Problemer med CMYK fargekalibrering

Problemer med CMYK fargekalibrering

Innleggav hess » søn 06.07.2008 19:49

Hei!

Jeg har lagd en brosjyre i Photoshop (er ikke vant med indesign) som nå skal sendes til trykkeri. Jeg har arbeidet ut ifra en fast grafisk profil, og hentet fargeverdiene i CMYK fra denne profilen. I Photoshop så er ikke fargene slik de skal være, men jeg har tenkt at dette er fordi jeg ikke har kalibrert skjermen?

Når jeg eksporterer som PDF, så får jeg det samme resultatet som jeg får når jeg har fila åpen i Photoshop. Dette resulterer i at mye av det blå og oransje jeg har brukt, får veldig til grønnskjær. Men dersom jeg lagrer som .jpg, og åpner fila i standard visningsprogrammet for Vista, så får jeg akkurat det resultatet jeg ønsker å se på papir. I andre visningsprogrammer igjen, er fargene grusomme.

Denne forklaringa er helt sikkert alt for diffus. Men mitt spørsmål er; hva bør jeg gjøre for å forsikre meg om at trykkeriet ikke trykker opp i feil farger? Jeg er ikke vant med å designe for trykk, så tips mottas med stor takk :)
medlem i 188 måneder
 

Re: Problemer med CMYK fargekalibrering

Innleggav segrov » søn 06.07.2008 22:58

Den enkleste måten er å lage en utskrift som får de fargene du er fornøy med å legge den ved fila. Funker alltid:)

HVilken cmyk-profil bruker du forresten? Euroscale og Fogra 27 (tror det var det den het) er det sikreste profilene å bruke for tiden.



Lykke til:)
medlem i 249 måneder
 

Re: Problemer med CMYK fargekalibrering

Innleggav hess » tir 08.07.2008 10:05

Jeg sjekka med trykkeriet, og de sa at de bruker Euroscale Coated Fogra 27 for CMYK, og Adobe RGB. De foretrakk også å få ting i RGB, slik at de kunne konvertere det selv.

Takk for svar :)
medlem i 188 måneder
 

Re: Problemer med CMYK fargekalibrering

Innleggav segrov » tir 08.07.2008 10:25

Supert trykkeri:)

Det beste er alltid å legge ved en fargeprøve som du er fornøyd med, og la trykkeriet justere det for deg. Det er fasitsvaret om man er litt usikker:)
medlem i 249 måneder
 


Returner til DTP



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron