Outline fonter i en PDF?! Hjelp ;)

Outline fonter i en PDF?! Hjelp ;)

Innleggav irene » tor 31.03.2011 12:08

Har laget en katalog på over 400 sider, der forskjellige PDFer fra forskjellige leverandører er satt inn. Får feilmelding på rippingen, om at fonter ikke er embedded :-! Er det noen enkel måte jeg kan outline fontene på? Har prøvd Flattening i Acrobat, uten at det hjalp... Help!!
medlem i 202 måneder
 

Re: Outline fonter i en PDF?! Hjelp ;)

Innleggav iBjorn » tor 31.03.2011 12:52

Hvis du går (i Acrobat) under File > Properties, hvilke fonter kommer det opp at du har i dokumentet da?

Interessant å vite hvilken versjon av Acrobat du har også.

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Outline fonter i en PDF?! Hjelp ;)

Innleggav irene » tor 31.03.2011 13:28

Det kommer opp en lang liste med det som ser ut som vanlige fonter, Arial, Helvetica, Univers, Meta +++. Noen av de er nok også brukt i PDFene som er satt inn. De står som embedded subset, og det er i den PDFen jeg har "outlinet" ved hjelp av Flattener Preview. Men om jeg tar Preflight på PDFen, får jeg tusenvis av fontfeil... :-! Adobe Acrobat Professional 8.
medlem i 202 måneder
 

Re: Outline fonter i en PDF?! Hjelp ;)

Innleggav iBjorn » tor 31.03.2011 14:29

Hm. Ikke lett å diagnostisere "i blinde", men ble nysgjerrig. Er filstørrelsen gedigen? Kunne tatt en kikk på den med mindre det er statshemmeligheter det er snakk om. Hvis du bruker Dropbox eller Box.net (eller tilsvarende) er det lett å generere en delingslenke.

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Outline fonter i en PDF?! Hjelp ;)

Innleggav irene » tor 31.03.2011 19:19

Det hadde vært helt supert! Ingen statshemmeligheter, nei. Kan sende deg i morgen, hvis du kan sende meg en PM med adressen din? Kan sende til deg på Fastsend.
medlem i 202 måneder
 

Re: Outline fonter i en PDF?! Hjelp ;)

Innleggav iBjorn » lør 02.04.2011 0:01

Vel, jeg har sett på filen og greia er at du egentlig ikke har kjørt flattening "på ordentlig". Flattening virker bare hvis det er gjennomsiktige objekter på siden, så alle sider uten minst ett gjennomsiktig objekt vil forbli urørt. En løsning på dette er å inkludere et gjennomsiktig vannmerke på hver eneste side (Document > Watermark > Add). Du kan godt bruke tekst (ett enkelt tegn). En bitteliten og enkel "I" vil for eksempel gjøre nytten. Plasser vannmerket langt ut mot kanten, helst i et område der det er gjennomgående lite (eller aller helst fritt for) grafikk (for eksempel 1 mm inn fra venstre kant og tilsvarende ned fra toppen). Det er lurt å velge et tegn med en enkel form uten kurver for å spare byte. Senk opasiteten til 0%. Når du deretter kjører flattening vil absolutt alle sider bli berørt. Det er normalt at denne prosessen tar litt tid. Filstørrelsen vil normalt øke en del, men alt har sin pris.

btorbo

PS. Jeg har sendt dokumentet tilbake med TyphonTools. DS.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Outline fonter i en PDF?! Hjelp ;)

Innleggav irene » lør 02.04.2011 10:45

Såpass! Tusen takk for at du tok deg tiden til å se på filen! Får ikke lastet ned fra deg igjen, men jeg skal gjøre det du beskriver. Håper det gjør susen for rippingen 8-)
medlem i 202 måneder
 

Re: Outline fonter i en PDF?! Hjelp ;)

Innleggav iBjorn » lør 02.04.2011 20:28

Det gjør det så sant du ikke har RGB-bilder i dokumentet. Da må du konvertere dem til CMYK først. Noen RIPer takler riktignok RGB, men det er kjipt å bli ringt opp av en illsint trykker så det er best å være på den sikre siden.

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 


Returner til DTP



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere