Favorittfont?

Re: Favorittfont?

Innleggav Joachimst » lør 08.11.2008 9:09

Mine to favorittfonter er den som er på Playstation 3 konsollen og en som heter Steiner.

Steiner:
http://blog.qbrushes.com/tutorials/header/images/10.png

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: Favorittfont?

Innleggav Torbjørn Vik Lunde » fre 01.01.2010 16:10

Kanskje eit veldig kjedelig og uorginalt svar… men eg har veldig sansen for Helvetica. Den kan brukes må veldig mange måter med veldig mange stiler. (Sammenlign arbeidet til Massimo Vignelli og Experimental Jetset. Samme font, heilt forskjellige utrykk.)
Bilde

Andre fonter som eg likar er Futura. Likar at den er geometrisk, men ikkje er perfekt geometrisk og difor også har litt humane trekk.
Bilde

Anivers er ein font som har mange særpreg og egner seg særskilt godt for logoer og overskrifter. Den ligner litt på Meta, men er mykje billigare så ein kan nesten kalle den for ein slags fattigmanns-Meta.
Bilde

Compendium er kanskje ein av dei vakraste kalligrafi-baserte skriftene som eg veit om. Desverre så er det ikkje så ofte kan bruke den.
Bilde

Minion er ein arbeidshest av ein serif-font. Den er fin, men ikkje blant dei mest elegante serif-fontene. Likevel så har eg ofte brukt denne. Når lesbarhet er topp-prioritet og du ikkje nødvendigvis er opptatt av å kommunisere ein spesiell stemmning så er denne perfekt.
Bilde

Garamond er ein klassiker. (Spesifikt: Adobe Garamond, og Garamond Premier, men Sabon er også fin. ITC Garamond derimot… usj.) Denne skriften er lettleslig, og fin. Kursiv-varianten er veldig elegant. Garamond har i forskjellige variantar og tolkingar blitt brukt i over 450 år!
Bilde

Har veldig lyst på Garamond Premier (med sine optisk optimaliserte størrelser), men den ikkje veldig billig.
medlem i 174 måneder
 

Re: Favorittfont?

Innleggav Lindissima » fre 19.02.2010 23:10

Trade Gothic ;)
Abadi og DIN-fontene

Brukerens avatar
medlem i 170 måneder
 

Re: Favorittfont?

Innleggav Mega_Therion » lør 20.02.2010 12:29

kjetil02 skrev:Isj. Jeg liker ikke Helvetica. Vanskelig å lese og ser ut som en t-banestasjon. Jeg liker Garamond, Baskerville, Frutiger, Myriad og Hoefler, for å nevne noen.


Morsom, særlig med tanke på at Frutiger er det som brukes på t-banestasjoner. ;)

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Favorittfont?

Innleggav kjetil02 » man 22.02.2010 9:24

Godt poeng. :)

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Favorittfont?

Innleggav segrov » man 22.02.2010 11:42

Helvetica - det er TOGSTASJONER, det:)

(Eller er det Akzidenz..? Er litt usikker)
medlem i 249 måneder
 

Forrige

Returner til Typografi



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]