Farger forandres i overprint preview

Farger forandres i overprint preview

Innleggav bjornm » tir 26.10.2010 0:03

Hei!
Jeg er ikke helt inne i dette som har med fargebehandling å gjøre. Er heller ikke profesjonell designer heller vel og merke.

Saken er at jeg har en logo som jeg skal ha med i en trykksak, og så vidt jeg kan se er logoen definert i pantone farger. Men når jeg klikker overprint preview forandres fargene til andre nyanser. Når jeg ser på websiden til bedriften som har logoen, ser den ut slik jeg ser den når overprint-funksjonen er avslått. De har imidlertid produsert egne trykksaker hvor logoen fremstår slik jeg ser den når overprint står på. Antar derfor at de nok ikke er opphengt i dette selv, men av ren nysgjerrighet kunne jeg tenkt meg å finne ut av hvilken farge som er korrekt, altså hvilken farge designeren så for seg når han/hun designet den. Er det noen som kjenner til denne problematikken og evt. har noen råd?
medlem i 178 måneder
 

Re: Farger forandres i overprint preview

Innleggav fredfish » tor 27.01.2011 12:46

Hei, mulig litt sent svar, men..

I Output/overprint preview (OP) har du en Simulation Profile. Denne viser hvordan fargene blir ETTER konvertering til simulerte CMYK-profil. En Pantonefarge blir aldri lik i CMYK, derfor vil den simulere hvordan fargen blir på trykk i CMYK. Om simuleringen er riktig avhenger om skjermen din er kalibrert og hvilken profil du har valgt i Simulation Profile.

Hvis fargen i OP ligner på tidligere trykksaker, er det sannsynligvis fordi den ikke er trykket i Pantone.

Håper det hjelper;)
medlem i 207 måneder
 


Returner til DTP



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]