Fonthåndtering

Fonthåndtering

Innleggav svivel » fre 05.12.2008 15:48

Er det noen som har erfaring med det gratis fonthåndteringsverktøyet (jøss langt ord....) FontExplorer fra Linotype og ev. forskjeller fra Suitcase Fusion?
medlem i 208 måneder
 

Re: Fonthåndtering

Innleggav larsf » fre 05.12.2008 16:38

Jeg kikket litt på FontExplorer da den kom, men bruker Suitcase Fusion 2. Fusion er et kraftigere redskap, for de som har bruk for det, selv om det bare er lillebroren til den større serverbaserte løsningen fra Extensis. Spørsmålet er vel dine behov, Fusion har en databaseløsning som gir alle fonter en egen ID-tag, f.eks. forskjellige versjoner av samme font-familie kan skilles fra hverandre på denne måten, og sikre at de riktige versjonene av fonter blir åpnet i dokumenter som er satt til å bruke dem. Slikt trenger vel ikke andre en profesjonelle miljøer å ta høyde for, hvor det er snakk om at foreskjellige fonter kan være satt i dokumenter fra forskjellige kilder, og disse skal håndteres presist videre. F.eks. er dette er stort poeng i sideombrekkingsprogramvare. Fusion gir mulighet for både å legge fontene inn i sin egen database, og å håndtere fonter utenom denne, spredt på harddisken. Databasen hindrer deg i å legge samme font igjen, den "ser" at den allerede fins, noe som gjør det lettere å unngå duplikater. Utrensking av duplikater i en stor font-samling, er også rimelig greit.
medlem i 213 måneder
 

Re: Fonthåndtering

Innleggav svivel » lør 06.12.2008 19:03

Takk for svar. Siden Indesign er det programmet jeg jobber mest i, ser det ut til at Suitcase fremdeles er tingen ja.
medlem i 208 måneder
 

Re: Fonthåndtering

Innleggav åttitre » lør 06.12.2008 20:30

Selv har jeg vært tilhenger av Fontexplorer, men nå som Fusion 2 kom har jeg skiftet permanent. Anbefales!
medlem i 239 måneder
 


Returner til Typografi



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]