Printe på flere postere

Printe på flere postere

Innleggav anders_85 » lør 29.03.2008 5:51

Hei. Lager en del presentasjonspostere på skolen, men sliter litt med å sikre at print over flere A1 plakater matcher opp. Jobber i Illustrator når jeg lager postere, men har In Design tilgjengelig om det er der jeg burde gjort layouten. Noen ganger har jeg flere postere i begge retninger, f.eks. 2X3.

-Hvordan får jeg designet og printet så jeg sikrer med at kantene matcher?
-Hva skal egentlig til for å få full bleed korrekt? Må grafikken gå utenfor sidene?
-Bør jeg gå over til In Design for plakatdesign?

Mvh

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Printe på flere postere

Innleggav leov » søn 30.03.2008 2:43

For å få riktige bleeds er det bare å sørge for at bakgrunnen går minst 3 mm utover kantene og definere bleeds til 3 mm i alle retninger når du eksporterer PDFen.
Om motivet går over flere plakater og de skal matche opp, må utskriftene/trykkene beskjæres presist til nettoformatet, så skal bare være å opplyse trykkeriet om det. Jeg har opplevd at noen pleier å beskjære utskrifter helt ut mot kanten av bakgrunnen med mindre de blir fortalt noe annet.

Det beste er jo likevel å trykke eller plotte i riktig format. Hvis det er snakk om bare én kopi kan det være smart å få plakaten plottet. Mange trykkeri har plottere som takler 140 eller 200 cm.
Offset-trykk er også en mulighet, men det blir fort dyrt med veldig store plakater med mindre opplaget er av en viss størrelse.
medlem i 208 måneder
 

Re: Printe på flere postere

Innleggav anders_85 » søn 30.03.2008 4:24

Takk for svar. Utstyret har de på universitetet så jeg kan printe 800xhvasomhelst så ofte tar jeg utgangspunkt i det som maks str. Hender bare at det er litt spesifikke mål på oppgaver og da blir det til at man printer flere A1 noen ganger.

Så jeg må altså ha grafikk i alle retninger utenfor A1 kanten om jeg skal sikre meg at posteren havner på millimeteren riktig? Kunne jeg hatt f.eks. en hvit boks på venstremargen eller i innstillingene sette bleed til forskjellig mengde på hver kant?

Om et bilde skal starte f.eks. 5mm inn på venstre og topp, men strekke seg videre over på andre postere i bunn og høyre?

Ellers så er det vel bare det med å få eksportert deler av en illustrator fil til flere A1 PDFer, noen som har tips for det?

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Printe på flere postere

Innleggav erikjostar » tir 20.05.2008 15:04

hei, vet dere om hvor kan man trykke plakater med billig pris og bra? De fleste plotting er saa dyrt. Hva synes dere om vistaprint eller Unitedprint som web basert trykkeri da?
Har noen erfaring om dette?
På forhånd takk!
medlem i 191 måneder
 


Returner til Illustrasjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]