Den fonten du misliker mest?

Re: Den fonten du misliker mest?

Innleggav ANDonym » ons 13.08.2008 20:34

Vel, her virker det som om Comic Sans er det obligatoriske svaret, men ingen har engang prøvd å forklare hvorfor enda? Er det designet på selve fonten eller er det måten den blir brukt på? Skal ikke si jeg er glad i Comic Sans selv, men tror kanskje en håndfull her har lest mye negativt om Comic Sans og derfor selv "synes" den er stygg.

og apropos fonter:
http://www.youtube.com/watch?v=i3k5oY9AHHM
Herlig video x)

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Den fonten du misliker mest?

Innleggav Dan Aksel » ons 13.08.2008 21:00

CS er stygg fordi den er så mye brukt på oppslagstavler og rundskriv på barnehager, skoler og arbeidsplasser. Det er den Ola Nordmann bruker når ting "lettbeint" og "løs i snippet orientert".

Det er vel også den eneste fonten i sitt slag som følger med standard når man kjøper PC - derfor brukt for mye.

Ser at "Riktige Leker" i Oslo bruker den i sin logo - ser veldig lavbudsjett ut- nettopp på grunn av de tingene som er nevnt over.

For min egen del synes jeg Impact er like stygg

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Den fonten du misliker mest?

Innleggav hawkiiz » ons 13.08.2008 21:09

men da er det ikke det at comic sans er STYGG i seg selv. men at den er "brukt ihjel" er helt sant. den har nesten blitt et symbol på Word-dokumenter. det samme gjelder vel egentlig times new roman - den er brukt så mye at den er kjedelig. stygg vil jeg ikke si den er.

enig i at impact ikke er spesielt pen. new century schoolbook synes jeg fremstår som temmelig knotete og lite pen.
medlem i 204 måneder
 

Re: Den fonten du misliker mest?

Innleggav Mega_Therion » tor 14.08.2008 0:24

Herregud! Er ikke Comic Sans stygg i seg selv?! Er du helt sprø!! Det er den jævligste fonten som noensinne er blitt laget. Aller værst er den i versaler – kerningen tar helt av og gjør at man kan gråte blod!

Gill Sans er også en veldig stygg font som alle designerspirer har blitt fortalt at er fin – sikkert et grusomt, sarkastisk komplott av lærerne (forhåpentligvis) …

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Den fonten du misliker mest?

Innleggav hawkiiz » tor 14.08.2008 0:30

Flott å se at hr.fasit har profil her.
medlem i 204 måneder
 

Re: Den fonten du misliker mest?

Innleggav Astronaut » tor 14.08.2008 12:01

Sand er uten tvil den grusomste fonten noensinne!

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Den fonten du misliker mest?

Innleggav Dan Aksel » tor 14.08.2008 12:43

Sand kan faktisk brukes til noe...

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Den fonten du misliker mest?

Innleggav iBjorn » fre 15.08.2008 10:59

Comic Sans er ikke bare «oppbrukt». Fonten er helt objektivt sett ustilig hvis man vurderer den ut ifra alle vanlige kriterier for god formgiving. Proporsjonene er klossete avmålt, kerningen er horribel, formspråket uelegant og linjeføringen slapp og dvask. Fonten mangler rett og slett stil. Det er selvfølgelig et problem i seg selv at den brukes så mye som den gjør, men det forandrer ikke det faktum at fonten i seg selv er lite tiltalende. Det finnes alternativer som har mye av den samme uformelle holdningen (som for eksempel Dom Casual eller Komika Text), men som likevel evner å ivareta et slags minstemål av stil.

Comic Sans er typografiens ekvivalent til månestøvler. De er kanskje praktiske (eller i det minste varme) og mange liker dem, men ingen med antydning til estetisk sans ville hatt noe sånt på bena om hun så var det siste mennesket på jorda.

;)

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Den fonten du misliker mest?

Innleggav KayJay » fre 15.08.2008 11:26

Jeg på min side har litt trøbbel med Hobo
medlem i 233 måneder
 

Re: Den fonten du misliker mest?

Innleggav Dan Aksel » fre 15.08.2008 11:52

Hahaha.. ikke diss Hobo! :-P
Sist endret av iBjorn den fre 15.08.2008 11:58, endret 1 gang
Grunn: Diskriminering holder vi oss for gode til her på Mac1...

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Den fonten du misliker mest?

Innleggav KayJay » fre 15.08.2008 12:22

Hobo er vel den fonten jeg opplever opptrer oftest ute av kontekst da, for å si det sånn. Jeg fører en liten logg for meg selv med hvor mange ganger jeg ser den dukke opp, og sjelden noterer jeg meg at jeg synes den passer :)
medlem i 233 måneder
 

Re: Den fonten du misliker mest?

Innleggav ballablx » ons 14.01.2009 13:27

Dax

*urk*

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Den fonten du misliker mest?

Innleggav ViBi » tir 19.05.2009 23:19

Den eg vert mest kvalm av trur eg er Mistral *pjuh*
medlem i 209 måneder
 

Re: Den fonten du misliker mest?

Innleggav iBoy » tir 25.08.2009 1:17

Comic Sans er selvsagt blant de mest mislikte fontene fordi den er så utbrukt på amatørplakater av alle slag. Selv er jeg minst like lei av Verdana, siden den brukes på 90 % (?) av alle websider i verden. Den er laget med tanke på skjermvisning og gjør seg overhodet ikke på trykk. Likevel ser jeg den overalt.

Det koster ikke så mye å kjøpe noen originale og flotte fonter på Myfonts.com!
medlem i 244 måneder
 

Re: Den fonten du misliker mest?

Innleggav Torbjørn Vik Lunde » fre 01.01.2010 14:37

Av fonte som faktik er meint for seriøs bruk trur eg det er Rotis-familien eg mislikar mest. Verkar som den prøver å være elegant, men fremstår som klønete. Særleg Rotis Semi Serif er grusom.
medlem i 174 måneder
 

Forrige

Returner til Typografi



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]