forskjell ai/eps-fil

forskjell ai/eps-fil

Innleggav ninek » ons 29.04.2009 16:39

Hei! Hva er forskjell mellom en .ai-fil og en .eps-fil?
Er det slik at man pleide å bruke eps tidligere, men i dag er det ai som gjelder?
Kan jeg lagre alle mine illustrasjoner som ai-filer, laste .ai-filer inn i indesign og sende dem til trykk? Med andre ord - kan jeg glemme eps? Jeg trodde alltid at man helst skulle bruke eps-filer, men nå har jeg lest at ai erstatter eps... :?
medlem i 178 måneder
 

Re: forskjell ai/eps-fil

Innleggav Sakalav » tor 30.04.2009 12:20

Dette blir feil.
Illustrator sitt format for å lagre dokumenter er .ai (Illustrator sit native format), og det er det du jobber i til du er ferdig med dokumentet.

EPS
En vektorfil som krever PostScript språk for å tolkes. Du må også ha spesielle program for å skape EPS filer, som Adobe Photoshop, Adobe Illustrator eller QuarkXpress. EPS filer benyttes ofte for å sende vektorgrafikk (som logoer) som kun skal leses men ikke endres av mottakeren, som når de sendes til et trykkeri.

En EPS er en samling av mange andre bilder. En EPS består hovedsakelig av 2 deler:
Forhåndsbildet
Bildet i høy oppløsning

Forhåndsvisning av EPS filen er nødvendig for å se bildet som del av et layout, og høy-resolusjonsdelen er nødvendig for å sende filen for eksempel til trykk.

Å legge grafikk i et dokument (Encapsulate)kalles derfor "Encapsulated PostScript" eller EPS.

Kilde: http://www.optimalprint.no/no-NO/filformat

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: forskjell ai/eps-fil

Innleggav EspenIrgens » tor 30.04.2009 12:48

Eneste grunn til å ikke arkivere som .eps er for å holde filstørrelsen nede. .ai filer blir litt mindre.Testet med en enkel elipse; .ai filen er 404k, .eps 1012k. Hvilket kanskje var et poeng i gamle dager med floppy-disker.

En pussig greie er at en .ai fil bryr seg om illustrators dokumentstørrelse, mens .eps ikke gjør det. Dvs. at man kan legge objekter langt utenfor dokumentkantene, og de vil vises i InDesign hvis filen er .eps, men kuttes i .ai format. Forhåndsvisning i InDesign, selv med Typical Display blir også penere med eps'er.

Siden Illustrator ofte er innholdsleverandør til andre program, også utenfor Adobe CS-pakken er det av kompatibilitetshensyn alltid best å velge EPS, med Preview TIFF 8 bit.

Er det noen som vet om det går an å få illustrator til alltid å foreslå EPS som lagringsformat?

mvh
Epsen
medlem i 209 måneder
 

Re: forskjell ai/eps-fil

Innleggav mactinius » tor 24.09.2009 17:01

STYR UNNA EPS-filer!!

Det er et gammelt format som er på vei ut. Det var det vanlige filformatet en brukte for å sende filer til trykkerier for en del år siden. Problemet er blant annet at .eps takler transparency veldig dårlig.

.ai filer er beste formatet å jobbe med, siden du da får full frihet i Illustrator. Når du er ferdig med designjobben i Illustrator, lagrer du som pdf (som er et native filformat i Illustrator), og vips har du en problemfri fil alle kan lese og håndtere uten at noe går galt på veien.

I de få tilfellene du trenger andre programmer til å åpne AI-filer, så kan du som regel komme deg unna med å lagre en Legacy-versjon som andre programmer kan importere.

PDF er det eneste du skal bruke viss du vil ha noe trykket. Tro meg, jeg jobber med dette daglig. Styr unna .eps om du ikke spesielt blir bedt av trykkeriet om å sende på det formatet.
medlem i 178 måneder
 


Returner til Illustrasjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]