Alignment av 2 linjers tekst (Photoshop)

Alignment av 2 linjers tekst (Photoshop)

Innleggav casablanca » ons 14.03.2012 23:50

Det jeg prøver å gjøre (i Photoshop CS4) for å lage et firmalogo (har ikke bestemt meg om logoet skal være kun tekst eller noe grafisk i tillegg til skriften) er å skrive to linjer med tekst (to ulike layers) der begge linjene starter og slutter på akkurat samme sted. Her er et eksempel av hva jeg har gjort så langt:

Bilde

Jeg har slått på View-Show-Smart Guides samt View-Snap som gode hjelpemidler for å få det til på venstre side (som bildet over viser), etter å ha tilpasset fontstørrelse etter beste syn for de to linjene og deretter brukt Window-Character-Horizontal scale og/eller Window-Character-Tracking, men det blir bare gjetning på hva som er helt riktig for å få det til å stemme på høyre side. Hvor mye mellomrom jeg skal ha (vertikalt) mellom de to linjene er også bare ren gjetning -det finnes kanskje regler i typografi for slikt?

Et annet, kanskje litt off-topic spørsmål: finnes det noen gode kilder på nettet for å finne ut hvilken skrifttype som passer best når man prøver å utvikle et firmalogo? Uten noe kunnskap om slikt går det mer på hvilken font som ser bra ut og som virker å kunne assosieres best med produkttypen, men jeg er nok litt på bærtur allikevel og kan trenger noen gode tips ;)
medlem i 220 måneder
 

Returner til Typografi



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron