CD-cover i InDesign

CD-cover i InDesign

Innleggav macwerner » fre 25.09.2009 21:40

Jeg skal lage hefte og cover på en cd for første gang og trenger litt hjelp. Noen som har noen tips om f.eks. maler til InDesign, arbeidsflyt, feller å gå i, fontbruk etc.
Veldig takknemlig for hjelp :-)

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: CD-cover i InDesign

Innleggav Sondre Bekk » fre 25.09.2009 22:31

Hei

Finnes template for dette i InDesign (iallefall CS4), for både cover, og plate. ;)
medlem i 177 måneder
 

Re: CD-cover i InDesign

Innleggav åttitre » fre 25.09.2009 23:45

Ligger masse ute på det store viiiide internett om du ønsker andre maler!
Det kan også være nyttig å ta kontakt med de som skal trykke dette. De har nok også maler du kan bruke når du designer!
medlem i 238 måneder
 

Re: CD-cover i InDesign

Innleggav macwerner » lør 26.09.2009 18:56

Takk så langt :-) , men er det noen som selv har lagd covere "på ordentlig" som har noen tips til ting jeg bør være obs på ? Fontstørrelse ? Font ?

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: CD-cover i InDesign

Innleggav andersius » tir 29.09.2009 13:00

Bruk Times New Roman, så er du på den sikre siden...

Når det kommer til design, og fontvalg, så er det ikke mye råd du kan hente her. Da må du heller se til det produktet du skal lage, hvordan bandet ønsker å profilere seg, o.l.
medlem i 194 måneder
 

Re: CD-cover i InDesign

Innleggav musher » tir 29.09.2009 13:19

Jeg ville sagt at Times New Roman og liknende (antikva-skrifter) er et lite smart valg.
Bruk heller sans-serif-skrifter: Arial, Futura, GillSans, Frutiger osv…

Grunnen er at teksten blir gjerne liten, og det er ofte mye farger rundt, med fare for mispass i trykken. Da er det også bedre å ha en skriftype som har liten forskjell på grunn- og hårstrek (tynne og tykke streker i bokstavene)

Når du skal sende korrektur og til trykk spiller skrift-valget uansett ingen rolle, for du baker det inn i en PDF, der skrifttypene ligger vedlagt i filen.


… og pass på å legg til noen millimeter i utfallende utenfor dokumentstørrelsen, men det regner jeg med at du vet …

Noen maler ligger her

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: CD-cover i InDesign

Innleggav macwerner » tor 01.10.2009 21:48

Musher - takk for gode råd ang. fonter. Er jo veldig fornuftig. :-)

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: CD-cover i InDesign

Innleggav Lokehue » fre 09.10.2009 11:45

Noen som sa Arial? Til design? Jeg antar at det ble ment Helvetica...

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: CD-cover i InDesign

Innleggav musher » fre 09.10.2009 12:54

Nå er vel uansett ikke Arial og Helvetica så veldig forskjellige, men jeg sa Arial mest for som en motsats til Times New Roman, siden de begge er standardskrifter.

Og ja, jeg vet veldig godt at det finnes mye Helvetica, men jeg prøver stadig vekk å styre unna den så godt jeg kan…

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: CD-cover i InDesign

Innleggav Lokehue » fre 09.10.2009 13:27

Helvetica er vakker, ren og en arbeidshest som kan brukes til "alt". Den har riktignok blitt overbrukt i noen perioder, og sier vel også "corporation" for mange. Om man ser etter andre sans, kan man titte på Univers, Gill Sans, Frutiger, Futura (som du også nevnte).

Arial på den andre siden er en parasitt, en råtten, billig etterligning av Helvetica, som har spredd seg som et virus fordi Microsoft ikke ville betale Linotype for rettighetene til en ordentlig font.

For et utrent øye kan de se relativt like ut, hovedsaklig pga. av like proposjoner og avstander. Det er likevel mange forskjeller i detaljene:

Bilde

http://tinyurl.com/oxyq57
http://tinyurl.com/24jaan

Du kan teste deg selv om du ser forskjellen:
http://tinyurl.com/2m95hy

Få designere med bakgrunn i typografi vil ta med ildtang i Arial. Desverre er det mange ikke-profesjonelle som fortsetter å bytte ut Helvetica med Arial (siden den kommer ferdig installert på Windowsmaskiner), slik at styggedommen fortsatt brer seg.

Mer om historien her:
http://tinyurl.com/8kz4w

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 


Returner til Illustrasjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron