Erfaringer med Nikon Coolpix 7900?

Erfaringer med Nikon Coolpix 7900?

Innleggav Siri » fre 09.12.2005 1:50

Hei.
Vurderer å kjøpe meg et digitalt kompaktkamera og lurer på om noen har erfaringer med Nikon Coolpix 7900.

Ellers er jeg mottagelig for alle tips om gode kjøp av kamera som snakker fint og lett med PowerBooken min. Jeg er helt blank på området og har aldri tatt i et digitalkamera før, så jeg er åpen for alle innspill. Bruksområde; hobby, gøy, tøys&tull. Kall det gjerne årets julegave til meg selv :-)

Siri
medlem i 225 måneder
 

Innleggav bleu » fre 09.12.2005 2:05

Her er to gode kameraer som jeg har prøvd og er fornøyd med.

Sony Cybershot P200 og Canon Digital Ixus i.

Pene og lekre kameraer. Prisklasse 2400 - 2800 sånn ca.

Uansett hvilket digitalkamera du kjøper er det ikke noe problem å få det til å fungere med maskinen din. Hvis du liker Nikon kameraet er ikke det noe dårlig valg heller, Nikon og Canon er de to store gigantene innen foto.

Husk at du må kjøpe et større minnekort til kameraet ditt, det som følger med er som regel bare plass til et fåtall bilder på.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Siri » fre 09.12.2005 2:12

Takk for tips, bleu.

Får ta en tur innom en fotobutikk i morgen. Har hørt at Foto&Video i Møllergata skal være ganske bra.

Siri
medlem i 225 måneder
 

Innleggav njadve » fre 09.12.2005 9:03

Mange av disse kompaktkameraene er veldig like. Ikke bli lurt av megapixels, det er en av de mindre viktige faktorene. Pluss at du bør like kameraet da...

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Siri » fre 09.12.2005 10:28

Jepp, har lest endel tester og sånn på nettet, men det beste er jo om noen andre faktisk har testet det. Mulig det er som du sier, at det ikke er så veldig stor forskjell på kompakte digitalkameraer.
medlem i 225 måneder
 

Innleggav Kristian » fre 09.12.2005 12:14

Jeg har kameraet selv. Det er et ganske bra kamera. ED linse også på det.
Faren min er fotograf og syntes kameraet er ganske så bra han også. Burde si en del... :-D
medlem i 232 måneder
 

Innleggav Hugin » fre 09.12.2005 12:41

Har hatt 7900 over sommeren. For meg sto det mellom dette og et Canon S70, men jeg valgte Nikon fordi det er lettere, og dermed blir med ut oftere. Dette var før S80 kom.

Opprinnelig syntes jeg automatikken taklet det meste dårligere enn mitt gamle Kodak 4MP, men etterhvert heller jeg mot at den bare takler andre situasjoner enn Kodaken. Sliter med å få skarpe bilder i dårlig lys, men det er vel delvis en følge av bedre oppløsning. Men så det kommentert i en test og. De fleste spesialprogrammene er ubrukelige. Feks Dusk/Dawn gir helt sprø farger. Automatikken takler det meste bedre. Batteritiden er god, selv om jeg ville følt meg bedre med standardbatterier og dårligere levetid.

Jeg liker overhodet ikke bildeformatet. Alt annet går mot widescreen, men foto går mot kvadrat. Hvorfor må en 8MP sensor ha forholdet fra gamle TVer, når den ikke skal brukes til noe slikt uansett? Kodaken min tok bilder i nesten APS format (10:17). Men dette gjelder nesten alle kameraer, ikke bare 7900.

Videofunksjonen har jeg bare testet litt, ikke brukt til noe. Det blir ikke så ille, men mikrofonen er en vits. Filmene blir jpg-movie og spiller fint i de fleste program (i en test fikk de minus fordi de bare støttet QT, men det er mest oppsettet på PCen så langt jeg kan se).

I bruk er det greit nok når en venner seg til det, og det virker helt fint med PBen.

Men får en ikke Nikon P1 til nesten samme pris? Tilnærmet samme kameraet, bare alt litt nyere? Jeg fant 7900 hakket penere da jeg sammenlignet dem i en butikk, men noen store forskjeller er det ikke.
medlem i 233 måneder
 


Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]