ha mest nytte og glede av, og hvilken modell bør jeg velge. Dersom noen har andre forslag enn de kameraene jeg allerede har listet hører jeg dem gjerne!

På forhånd, takk!


Jeg ville gått fro ultra Zoom kameraet. Canon har bra kamera i prisklassen 3000 - 4000. Bakdelen er at det blir lettere og kappe hodet av personer. Fordelen er at alt er i en linse, du slipper å dra rundt på flere linser. Du slipper bytte av linse, under fotojobben.
Fordelen med speilrefleks, er at du ser i søkeren hva du tar bilde av. Du for utmerket opptikk som gir lynskarpe bilder og glimrende gjengivning av farger. Bakdelen er prisen. Glem både canon 350 D og Nikon D50. De er beregnet på masse markedet og gir ikke stort større foto glede en ultra zoom kamera.

Skal du ha speilrefleks er Nikon D70 et bra kamera eler enda bedre Nikon D200. Opptikk kjøper du løst. Prisen betemmes av hva du velger. O:-)

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Sindresh » man 12.12.2005 14:01

Kan jeg spørre om Videokamera er helt utelukket?


Det er klart du kan spørre, men det er nok utelukket ja... ;)
medlem i 225 måneder
 

Innleggav eivinn » man 12.12.2005 14:08

Er kameraene like store ville jeg uten tvil gått for speilrefleks. Om størrelse derimot er et hinder og du ikke ser deg selv som en kamerafantast kan man ha like mye morro med et ultrazoom kamera.

Selv har jeg speilrefleks og det tar tid å lære seg å bruke, samt er tungt å gå med. Synes selv det er for stort til å gå rundt med mitt i byen om jeg ikke er ute etter å være turist.

Det beste er nok å ha både kompakt, ultrazoom, OG speilrefleks :rolls eyes:
medlem i 240 måneder
 

Neste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]