Venstrestilt vs. høyrestilt tekst

Venstrestilt vs. høyrestilt tekst

Innleggav epledude » tor 15.11.2012 15:03

Jobber som GD og er daglig opptatt med alt mulig av trykksaker.
Diskuterer mye med markedssjefen som vil ha høyrestilt tekst på ALT.
Jeg mener høyrestilt tekst kun egner seg i aviser og steder med mye kolonner.
Ulempen med høyrestilt tekst er jo store mellomrom mellom ordene som ikke ser pent ut.

Hva mener dere?
medlem i 182 måneder
 

Re: Venstrestilt vs. høyrestilt tekst

Innleggav Lars A. Gundersen » tor 15.11.2012 19:04

Det kommer veldig an på hva teksten skal uttrykke, mengden etc. Men jeg antar utfra konteksten i det du skriver at du snakker om det jeg vil kalle blokkjustert når du skriver 'høyrejustert', altså tekst med både rett venstre- og høyremarg?

Ren høyrejustert, med rett høyremarg og ujevn vestrmarg er jo håpløst for større tekstmengder (mer slitsomt for øyet å hoppe fra linje til linje), og brukes mest som et designelement på overskrifter etc.

Blokkjustering er etter min mening HELT UAKTUELT å bruke hvis man ikke samtidig har en god parsering av orddeling mellom linjer slik at det ikke blir forskjellige mellomrom mellom ord i samme avsnitt og på samme side.

Venstrejustering gir et mer uformelt inntrykk, men er å foretrekke framfor blokkjustering hvis man ikke kan parsere orddeling.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Venstrestilt vs. høyrestilt tekst

Innleggav epledude » fre 16.11.2012 9:47

Takk!
Det er blokkjustert ja.

Jeg er enig når det er mye tekst og man bruker blokkjustert, så ser det ikke bra ut når det kommer store mellomrom mellom ordene. I tillegg tar det lengre tid å lese.
medlem i 182 måneder
 


Returner til Typografi



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]