PDF-problemer - Drop shadow i Quark 7.0

PDF-problemer - Drop shadow i Quark 7.0

Innleggav velvetraven » tir 12.02.2008 17:02

Med den nye drop shadow-funksjonen i QuarkXPress 7.0, kan man lage skygger på tekst, bilder og andre elementer. Man kan få den klassiske sorte skyggen, men man kan også lage skyggene i hvitt eller farger.

Jeg har forsøkt lage tekst med hvite skygger som ligger oppå et element med forløpning. Skyggene synes i Quark-dokumentet, men når jeg lager høyoppløst PDF til trykk, forsvinner de hvite skyggene. Svarte skygger kommer med. Som en test har jeg forsøkt å lage skygger i andre farger, men disse kommer heller ikke med i PDFen.

Er det noen som vet hva jeg må gjøre for å få laget høyoppløste og trykkteknisk OK PDFer når drop shadow i hvitt eller farger er benyttet i dokumentet?

Det er jo lite poeng med slike funksjoner om de ikke fungerer mot trykk...
medlem i 194 måneder
 

Re: PDF-problemer - Drop shadow i Quark 7.0

Innleggav Maximillian » man 03.03.2008 22:45

Hvilken PDF versjon lagrer du i? Som en tommelfingerregel bør PDFer til trykk lagres i PDF v.1.3. Se om det hjelper.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: PDF-problemer - Drop shadow i Quark 7.0

Innleggav velvetraven » fre 07.03.2008 14:17

Hei, og takk for svar! :)

Jeg lager PDF direkte fra QuarkXPress. Det går ikke å generere til v.1.3. direkte fra Quark 7. Den genererer automatisk fra en høyere versjon, og jeg og dataansvarlig her har ikke funnet noen måte å overstyre det på. Man kan kjøre en PDF Optimizer etter at PDF er laget, men da har problemet allerede oppstått, og det er for sent å konvertere til v.1.3. da. Jeg har forsøkt veien via postscript også, men det fungerer ikke, uansett hva jeg gjør.

Jeg har gjort noen forsøk der jeg genererer PDF fra Quark med Adobe sine PDF-driver-valkg (7.0 og 8.0) - valg/innstillinger i "Eksporter som PDF"-boksen. Da kommer skyggene ut, også de hvite, men alle andre flater ser lavoppløste ut, selv om de ikke er det ("firkanter" og streker i forløpninger eller heldekk flater). PDFene generert på denne måten er derfor ubrukelige. Dette er eneste måten jeg har fått ut hvite skygger på - så langt.

I tiden etter at jeg skrev om problemet har jeg gjort en del tester, og jeg har lest mye på diverse Mac-forum. Jeg har forstått det slik at dette er en slags bug fra QuarkXPress i versjon 7 - at flattening som skjer når man lager PDF via Adobe ikke fungerer ordentlig fordi Quark 7 og Adobe ikke snakker samme språk (forenklet sagt). Men det ser ikke ut til at det har kommet noen løsninger fra Quark ennå, jeg har i alle fall ikke funnet noe som har fungert. Det ligger også en tråd her på mac1 som handler om PDF-problemer i forbindelse med Quark 7. Det står mye fornuftig der, men ingenting som har hjulpet meg med mitt problem så langt.

Jeg er bittelitt klokere nå, enn da jeg skrev første innlegget, men det er fremdeles ikke mulig å lage trykkbare PDF-filer med hvite skygger. Dermed er jeg like langt.
medlem i 194 måneder
 

Re: PDF-problemer - Drop shadow i Quark 7.0

Innleggav patrikcar » ons 20.08.2008 11:00

Kanske något sent svar....Skriver på svenska hoppas det är OK, då jag inte kan skriva på Norsk.

Det du upplever när du skapar PDF filen är ingen bugg. Det handlar om att skuggan blir multiplicerad med bakgrunden och därför försvinner den.

Markera ditt det objekt som skall ha skuggeffekten, och klicka på "Skyggeeffekt" på Kontrolltavlen och sedan klickar du AV "Flere skyggeeffekter".
Skapar du en PDF fil nu, så kommer skuggan att finnas kvar.

Det har inget att göra med att Quark och Adobe inte pratar "samma PDF språk".

Vänliga hälsningar,

Patrik Carlsson
Quark Systems
pcarlsson@quark.com
medlem i 187 måneder
 

Re: PDF-problemer - Drop shadow i Quark 7.0

Innleggav velvetraven » fre 22.08.2008 14:29

Hjertlig takk, Patrik - og bedre sent enn aldri! :-)

Jeg gjorde en test nå hvor jeg fulgte din instruksjon, og da fungerte det fint.

Jeg har utført en del tester tidligere, der jeg skrudde av og på kryss o.l. for å se hva som skjedde, men akkurat det krysset må jeg ha glemt. Kjempeglad for at du hjalp meg med dette (og kult å vite at det ikke er en bug, slik jeg hadde fått inntrykk av.)
medlem i 194 måneder
 

Re: PDF-problemer - Drop shadow i Quark 7.0

Innleggav hawkiiz » søn 14.09.2008 23:32

Jeg tror problemet er at postscript sliter med overganger.

Løsning:

Pdf-valg: jpeg komprimering: ingen
transperncy resolution: høyere enn resten av dokumentet. f.eks 600dpi.
medlem i 204 måneder
 


Returner til DTP



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere