Målgruppe, fremtoning, bransje. Alt dette og mere til er relevant ved valg av en font.
Jeg ser på ulike familier og stiler på fonter som like viktige som de andre grafiske elementene i et hvilketsomhelst design.
Fontstiler er utrolig utrykksfulle, en leken barnslig font kan være fint for lekebutikken, men ikke advokatfirmaet, selvom fonten er proff og vellaget. Likemye er en stram minimalistisk font fin for Fotografen eller designeren, men ikke for kebabsjappa.
Fonter er absolutt like viktige som selve merket i en logotype, og å balansere disse krever mye prøving og feiling.
Om du liker analogmetoden å arbeide på, print ut selve logotypen i 5-6 forskjellige størrelser (sorthvitt), print så ut kunde/prosjektnavnet i ulike fonter i både versaler og gemener.
klin til med gode kontraster mellom fontstilene, serifer og sans serifer, fete og slanke.
klipp dette opp og spre det utover bordet, lek med komposisjoner, størrelsesforhold etc.
Dette kan selvsagt også gjøres i photoshop. Men jeg syns det er morro å gjøre sånt sammen med andre, og da er det bedre med et stort bord en en skjerm
Plukk ut det du liker best. , lag forslag i photoshop gjerne også med farger.
En ting som skal sies. har ikke logoen din et merke, men er kun basert på typografi.
Ja da syns jeg ikke du bare skal plukke en font. Da må man lage noe unikt, gjerne med en font som base, men her skal bokstavene selv lage identiteten.
I sånne tilfeller så er det bare penn og papir som gjelder for meg, og det kan ryke med en god del ark papir før noe vettugt kommer ut.
Som nevt her, det er mye lettere å hjelpe deg mer konkret om du forteller hva dette dreier seg om.
Men her har du hvertfall et lite innblik en en bit av prosessen når jeg arbeider når jeg lager en logo/identitet.