T-skjorte illustrasjon > trapping

T-skjorte illustrasjon > trapping

Innleggav Helen2710 » tor 04.10.2012 11:03

Har googla og googla uten å komme noen særlig vei, så da prøver jeg lykken her.

Sett at jeg skal lage en illustrasjon til en t-skjorte med 2 pantone farger, med trapping på 1mm. Har hørt at et triks er å lage en hvit stroke rundt på alle objektene bortsett fra den nederste pathen (med mindre du vil selvsagt, fordi det ser bra ut for designet).

Altså hvis jeg har tegnet et ansikt, legger jeg hvit stroke rundt øyne samt pupill, nese og munn. Kan det altså gjøres så enkelt? Så sant det ser bra ut med designet selvsagt.

Og når bruker man trapping, i forhold til CMYK og pantone?
medlem i 137 måneder
 

Re: T-skjorte illustrasjon > trapping

Innleggav daddygotsoftware » man 15.10.2012 2:39

Hei,

Dette er tydeligvis tradisjonell silketrykk, der trykkeriet ønsker avstand mellom fargeflatene med 1 mm. Dette fordi fargen vil flyte litt ut - en slags punktstigning.

Eneste måten å få dette til på, er som du sier å gi alle elementer som har en motstående farge, en strek på 1 mm.

Sist jeg hadde med tekstil silketrykk å gjøre, fikk jeg kjeft fordi "strek" i illustrasjonen ikke var gjort om til "FYLL". Vel dette var for 20 år siden. Husk uansett å gjøre om til fyll. I Adobe Illustrator kan du konvertere strek til fyll fra Object > Path > Strek til fyll.

I det ferdige trykket vil de 2 fargene flyte litt ut og den hvite streken blir borte.

Dersom du ønsker hvit strek som en egen illustrativ effekt, må du lage fetere streker enn 1 mm.

I cmyk/PMS offset trenger du ikke tenke trapping i det hele tatt.

Håper dette var til hjelp.
medlem i 151 måneder
 


Returner til Illustrasjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere