Er inDesign programmet jeg skal bruke?

Er inDesign programmet jeg skal bruke?

Innleggav ramviking » fre 25.01.2013 20:28

Jeg skriver lærebøker og trenger noen råd i fob med valg av riktig programvare.
Hittil har jeg brukt Word, noe som fungerer helt fint, helt til at jeg har sendt over den endelige PDF for gjennomsyn hos trykkeriet. Der begynner problemene!

1. Farger på illustrasjoner stemmer ikke, må rettes opp.
2. Farger på tekst må endres.
3. Fonter har et avvik mellom word og PDF til trykkeriet.
4. Undertekster flyter.

Når jeg nå skal igang å skrive nye bøker, vil jeg forsøke å bruke et program som tilfredsstiller trykkeriene.
Mitt spørsmål er derfor:
1. Er InDesign det riktige programmet å bruke?
2. Er Apple Cinema 27 Thunderbolt en skjerm som viser riktig farge?
(Fargen sort vises ikke likt på min Fujitsu 27 og apple skjermenene de bruker på trykkeriet).
medlem i 177 måneder
 

Re: Er inDesign programmet jeg skal bruke?

Innleggav Forth » søn 27.01.2013 16:53

Heisann.

Indesign eller quark vil være et godt valg for å sette bøker og klargjøre disse for trykk.
Jeg personlig foretrekker indesign.

Word er overhodet ikke laget for å eksportere PDF til trykk, så at du opplever formatering og fontproblemer overrasker meg ikke, jeg har faktisk aldri hørt om noen som setter trykksaker i Word.

Et 27" thunderbolt display vil være en god skjerm å jobbe på, Den har absolutt mulighet til å vise korrekte farger for trykk.
Men når det gjelder fargestyring har dette overhodet ikke noe med skjermen din å gjøre, med andre ord, en ny skjerm gir deg ikke automatisk korrekte farger på trykk, det er korrekt fargeprofil som gjør.

Snakk med trykkeriet. Maskinen de lager trykksakene dine på har nok høyst sannsynlig en kalibert profil de bruker. Be om å få denne av trykkeriet og bruk den både i Photoshop, illustrator og indesign når du jobber.

Dette er den eneste måten å ha ca peiling på at det som trykkes samsvarer med det du ser på din skjerm.
Etter du har fått profilen ville nok jeg kjørt et prøvetrykk for å se at ting er dom de skal før jeg hadde trykket noe i større volum.

Min anbefaling er derfor både indesign og et thunderbolt display.

Jeg råder deg også til å ta en prat med trykkeriet ditt, er sikkert noen der som mer en gjerne forklarer deg grunnleggende hvordan maskinen deres fungerer og hvordan du tilpasser fargeprofil og fargerom på din side slik at de får filene slik som de foretrekker og at farger samsvarer med dine forventninger.

Kjøp deg også litt god litteratur på indesign. Det er et lang mer avansert program en Word, men mulighetene er derfor også langt større.

Lykke til :-)

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 


Returner til Typografi



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]