Tegneprogram for mac..hva er billig og bra?

Tegneprogram for mac..hva er billig og bra?

Innleggav pc » søn 10.01.2010 23:01

Min artrage 2 som fulgte med wacombrettet virker ikke lenger. Hvilke billig og bra program kan anbefales ?

Uaktuelt å gå over 1000 kroner. Gjerne et jeg kan kjøpe over disk i Norge.

Både vektorbasert og vanlig kan være aktuelt...men altså for mac.
medlem i 194 måneder
 

Re: Tegneprogram for mac..hva er billig og bra?

Innleggav Herman1 » tir 12.01.2010 6:13

Vektorbasert tegneprogram i den klassen du nevner: Pixelmator. (pixelmator.com). Ellers er alternativeTo.net en gullgruve når det gjelder å finne alternative programmer til nær sagt alt. Både Mac og Windows. Husker ikke i farten om den t'en i to skal være liten eller stor, men det finner du sikkert ut av. Håper dette var til hjelp.

Hilsen

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Tegneprogram for mac..hva er billig og bra?

Innleggav iBjorn » tir 12.01.2010 11:08

Pixelmator er veldig bra - til bilderedigering - men vektorbasert kan man ikke kalle det. VectorDesigner, DrawIt, Inkscape og Intaglio skal alle være bra programmer - hvis man ikke er vant til Illustrator (eller salige Macromedia Freehand) fra før. Jeg faller i siste kategori og blir fort frustrert når programmer ikke virker (eller virker annerledes) slik jeg er vant til.

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Tegneprogram for mac..hva er billig og bra?

Innleggav pc » tir 12.01.2010 16:28

Pixelmator ser lovende ut på hjemmesiden....er det altså slik at Pixelmator er den toneangivende for de som ikke kjører adobepakken til 20000 + kr ??
medlem i 194 måneder
 

Re: Tegneprogram for mac..hva er billig og bra?

Innleggav iBjorn » tir 12.01.2010 17:52

Ja, for bilderedigering så stemmer nok det. Med fare for å gjenta meg selv: PIXELMATOR ER IKKE NOE VEKTORREDIGERINGSPROGRAM. Photoshop Elements er et alternativ til Pixelmator. Acorn likeså. The Gimp er gratis men etter mitt syn et uoversiktlig mareritt. Pavel Kanzelsberger utvikler en såkalt "Photoshop-rival", Pixel, men har etter mitt syn langt igjen til et stabilt og godt produkt. Jeg hadde gått for Pixelmator (jeg har fulle lisenser på både Pixelmator, Photoshop CS3, Photoshop Elements 8, Acorn og Pixel) hvis Photoshop var utelukket. Når Pixelmator får støtte for CMYK og et ordentlig fritransformeringsverktøy ser jeg for meg at Photoshop vil få lengre hvileperioder enn det er vant til hjemme hos meg.

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Tegneprogram for mac..hva er billig og bra?

Innleggav -JRV- » lør 19.02.2011 0:22

Jeg vil absolutt anbefale Photoshop Elements (tror versjon 9 har kommet ut nå?) Jeg har versjon 8 og er fornøyd med det. Du får en NESTEN fullverdig Photoshop, med unntak av ting som f. eks: Pen Tool (Vector), Actions ++ Også noen færre instillingsmuligheter enkelte ganger. Men et godt kjøp, kan fås til ca 800kr mener jeg. ;)

Edit: Ser nå at denne tråden er ganske gammel.

Brukerens avatar
medlem i 169 måneder
 

Re: Tegneprogram for mac..hva er billig og bra?

Innleggav iBjorn » lør 19.02.2011 0:58

Photoshop Elements kan ikke egentlig ses på som noe alternativ til ArtRage (som forøvrig "bare" koster 485 kr for PRO versjon). Til det er programmene alt for ulike og med vidt forskjellig bruksområde. Det er dessuten helt feil å definere PSE som en nesten jevnbyrdig programvare med storebror Photoshop. Forskjellene er så mange og viktige at de langt overgår likhetene. Det sier seg selv at du får et vesentlig mindre kraftfullt program når prisforsjellen er på mange tusen kroner. Når det er sagt skal det også sies at PSE langt ifra er et dårlig program, men du får mer for pengene hvis du kjøper Pixelmator. PSE legger seg funskjonsmessig et sted mellom iPhoto og Pixelmator.

Som alternativ til ArtRage vil jeg egentlig bare holde fram to reelle kandidater, nemlig Corel Painter 11 og AutoDesk SketchBook Pro 2010, men bare sistnevnte kan konkurrere med ArtRage 3 på pris (279,- i Mac App Store). Det naturlige valget for trådstarter og andre med samme utgangspunkt ville derfor være å kjøpe ny lisens på ArtRage (og ja, jeg vet at tråden er gammel og at problemet forlengst er ute av verden for trådstarter) eller SketchBook Pro med sine mindre "ekte" maleverktøy.

For vektortegning har Bohemian Coding (de samme som lager Fontcase) nå laget enda et program (i tillegg til DrawIt) som ganske enkelt heter Sketch. I Mac App Store finnes også et program som heter ArtBoard som såvidt jeg kan bedømme er nokså sammenfallende med DrawIt funksjonsmessig.

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 


Returner til Illustrasjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron