Nikon D70 - B&W

Nikon D70 - B&W

Innleggav Alfred.Woodden » lør 19.11.2005 22:04

Heisann!

Er eier av Nikon D70 med firmware versjon 1.03. Det jeg lurte på, er om kameraet har sort/hvit-funksjon? Det ser ikke ut til at jeg klarer å finne den. Skulle gjerne ha tatt noen bilder i sort/hvitt skjønner dere, kan fort bli kjedelig å måtte desaturate + contrast/light + shadow i Photoshop på hvert eneste bilde. :rolls eyes:

Om kameraet ikke skulle ha den funksjonen, tror dere det følger med i firmware 2.00 som ligger på Nikon sine sider?

Er takknemlig for alle svar!

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav Haaland » lør 19.11.2005 22:11

Jeg ville blitt veldig overrasket om den ikke hadde det. Kjenner ikke til ditt kamera spesielt, men jeg tipper den medfølgende instruksjonsboka gir deg et svar eller to.

På mitt Canon må jeg sette innstillingen på manuell, så velge "parameter", BW i menyen. Lek og let litt kanskje?

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav bluto » lør 19.11.2005 22:23


Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav Daniel » lør 19.11.2005 22:24

Har Nikon D70 selv. DEt er IKKE sort/hvitt funksjon på kameraet. Dette må gjøres i Photoshop.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav Alfred.Woodden » lør 19.11.2005 22:29

Daniel skrev:Har Nikon D70 selv. DEt er IKKE sort/hvitt funksjon på kameraet. Dette må gjøres i Photoshop.


Takk for svar, karer!

Skikkelig synd i grunn at det ikke finnes black/white-funskjon på et så dyrt kamera, lurer på hvorfor de utelot det...

Uansett, vet dere om det finnes Black/white i firmware 2.00? Er det forresten noen av dere som har oppgradert?

P.S. For de av dere som har D70, det er en feil på batteriet, og må leveres inn med en gang!

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav GreenMan » lør 19.11.2005 22:41

Alfred.Woodden skrev:
Skikkelig synd i grunn at det ikke finnes black/white-funskjon på et så dyrt kamera, lurer på hvorfor de utelot det...

Nikon utelot det, fordi generelt så er det en dårlig løsning og lage en 8 bits fil i kameraet. Resultatet blir meget bedre ved å gjøre prosessen manuelt etterpå.
P.S. For de av dere som har D70, det er en feil på batteriet, og må leveres inn med en gang!

Ikke alle batterier - sjekk serienummer opp mot Nikon sine sider.

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav bluto » lør 19.11.2005 22:42

Har ikke kameraet selv, men det er ett av 3-4 som jeg sterkt vurderer å gå til anskaffelse av. Regner med jeg vet hva du vil anbefale. :-)

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav Alfred.Woodden » lør 19.11.2005 23:13

GreenMan skrev:
Alfred.Woodden skrev:
Skikkelig synd i grunn at det ikke finnes black/white-funskjon på et så dyrt kamera, lurer på hvorfor de utelot det...

Nikon utelot det, fordi generelt så er det en dårlig løsning og lage en 8 bits fil i kameraet. Resultatet blir meget bedre ved å gjøre prosessen manuelt etterpå.
P.S. For de av dere som har D70, det er en feil på batteriet, og må leveres inn med en gang!

Ikke alle batterier - sjekk serienummer opp mot Nikon sine sider.


Hmmm, hvorfor er det ikke hensiktsmessig å lage en 8-its fil i kameraet? Akkurat det der trenger en forklaring :)

Bluto: Jeg kan virkelig anbefale D70! Det er utrolig raskt og har gode farger! Men for å få maksimal glede av det, anbefaler jeg deg å sette deg ordentlig inn i kameraet! Ikke vær redd for å trykke på knapper, eller endre innstillinger - kameraet kan tilbakestilles ved å holde inne to fysiske knapper samtidig i tre sekunder, så du er trygg der :)

Hva slags andre kameraer vurderer du? Canon? Olympus? Et annet Nikon?

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav bluto » lør 19.11.2005 23:21

Regnet med det ja... :-)

Jeg vurderer også D50 og Canon EOS 350D. Sistnevnte er muligens ute av bildet, syns det er litt lite og spinkelt i forhold til Nikon. Jeg får se hvor mye penger jeg ender opp med å ville bruke da jeg er i ferd med å svitsje på kamerafronten også. Litt lei kompaktkamera og vil lære mer, men det spørs om ikke Win -> Mac-svitjsing etterfulgt av kompakt -> DSLR i løpet av få måneder blir litt mye for både hode og lommebok.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav GreenMan » lør 19.11.2005 23:26

Nå er Nikon D200 like rundt hjørnet. Det er da en stor sjangs for at det kommer en haug med D70 billig på bruktmarkedet. Se f.eks foto.no finnes nok endel der.

Hvis du ikke har noe fra før av har fotovideo en utrolig god pakkepris på 9995,- på en Minolta Dynax 7d med et 18-70 og en 70-200 objektiv, som etter min mening er noe av det beste digitalkameraet til under 10 000 idag. Nærmeste sammenligning i byggekvalitet er vel Canon sin 20D.

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav macwerner » lør 19.11.2005 23:31

Er veldig fornøyde med mitt D70. Men har aldri savna S/Hv. - det fikser PhotoShop. Bare en kommentar angående Eos 350d vs. D50 ; EOS 350 er veeeldig kompakt, rett og slett lite. Jeg kunne ikke få noe grep på det en gang og jeg har normale "manne-hender". D50 er bare litt mindre en d70 og har et mye bedre grep en 350..

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Alfred.Woodden » lør 19.11.2005 23:32

bluto skrev:Regnet med det ja... :-)

Jeg vurderer også D50 og Canon EOS 350D. Sistnevnte er muligens ute av bildet, syns det er litt lite og spinkelt i forhold til Nikon. Jeg får se hvor mye penger jeg ender opp med å ville bruke da jeg er i ferd med å svitsje på kamerafronten også. Litt lei kompaktkamera og vil lære mer, men det spørs om ikke Win -> Mac-svitjsing etterfulgt av kompakt -> DSLR i løpet av få måneder blir litt mye for både hode og lommebok.


D50 er et veldig godt kamera, men jeg har desverre ingen erfaring med det.

Hva det angår din påstand om at Canon-kameraer virker "spinkle", så skjønner jeg nøyaktig hva du mener. Objektivene deres er lettere enn Nikon sine, dessuten er det generelt mer tyngde i Nikons kamerahus. I tillegg virker Nikon-kameraene mer robuste.

Hovedgrunnen til at Canon-kameraer er lettere enn Nikons naturlige konkurrenter til Canons respektive modeller, er at Canon bruker en form for "plastikkoptikk". Det høres veldig ille ut, men det gir faktisk et ganske bra resultat, en av grunnene til at 350 er så "billig". (Det er selvfølgelig et helt annet materiale enn plastikk, men materialene ligner). Nikon derimot bruker godt gammeldags "glass", som er tungt og som gir kameraet en naturlig god tyngde som igjen gir kameraet god balanse og fotografen et bedre grep. (Er redd jeg har bevegd meg ut på alt for dypt vann nå, men det er dette jeg er blitt fortalt av profesjonelle fotografer)

Nikon er også Canon overlegne hva det angår blitssynkronisering. Dette har Canon til og med innrømmet selv.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav bluto » lør 19.11.2005 23:39

Takker for alle tips! Jeg er på sonderingsstadiet, og de jeg har nevnt er ikke nødvendigvis de det vil stå mellom til slutt. Jeg skal prøve å ikke hoppe i det, men lese, teste, lese og teste mer før jeg bestemmer meg. Uansett vil jeg ende opp med et kamera som tar bedre bilder og gir meg flere muligheter enn hva jeg har vært vant til, og jeg har skjønt såpass at magefølelsen er viktig her. Men jeg skal lese meg opp på Dynax 7d nå, man er jo åpen for stalltips! :-)

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav macwerner » lør 19.11.2005 23:58

Du påpeker noe vikig der herr Wooden : dette med vekt. Alt skal liksom være så lett, men akkuat når det gjelder et speilrefleks kamera er det deilig at det har litt tyngde. Dette gir en taktil tilbakemelding om at det er noe du skal holde godt og ikke miste i bakken. ( Nå er JEG litt ute på vidda...) Anyway, når jeg bruker ei lånt 13mm linse fra Sigma (EX serie) på D70 føles det tuuungt, og, må jeg si, deilig !

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Daniel » lør 19.11.2005 23:59

Feil på batteriet???! What??! o_O

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Neste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]