Bakgrunnsfarge på løpende tekst i InDesign (cs4)

Bakgrunnsfarge på løpende tekst i InDesign (cs4)

Innleggav serbONE » tor 11.12.2008 9:16

Hei, lurer på hvordan få farge bak teksten. Fargen skal kun dekke linjene og ikke fra marg til marg.

legger ved et eksepmpel på hvordan jeg vil ha det. Dette er når teksten er markert. Jeg vet at jeg kan tegne firkanter på hver linje, men har vært borti at man også kan aktivere en slik funksjon som setter farge etter hver bokstav...?

Bilde

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Bakgrunnsfarge på løpende tekst i InDesign (cs4)

Innleggav musher » tor 11.12.2008 10:58

Jeg har tenkt samme tanken, og tror nok kanskje at tabell-funksjonen vil kunne hjelpe deg.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Bakgrunnsfarge på løpende tekst i InDesign (cs4)

Innleggav serbONE » tor 11.12.2008 11:13

På maskinene jeg jobbet på var alt lagret som paragraph styles, og den markerte teksten + valgt style førte til det resultatet, men skal sjekke tabellinstillinger.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Bakgrunnsfarge på løpende tekst i InDesign (cs4)

Innleggav EspenIrgens » ons 14.01.2009 9:53

Kanskje litt sent å svare men…
Du kan oppnå effekten på flere måter.
Enten med Paragraph Rules, som gir best kontroll, Underline, eller Strikethrough.
Paragraph Rules kan defineres enkelt i en tekstmal, og gir fleksibilitet mht om fargen skal følge teksten eller spaltebredden. Sett Weight≥fontstørrelse, og juster Offset slik at linjen ligger der du vil ha den mot tekst.
Ulempen med denne metoden er at hver linje må være et eget avsnitt.

Strikethrough, som også kan defineres i tekstmal funker på hele avsnittet, følger kun teksten, og er ellers mer eller mindre lik Paragraph Rules, dvs. juster Weight og Offset til du har effekten du vil ha.
Dersom du ønsker effekten bare lokalt, dvs. ikke trenger en mal til det, får du opp dialogen ved å alt-klikke på strikethrough-knappen på Control-panelet.
medlem i 209 måneder
 


Returner til Typografi



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]