Illustrator måler tekststørrelsen feil

Illustrator måler tekststørrelsen feil

Innleggav iEsp » fre 07.11.2008 13:40

Illustrator viser forskjellig høyde på tekst når den er outlinet ift når den ikke er det, noen som vet hvorfor? Litt plagsomt siden jeg jobber endel m tekst og trenger eksakte størrelser, og ser meg nødt til å outline den for å få se den "sanne" størrelsen.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Illustrator måler tekststørrelsen feil

Innleggav musher » fre 07.11.2008 14:13

Hvis det er mye tekst, bør du kanskje vurdere InDesign istedet?

Men jeg kjenner til problemet, kanskje spesielt med bokstaven Å...
Blir den bare høyere, eller også bredere?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Illustrator måler tekststørrelsen feil

Innleggav segrov » fre 07.11.2008 16:28

Bokstaver har forskejllige størrelser. Dette er bra fordi det gir best mulig lesbarhet:)

Men trenger du faste høyder på bosktaver, ville jeg kanskje vurdert å lete etter en monospace-font som også har identiske høyder.
medlem i 248 måneder
 

Re: Illustrator måler tekststørrelsen feil

Innleggav iBoy » fre 07.11.2008 17:17

Når teksten er redigerbar i Illustrator, måles nok størrelsen i kegel, dvs. den totale høyden fonten opptar, inkludert linjeavstand over og under. Det stammer fra «gamle dager», da bokstavene var skåret ut i bly.

Når skriften er outlinet, forsvinner denne informasjonen som er innbakt i fonten, og bare nettostørrelsen vises.
medlem i 244 måneder
 

Re: Illustrator måler tekststørrelsen feil

Innleggav iEsp » fre 07.11.2008 21:32

Ah, takk for bra svar iBoy! Får se om jeg finner en evt løsning på dette.

Ja, teksten blir både bredere og høyere. Ofte får jeg oppgaver fra kunder som feks "tekst max høyde 8 cm" eller lignende, da hadde det vært praktisk å kunne skrive de eksakte dimensjonene inn i transform-paletten. Kan jo gjøre det etter at teksten er outlinet, men da er den jo ikke lenger redigerbar....

Kjenner ikke Indesign særlig godt, får se hvordan det håndterer dette, men tipper det gjør det på samme måte som AI.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 


Returner til Illustrasjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere