Trenger dobbelt mellomrom mellom ordene...

Trenger dobbelt mellomrom mellom ordene...

Innleggav irene » man 12.11.2007 17:04

Jeg har funnet en font som passer perfekt til det jeg skal ha den til. Problemet er at jeg trenger to trykk på space for å få passelig ordmellomrom :-/ Det flyter for mye i hverandre om det bare er et vanlig. Er det noen genial måte å få bukt med dette på? Jobber i InDesign, og fonten er Apex.
medlem i 203 måneder
 

Re: Trenger dobbelt mellomrom mellom ordene...

Innleggav OleUtne » man 12.11.2007 17:35

Marker den aktauelle teksten eller tekstboksen/tekstboksene --> velg tekstverktøyet --> Alt + Shift + Eple + J --> Lek litt med verdiene for "Word Spacing"

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Trenger dobbelt mellomrom mellom ordene...

Innleggav irene » man 12.11.2007 21:15

Takk for tips, skal prøve det i morgen! Et større problem er vel at jeg har lyst til å bruke fonten på alle trykksaker denne kunden har, noe som blir mer og mer :rolls eyes:

Edit: Prøvde det her hjemme, og ser jo ut til å være en fornuftig løsning! Det går jo sikkert an å lage en tekstmal eller noe sånn på det 8-)
medlem i 203 måneder
 

Re: Trenger dobbelt mellomrom mellom ordene...

Innleggav segrov » man 12.11.2007 23:13

En digresjon kanskje, men det kan hende din Apex font er korrupt. Jeg sitter med Apex her, og får veldig korrekt ord-avstand. I hvertfall i mengdetekst... (men kan se hva du mener i store overskrifter etc.)
medlem i 250 måneder
 

Re: Trenger dobbelt mellomrom mellom ordene...

Innleggav irene » tir 13.11.2007 9:00

Det er jo ikke umulig. Jeg har ikke aktivert de variantene som har tall som ikke står på linje, jeg har altså bare de som har "Proportional" i navnet.
medlem i 203 måneder
 

Re: Trenger dobbelt mellomrom mellom ordene...

Innleggav segrov » tir 13.11.2007 10:24

Ok, jeg forstår.

Jeg ser at Apex kan kjøpes i svært mange varianter, noe som forklarer variasjonen:

http://vllg.com/Thirstype/ApexNew/Example+About/

Pen font forresten... Må bare lime inn et bilde...
Bilde
medlem i 250 måneder
 

Re: Trenger dobbelt mellomrom mellom ordene...

Innleggav irene » tir 13.11.2007 12:40

Bra side det der. Lastet ned den PDFen av fonten som ligger til høyre for å sammenligne, og det kan jo se ut til at fonten skal være sånn. Kanskje det er jeg som er vanskelig? :-D Men det er litt mer mellomrom i den du viste, altså :-)
medlem i 203 måneder
 

Re: Trenger dobbelt mellomrom mellom ordene...

Innleggav OleUtne » tir 13.11.2007 13:21

irene skrev:Takk for tips, skal prøve det i morgen! Et større problem er vel at jeg har lyst til å bruke fonten på alle trykksaker denne kunden har, noe som blir mer og mer :rolls eyes:

Edit: Prøvde det her hjemme, og ser jo ut til å være en fornuftig løsning! Det går jo sikkert an å lage en tekstmal eller noe sånn på det 8-)

Naturligvis! :)

Paragraph styles --> Justification

Forresten så er det "desired" som er det eneste som har innvirkning på ordmellomrommet når det er venstre eller høyrejustert tekst. Minimum og maximum teller først når du har blokkjustert. Men uansett må maximum være en høyere verdi enn prefered, og minimum må være mindre. Ellers er det bare å peise på :)

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Trenger dobbelt mellomrom mellom ordene...

Innleggav Astronaut » tir 13.11.2007 14:18

Og dersom du virkelig vil lage doble mellomrom, kan du trykke på eple-f og skrive inn et space i find-boksen og to space i replace with-boksen.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 


Returner til Typografi



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron