Fontproblem

Fontproblem

Innleggav Toby » ons 02.01.2008 14:05

Har fått tilsendt en font som skal brukes for en kunde, men får ikke fonten til å virke. OSX Leopard leser filene som Ren tekst. I Fontbok får jeg ikke valgt filene.
Filen heter f.eks NeoSanBol
Noen som har noe idé?

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Fontproblem

Innleggav martin » ons 02.01.2008 14:08

Vet du om fonten du har mottatt er en macfont?
Er den sendt til deg fra en mac eller pc?

Om du kjenner filendelsen, kan du prøve å legge den til, og se om det forandrer situasjonen.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Re: Fontproblem

Innleggav Toby » ons 02.01.2008 14:12

Den er sendt fra en mac. Aner ikke hvilken filendelse den skal ha, men regner med at det er en postscript font.
Edit: Og ja det er en mac font.
Sist endret av Toby den ons 02.01.2008 14:13, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Fontproblem

Innleggav åttitre » ons 02.01.2008 14:12

Det kan hende at fonten ble korrupt under overføring med mailen. Det hender av og til har jeg selv erfart. Du kan be han om å zippe den ned og deretter sende igjen. Håper det løste problemet...
medlem i 240 måneder
 

Re: Fontproblem

Innleggav TeeJay » ons 02.01.2008 20:15

Googlet forkortelsen NeoSanBol og fant ut at filetternavnet er afm. Prøv det, hvis du ikke allerede har løst problemet
medlem i 215 måneder
 

Re: Fontproblem

Innleggav Toby » tor 03.01.2008 9:59

Takk for innspill, men har ikke funnet løsning på problemet. Og fyren som har sendt dem til meg er gått hen og blitt syk.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Fontproblem

Innleggav erikjostar » fre 06.06.2008 17:41

Google fonten og se om det finnes slik fonten til Mac, ellers...må kan kanskje lage fonten selv...Det er lettere å bruke suitcase!
medlem i 191 måneder
 

Re: Fontproblem

Innleggav Alyce » man 23.06.2008 0:16

TeeJay skrev:Googlet forkortelsen NeoSanBol og fant ut at filetternavnet er afm. Prøv det, hvis du ikke allerede har løst problemet


The .pfa and .afm for Linux are ASCII text versions of the Windows .pfb and .pfm files.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 


Returner til Typografi



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]