Indesign CS3

Indesign CS3

Innleggav heoks » tir 29.04.2008 12:03

Hei :-)
Har oppgradert fra CS2 til CS3 og ser til min grenseløse irritasjon at skaleringskommanoen for bilder/grafikk (eple+,) som skalerer bildet ned 1% av gangen er endret (eple+. for motsatt vei). Nå som jeg endelig har klart å komme meg over alle hurtigkommandoene fra Quark blir jeg stille frustrert når jeg må lære meg nye for tredje gang. Bruker jeg denne kommandoen nå for å skalere elementene er det bare rammen som skalerer mens bildet står igjen i boksen i 100% størrelse. Noen som har funnet ut av dette tullet?? :-!
medlem i 207 måneder
 

Re: Indesign CS3

Innleggav EspenIrgens » tir 29.04.2008 14:51

For å presisere:
Eple + ,/. skalerer grafikk i steg à 1%. + Alt tasten i steg à 5%.
Hvis rammen er markert med den sorte pilen, er det helt riktig at fra CS3 vil bildet/innholdet ikke skaleres med. Jeg har lett lenge etter en løsning, men ikke klart å finne det.
Er grafikken markert med den hvite pilen, er det bare innholdet som skaleres, ikke rammen.
En workaround er å skalere rammen først, deretter skalere bildet til ramme proporsjonalt. (Eple + skift+ alt + E)
medlem i 210 måneder
 

Re: Indesign CS3

Innleggav heoks » tir 29.04.2008 14:57

Hei og takk for svar :-)
Fryktelig irriterende å måtte gjøre det så tungvint (jobber med kataloger), men er det ikke andre muligheter så får jeg vel gjøre som du foreslår. Takk for hjelpen :-) :-)
medlem i 207 måneder
 

Re: Indesign CS3

Innleggav EspenIrgens » tir 29.04.2008 16:19

For å utdype litt;
Funksjonen ble endret fra CS2 til CS3 for at det skulle være mulig å bruke måleenheter, ikke bare prosentverdier i skalering. Av et eller annet programmeringshensyn ble det ikke mulig å beholde «transform content»-funksjonen.
En annen mulig løsning er å bruke Skaleringsfunksjonen. Med Scale-dialogen åpen kan du bruke piltaster (eller skift + pil) for å skalere i steg à 1% eller 10%.
Utfordringer der:
• Velg Scale (S), trykk Retur for dialogen. Denne snarveien funker ikke alltid i InDy- jeg fikk den bare til å virke etter å ha redigert Keyboard Shortcuts. Gjorde ingen reelle endringer, men etter å ha vært i redigeringsdialogen funka snarvein som normalt.
• Du må uansett - i det minste første gang du åpner dialogen - fnutte «preview», så du slipper ikke helt unna musbruk.
Eller vet noen om edet er mulig for å permanent huke av Preview i alle dialoger der en slik finnes?
medlem i 210 måneder
 


Returner til Typografi



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere