InDesign og "flatten transparency" - hvordan fungerer det?

InDesign og "flatten transparency" - hvordan fungerer det?

Innleggav TigerOla » fre 07.12.2007 16:37

Først vil jeg redegjøre for meg - jeg er på ingen måte en trykksak-fyr - jeg kan å bruke InDesign til en viss grad - og har gjort noen DVD-covere og et CD-cover - som forsåvidt inneholder mye skygger og andre ting som må gjøres noe "flattening" på - men jeg aner ikke hvordan jeg har fått det til før, da dette er en greie jeg sjeldent gjør.


Jeg har et InDesign-dokument som skal lagres til PDF for print. Problemet er at gradients, skygger og glow etc. slettes ikke vil la seg smelte inn i PDFen. Det blir firkanter rundt elementene, og effekten er ikke-eksisterende.

Har sett i help, og det står det at man skal åpne panelet Flattener Preview. Jaha? Og derfra da?.. Jeg trykker og styrer, og velger "Apply setting to print" - når jeg lagrer til PDF, er det den samme smørja som før.

Om noen har tips og vink her - vær så snill! :)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: InDesign og "flatten transparency" - hvordan fungerer det?

Innleggav TigerOla » fre 07.12.2007 19:34

Her er et eks.. Det varierer litt fra gang til gang når jeg eksporterer til PDF.

Bilde

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: InDesign og "flatten transparency" - hvordan fungerer det?

Innleggav åttitre » fre 07.12.2007 23:45

Vel du har noen forskjellige PDF presets i InDesign som du kan bruke. Den ene flater ut pdf'n og den andre ikke. For å bare ta det enkelt, når du eksporterer ditt dokument til pdf, prøv å bruk PDF/X-3:2002
Den kjører flattening på din PDF. Den er også veldig bakover kompatibel. Om du ikke vil flate PDF og ha lag/layers bruker du PDF/X-1:2001 var det vel den het igjen. Om du vil avansere mer setter du deg inn i PDF export verktøyet ;) Lykke til... Funker ikke dette så kan vi vel alltids prøve noe annet igjen!
medlem i 239 måneder
 

Re: InDesign og "flatten transparency" - hvordan fungerer det?

Innleggav TigerOla » ons 12.12.2007 4:55

På et mirakuløst vis løste det seg. Har ingen anelse egentlig om hva som gjorde det. DET syns jeg er skummelt - å ikke ha kontroll på når ting funker. :-!

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: InDesign og "flatten transparency" - hvordan fungerer det?

Innleggav åttitre » ons 12.12.2007 10:41

Vel da gjør man som oftest og lar det gå... det fungerte tross alt ;) hehe! Go' Jul!
medlem i 239 måneder
 

Re: InDesign og "flatten transparency" - hvordan fungerer det?

Innleggav superjon » lør 15.03.2008 14:23

Jeg bruker PDF/X-1a:2001 får med skygger og alt ser bra ut, men på noen steder får jeg de samme firkantene når jeg ser på pdfen. og om jeg titter på pdf i preview så får jeg veldig mye streker.

Noen tips?

Trykkeriet har sagt de vil ha PDF/X-1a:2001

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: InDesign og "flatten transparency" - hvordan fungerer det?

Innleggav hawkiiz » lør 17.05.2008 0:03

strekene kommer ikke på trykk. det ser du enkelt hvis du zoomer inn ekstremt. enten blir de borte, eller de er fortsatt like tynne :)

har du problemer med gjennomsiktighet som ikke blir som den skal kan du bruke acrobat-advanced-print production-flattener preview-apply-ok. bruker du cs2 tror jeg dette ligger under tools.
medlem i 204 måneder
 

Re: InDesign og "flatten transparency" - hvordan fungerer det?

Innleggav superjon » lør 17.05.2008 0:11

:) stemmer det. Det har nå vært på trykk, og det ble supert :)

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: InDesign og "flatten transparency" - hvordan fungerer det?

Innleggav svano » tir 31.03.2009 1:54

Slet en del med dette selv i dag. men siden jeg fant ut at utskriften ble i orden måtte jo (burde i hvert fall tenkte jeg) feilen ligge i måten acrobat (og preview) rendrer pdfer. Ved å skru av valget "Smooth line art" under Preferences->Display vises pdfen nå også rett i Acrobat.

Jeg har ikke utforsket om det er noen settinger som kan endres i Preview for å rette på dette.

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 


Returner til DTP



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron