Canon EOS 350D vs. Nikon D70s og bildeprogram

Innleggav ak » søn 07.08.2005 15:34

Som antydet, hva enn du gjør, legg noen penger til side for å kjøpe ordentlige objektiv. Kjenner ikke Nikon sitt, Canon sitt standard 18-55 er helt greit dersom man skal på tur og kun ha med seg ett, men det finnes langt bedre. Kjøpte 17-85, og selv om det ikke er noe proffene ville valgt så gir det alt fra vidvinkel til litt zoom.

Hvis det følger med et skikkelig objektiv på Nikonen så vil det alene veie opp for de 1000.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav wbmac » søn 07.08.2005 15:41

Valgte selv 350D fordi dette er 2.generasjons kamera i DSLR i stedet for D70S som egentlig befinner seg på 1.gen fremdeles.

Jeg foretrakk den mindre størrelsen fordi jeg prioriter video (!!!). DSLR blir noe jeg tar med som x-tra og da blir bl.a. størrelsen i seg selv viktig.

Definér eget behov først, sjekk nettet for tester (http://www.digit.no har testet dette utførlig), er det fremdeles likt koker det vel ned til en smakssak...
medlem i 225 måneder
 

Innleggav Alfred.Woodden » søn 07.08.2005 15:51

Standard Nikon objektiv, som fulgte med da jeg kjøpte, er et Nikkor 18 - 70 mm. Et veldig godt all-around objektiv! P.S. gang digitale millimetere på et Nikonkamera med 1.5, så får du millimetrene hva de tilsvarer i 35 mm filmformat. Men det visste vel de fleste.

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav Haaland » søn 07.08.2005 16:02

Alfred.Woodden skrev:P.S. gang digitale millimetere på et Nikonkamera med 1.5, så får du millimetrene hva de tilsvarer i 35 mm filmformat.


er det ikke 1.6?

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Alfred.Woodden » søn 07.08.2005 16:08

Haaland skrev:
Alfred.Woodden skrev:P.S. gang digitale millimetere på et Nikonkamera med 1.5, så får du millimetrene hva de tilsvarer i 35 mm filmformat.


er det ikke 1.6?


Ikke på Nikon.

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav Harley78 » søn 07.08.2005 16:15

1.5 på Nikon , 1.6 på Canon helt omtrentlig

:-)

Dette blir smak og behag, den store bøygen er å bestemme seg for et system.. da objektivene er der pengene ligger og har du valgt Nikon, Canon, eller for den saks skyld Pentax så er du "tvunget" til å holde deg til det for fremtiden..

D70 er et bra kamera som dekker de fleste behov, (bruker mitt som pressekamera).

Legg pengene i objektiver, det er der bildene "lages" og god optikk er presisjonsinstrumenter som gir det det du betaler for..
Kamerahus er litt som macer, det kommer stadig noe nytt så det gamle blir fort utdatert...
Kvalitetsmessig er det liten forskjell på Nikon og Canon eller konkurrentene for den saks skyld, så et avgjørende punkt kan være tilgangen på å få låne objektiver av f.eks skole/universitet/høgskole/arbeidsgiver og velge system ut fra dette..
Lykke til med kjøpet og sjekk også diskusjonssidene på

http://foto.no som antagelig er en av de aller beste sidene om foto med mye god info. og også http://dpreview for sammenligninger

Just my 2 cents

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav kaspartu » søn 07.08.2005 16:48

har jobba med digital slr de siste 3 årene.. hadde nikon d1, før jeg nå har min andre d70 (sleit ut den første, og fikk ny fra interfoto!)

ville i dag kjøpt canon, ikke 350d, men spart opp noe spenn ekstra å gått for 20d. canon er mest inovatov og utvikler seg fortest. test både nikon og canon å se hva du liker best før du bruker penger, det viktigste er å være komfortabel med utstyret sitt!

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav metrom » søn 07.08.2005 17:14

Nikon har en bedre linse enn den som er oftest bundlet med Canons 350D (18-55mm).
Er nok også derfor Nikon er noe dyrere.
Ellers er mitt personlige syn at Canon har kommet lengre med sin 350D.
350D er blitt mindre og lettere enn 300D, det ser jeg kun som en fordel. Enkelte med stoore hender kan vel føle at det blir for lite å holde i, følelsen i holdet er viktig. Jeg har brukt 350D ved flere anledninger, og følelsen er faktisk herlig.
Liker kontrollen man har ved 350d, intuitivt enkelt og kvikt.
medlem i 246 måneder
 

Innleggav ArneArts » søn 07.08.2005 19:23

Det beste nå er vel å få tak i et D70 (ikke S), de selges SVÆRT billig for tiden, og forskjellene er svært små. Med firmware-oppgradering er programvaren identisk.

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Innleggav Fole » søn 07.08.2005 20:12

her kommer dagens minst konstruktive tilbakemld!

Canon er for puddinger!

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav wbmac » søn 07.08.2005 20:18

Yes, that may be...

But You may not know, the secret is often in the ..... pudding ;)
medlem i 225 måneder
 

Innleggav TFUFKAP » søn 07.08.2005 20:18

.................................................
Sist endret av TFUFKAP den tor 16.11.2006 18:06, endret 1 gang
medlem i 239 måneder
 

Innleggav segrov » søn 07.08.2005 21:36

Jeg har ikke brukt 350d, men vet at 300d er litt treg i oppstart (Nikon er det bare å skru på og knipse i vei med). Kan noen som bruker 350 bekrefte/avkrefte dette?
medlem i 250 måneder
 

Innleggav Åsmund » søn 07.08.2005 21:38

Jeg ville gått for Nikonen! Her er en bra omtale:
http://www.naturfotograf.com/D70_rev01.html#top_page

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav Mags » søn 07.08.2005 21:58

segrov skrev:Jeg har ikke brukt 350d, men vet at 300d er litt treg i oppstart (Nikon er det bare å skru på og knipse i vei med). Kan noen som bruker 350 bekrefte/avkrefte dette?


Har brukt 350d i 5 måneder nå, har ingenting å utsette på det. Det er så raskt klart at du kan ta bilde umiddelbart etter å ha skrudd det på, har iallefall aldri merket noen forsinkelse på det.
Kan forøvrig anbefale vertikalgrep til 350d for de som tar mye portrettbilder eller andre bilder i høydeformat, gir mye bedre stabilitet og gjør det mer behagelig å ta bildene enn uten. Vet ikke om Nikon har noe tilsvarende.
Legg i noen lapper ekstra til 17-85 mm, mye mer solid optikk som gir mer følelse av kvalitet enn 18-55 mm som vanligvis følger med. Har ikke sammenlignet, men er rimelig sikker på at bildene blir mye bedre (har sammenlignet et "billigobjektiv" med 28-135mm for analog film, og der var forskjellen tydelig selv på bilder i 10x15 cm størrelse. Ingen grunn til å tro noe annet enn at det er like stor forskjell på objektivene til de digitale kameraene heller.) Til sist er det nok sannsynlig at Canon har et system som er mer fremtiddsrettet enn Nikon, som fremdeles bruker sin gamle objektivfatning (overgangen mellom kamera og objektiv), som er fra før autofokus ble introdusert. Canon forlot sitt system når de introduserte autofokus og tipper at de kan utvikle sitt system videre mye lenger enn Nikon før hele systemet må skiftes ut. Greit hvis du investerer i dyre objektiver og vil beholde dem og senere bare skifte kamerahus.

Pudding i 20 år, og stolt av det.

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere