Kundemøte – hva å huske på?

Kundemøte – hva å huske på?

Innleggav OleUtne » søn 16.03.2008 20:28

I morgen har jeg mitt første ordentlige kundemøte som Wannebe grafisk designer. Jeg vet enda ikke helt hva slags oppdrag dette er, det er det jeg skal jeg finne ut i morgen. Jeg vet at enkelte reklamebyråer bruker lister med spørsmål for å få problemstillingen så spesifisert som mulig.

Er det noen her som har et eksempel på slike lister? Og eventuelt andre tips og ting jeg må huske på?

(til admin/moderator: det går ikke ann å poste direkte i grafisk design forumet, og "Illustrasjon" passer overhodet ikke til tråden min)

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Kundemøte – hva å huske på?

Innleggav ninja5000 » søn 16.03.2008 21:29

Jeg er ikke noe reklamebyrå (dah?) men jeg har hatt noen slike møter, og det har funket bra for min del.
Jeg pleier å begynne med at kunden forteller litt om prosjektet sitt, og hva de har tenkt, så tar jeg spørsmål etc. etter hvert.
Jeg har hatt mest CD-cover i det siste, og da pleier jeg alltid spørre hvilken musikkstil de spiller, og gjerne be om å få høre det også - og siden jeg er veldig interessert i musikk, og driver med dette selv, så danner det seg bilder allerede da :)
Så pleier jeg alltid høre om de har noen cover de liker spesielt godt, og sjekker ut dette.

En ting jeg har erfart er at dersom mine visjoner ikke stemmer overens med det kunden hadde sett for seg, så lønner det seg å lage en rimelig god skisse og vise mens man forklarer hva man tenkte med prosjektet, istedenfor å prøve å forklare og visualisere sammen med kunden. Det har vist seg veldig suksessfullt, og det er mye lettere å få kunden med på idéene dine da, enn hvis du skal prøve å forklare ting du ser for deg i hodet ditt. Ikke alle kunder som har like lett for å se for seg ting de får forklart uten bilder/skisser.

Lykke til!

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Kundemøte – hva å huske på?

Innleggav OleUtne » søn 16.03.2008 22:21

Takk skal du ha for informativt svar. Satt meg litt på riktig spor føler jeg :)

Bare å komme med flere pekepinner, om det er noen som har noe å bidra med.


Edit
Da var kundemøtet over. Ting kunne godt vært mer strukturert og planlagt, men det var jo første gangen min, så jeg er stort sett fornøyd :)

Jeg tror at jeg og kunden ser prosjektet noen lunde med samme øyne.

Oppgaven er å markedsføre en bildeutstilling hvor temaet er hvordan invandrerkulturer møter norsk kultur. Bildene er tatt av ungdom i vidregående skole, og målgruppa er ungdom.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 


Returner til Illustrasjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron