Canon EOS 350D vs. Nikon D70s og bildeprogram

Innleggav segrov » søn 07.08.2005 22:00

Høh? Nikon funker da fint med autofokus? Tror ikke du ser noen endringer i Nikons linsesystem, og her er også bruktmarkedet ganske stort.
medlem i 250 måneder
 

Innleggav Conker » søn 07.08.2005 22:41

Tusen takk for all tilbakemelding dere!
Ser nå ut som valget faller på Nikonen, kjøper et helt greit objektiv til å starte med bare for å få brukt kameraet (er jo på ganske amatør stadie), så blir det sparing til et bedre objektiv senere.
:-)

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav aalto » søn 07.08.2005 23:07

Jeg har noen tips, om noen fortsatt er interessert: Først så var det dette med nikon d70s. Og her synes jeg du kan bomme skikkelig. For eneste som er forandra fra d70 reint fysisk (som påpekt tidligere her) er skjermen. Resten er bare firmware. Så hvis du kjøper nikon, så kjøp D70 og last ned firmware oppdateringen fra nikon support, installer og vips, så har du autofokus algoritmene, etc. til D70s. Mye billigere, og de 0,2" som du mangler på skjermen kommer du aldri til å savne. Videre så er objektivet som følger med så vidt jeg har forstått en ganske bra objektiv, selv om den ikke er så veldig lyssterk. Har hørt at den er i alle fall mye bedre enn de som følger med canon sine.

Av Canon så må jeg si at 350D har fått mye bra omtale og er et bra kamera, men dersom JEG skulle ha kjøpt Canon, så hadde jeg latt være å spise i en måned for å få råd til 20D, bare fordi at den har magnesiumramme og ordentlig pakninger i alle åpninger, dvs. den tåler rett og slett mer juling.

Men hvis du ikke vil bla opp for en 20D så hadde valget mitt falt på en D70 med standard linsa, plus at jeg hadde kjøpt en Nikkor 50mm AF f1.8 linse som koster rundt 1200,- som er en av nikons aller beste linser.

Og en liten advarsel til slutt: jeg var så dum når jeg kjøpte mitt dSLR at jeg valgte å kjøpe en 28-300 zoom fra Tamron. Tenkte at jeg skulle bare ha et objektiv som dekte alle behov. Men sannheten er at sånt objektiv finnes ikke, og du kommer til å irritere deg grønn over hvor dårlig en "allround" zoom er. Spar heller penger til en ordentlig objektiv der du slipper å irritere deg over alt det som blir galt med en dårlig zoom. Enda bedre - kjøp fastlinser.
medlem i 230 måneder
 

Innleggav aalto » søn 07.08.2005 23:14

Og enda en ting - kjøper du D70 så får du med Nikon Pictureproject som er et veldig greit bildearkiv program, leser RAW og alt er fint. Kan til og med redigere smått og brenne ut på plater... Kan åpne bilder direkte til PS, men du må slette nikons egne RAW konvertere for å kunne bruke den ordentlige Camera RAW i PS.

iPHOTO skyr jeg unna som pesten fordi den konverterer bilder til JPG og fungerer dermed veldig dårlig sammen med PS (åpner JPGen i steden for RAWen)

En annen fin ting er Nikon Capture der du kan styre kameraet fra dataen, men enda bedre kan lagre bildene direkte på harddisken og få en preview på dataskjermen i steden for den lille skjermen på kameraet. Veldig kjekt på photoshoot for å sjekke skarpheten, eksponeringen, etc med en gang.
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Eriksson » søn 07.08.2005 23:16

jeg har ikke orket å lese hele denne tråden men vil bare nevne at objektivet på 350D er utrolig dårlig i forhold til D70 objektivet. 18-55 objektivet på EOSen er vel verdt rundt 1000kr mens D70 objektivet ville kostet rundt 3-4000... får mye mer for pengene på objektivsiden. så hvis du ikke planlegger å kjøpe til primærobjektiv så går du for D70, skal du det så kjøper du 350D..

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Forrige

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]